گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته در سایه خوش‌بینی معامله‌گران نسبت به نتیجه احتمالی مذاکرات هسته‌ای وین با رشد ۲۴/ ۱ درصدی مواجه شد.


در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را آغاز کردند که مذاکرات هسته‌ای در وقت اضافه در وین ادامه داشت و همچنان مذاکرات با فراز و فرودهای قابل‌ملاحظه‌ای همراه بود.در شرایطی که همچنان نگاه‌ها به سوی وین و آخرین روزهای مذاکرات دو هفته‌ای است، معامله‌گران خوش‌بین و بد‌بین نسبت به مذاکرات دیروز اقدام به خرید و عرضه سهام کردند که در نتیجه این تغییرات و با نقش پر‌رنگ‌تر معامله‌گران امیدوار، بازار با رشد شاخص به میزان 828واحد؛ معادل 24/ 1 درصد مواجه شد تا در نهایت شاخص بتواند به عدد 67هزار و 646واحد برسد. در بازار دیروز در تحولات اقتصادی مهم برای بازار سرمایه وزیر صنعت، معدن و تجارت از ابلاغ بخشنامه افزایش 6 درصدی قیمت ۱۸ قلم محصول غذایی خبر داد. به گزارش ایسنا، محمدرضا نعمت‌زاده در جمع خبرنگاران اظهار کرد: هیات تعیین و تصویب قیمت‌ها در سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان وظیفه اصلی آن کار را بر عهده دارد که اگر لازم باشد با بررسی و اعمال نظر، بازنگری‌هایی را در این زمینه انجام می‌دهد.


به گفته نعمت‌زاده تولیدکنندگان با ابلاغ این بخشنامه نمی‌توانند خودشان برای افزایش ۶ درصدی قیمت اقدام کنند بلکه باید درخواست خود را به سازمان حمایت ارائه دهند تا در این سازمان تصویب شود. در بازار دیروز در نماد مخابرات تنش میان مخابرات و رگولاتوری به سطح جدیدی افزایش یافت به گونه‌ای که وضعیت پهنای باند اینترنت مصرفی از سوی شرکت‌های مخابرات استانی در ۶ استان آذربایجان شرقی، اصفهان، خراسان رضوی، کرمان، مرکزی و همدان براساس شاخص‌های تکلیفی در الحاقیه پروانه مخابرات در وضعیت نامطلوب است. به گزارش «ایسنا»، معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اعلام خبر فوق گفت: مطابق بازرسی‌ها و ارزیابی‌های به‌عمل آمده از وضعیت پهنای باند تامین و عرضه شده از سوی شرکت‌های مخابرات استانی، وضعیت نامطلوب پهنای باند اینترنت در این استان‌ها، باعث کاهش کیفیت خدمات ارائه شده به مشترکان شده است. غلامرضا داداش‌زاده افزود: در این مورد تذکر و اخطاریه‌های لازم برای افزایش پهنای باند و توقف فروش سرویس به مشتریان جدید تا زمان ارتقای پهنای باند داده شده و به منظور جلوگیری از ضرر و زیان مشترکان، پیگیری‌های لازم برای ارتقای پهنای باند و کیفیت سرویس از سوی شرکت مخابرات ایران در حال انجام است.


در همین حال شرکت مخابرات ایران با ارسال نامه‌ای به اداره نظارت بر ناشران بورسی از نامه درخواست مخابرات برای بازنگری تعرفه تلفن و اعلام نشدن نتیجه از سوی رگولاتوری خبر داد.


در گروه معدنی وضعیت نامناسب شرکت‌های سنگ‌آهنی و افت شدید بهای جهانی سنگ‌آهن موجب شده است سهامداران این شرکت‌ها در نامه‌نگاری با مسوولان سعی در بهبود شرایط داشته باشند. در همین شرایط هر چند تلاش سهامداران صنعت سنگ‌آهن در مورد بهره مالکانه معادن سبب شد تا مجلس شورای اسلامی در بودجه ۹۴، پرداخت حق انتفاع شناور ۱۵تا ۲۳ درصدی (بر‌اساس فروش محصول نهایی در این شرکت‌ها به منظور جلوگیری از خام‌فروشی) را تعیین کند اما سهامداران نامه‌ای برای حمایت بیشتر به رئیس‌جمهور نوشتند.


به گزارش خبرگزاری فارس، عده‌ای از سهامداران بورس در نامه‌‌ای سرگشاده به رئیس‌جمهور در مورد بهره مالکانه معادن خواستار حمایت از سنگ‌آهنی‌ها شدند. وزارت صنعت، معدن و تجارت هفته گذشته در بخشنامه‌ای شرکت‌های چادرملو، گل‌گهر و سنگ‌آهن مرکزی را ملزم به حمایت از فولادسازان داخلی کرده است. پیروی از سیاست‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت یعنی حمایت از فولاد سازان بزرگ و عمده به‌عنوان هدف محمد‌رضا نعمت‌زاده در اخذ این تصمیم عنوان شده است؛ براین اساس وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌زعم خود مصمم است تا قیمت تمام‌شده آهن اسفنجی را در راستای قیمت‌های جهانی و توزیع عادلانه سود متعادل کند. بر این اساس قیمت فروش گندله آهن 66 درصدی در سال جاری برای مصرف واحدهای فولادی کشور معادل 20 درصد قیمت شمش فولاد خوزستان تعیین شده است. این درحالی است که تاکنون شرکت‌های سنگ‌آهنی نرخ گندله را بر اساس 23 درصد شمش فولاد خوزستان به فروش می‌رساندند.