حقوقی‌های بازار ۲۵۹ میلیارد تومان سهام خریده و۲۲۱ میلیاردتومان سهام در بورس فروختند که همین اختلاف نزدیک به ۴۰ میلیارد تومانی باعث تقویت بازار شد تا معامله‌گران حقیقی با آرامش بیشتری به فعالیت ادامه دهند. درهمین حال هفته گذشته شمار خریداران سهام در بورس با ۶/ ۵۸ درصد رشد به رقم ۶۵ هزار و ۱۳۳ نفر رسید که این امر نشان‌دهنده بازگشت برخی از معامله‌گران به بازار و افزایش ارزش معاملات بود. ارزش معاملات هفته گذشته با رشد ۴/ ۲۱ درصدی به رقم ۷۳۳ میلیارد تومان بالغ شد. در هفته گذشته معامله‌گران در تحولات کلان شاهد ورود بازار به آخرین هفته ضرب‌الاجل توافق هسته‌ای بودند؛ در حالی که نزدیکی این ضرب‌الاجل بر حساسیت‌های سیاسی بازار در این هفته افزوده است. صحبت‌های رسانه‌ای هنوز شرایط مشخصی را برای نتیجه مذاکرات فراهم نکرده است. در این بین اکثر گمانه‌زنی‌ها پیرامون حصول توافق یا تمدید مذاکرات است.

در همین حال در صحنه اقتصادی وزیر صنعت، معدن و تجارت با تشریح آخرین وضعیت پیگیری پرونده چگونگی بازپرداخت وام‌های ارزی گفت: حل مشکل وام‌گیرندگان ارزی در شورای پول و اعتبار مطرح است و رئیس کل بانک مرکزی هم عضو این شورا است.

محمدرضا نعمت‌زاده در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر درخصوص آخرین وضعیت پیگیری چگونگی تسویه وام‌های ارزی گفت: موضوع تسویه‌حساب وام‌های ارزی با نرخ روز گشایش یا نرخ دیگری که توسط دولت اعلام می‌شود، در دستور کار شورای پول و اعتبار قرار گرفته است.

در صحنه اقتصادی بازار سهام مجددا با مشکل تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها مواجه شده است. درحالی که سه ماه از شروع سال جدید می‌گذرد، وزارت نفت که بر اساس لایحه بودجه سال جاری مسوول تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به‌ویژه در زمینه گاز است، هنوز نرخ خوراک را تعیین نکرده است. هفته گذشته مجددا شایعاتی در وزارت نفت در مورد ارائه فرمولی با کف قیمت ۱۳ سنت و احتمال افزایش این نرخ با افزایش بهای اوره و متانول شنیده می‌شد که اعتراض اولیه شرکت‌های پتروشیمی را به همراه آورده است.

شرکت‌های پتروشیمی در حال حاضر با فشار ناشی از افزایش نرخ ارز دولتی مواجه هستند؛ ارز دولتی که در بودجه ۲۸۵۰ تومان تعیین شده بود اینک به ۲۹۲۳ تومان رسیده است که ۵/ ۲ درصد رشد در قیمت و کاهش همین مقدار نرخ ارز آزاد موجب برهم خوردن تعادل بودجه شرکت‌ها در فصل‌های آینده خواهد شد. در همین مورد عباس شعری مقدم اظهار کرد: تعیین نرخ جدید خوراک پتروشیمی‌ها از سوی مقام‌های وزارتخانه‌های نفت، اقتصاد و دارایی و صنعت، معدن و تجارت در حال نهایی شدن است و به‌زودی اعلام می‌شود. معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی افزود: نرخ جدید خوراک برای همه شرکت‌ها یکسان خواهد بود اما طرح‌هایی که در مناطق محروم در حال ساخت هستند از تخفیف‌هایی بر‌اساس قانون برخوردار خواهند بود.

وی ادامه داد: این طرح‌ها باید در تکمیل زنجیره ارزش و ساخت واحدهای پایین‌دستی مشارکت کنند و پیش‌بینی می‌شود قیمت خوراک آنها با ٣٠ درصد تخفیف محاسبه شود.

در بازار جهانی نیز بهای فلزات همچنان ضعیف است؛ بهای مس در هرتن به ۵ هزار و ۷۱۵ دلار رسیده است.

بهای آلومینیوم، روی و سرب نیز به ترتیب ۱۶۷۱ دلار، ۲۰۳۱ دلار و ۱۷۷۵ دلار بالغ شده است که حکایت از پایین بودن ملموس قیمت‌ها دارد. در بازار جهانی خبرها حاکی از آن است که موسسه اعتبارسنجی سیتی گروپ پیش‌بینی خود از قیمت سنگ آهن را در سه ماه دوم و سوم سال جاری بالا برده و از ٤٤ و ٣٦ دلار در هر تن برآورد قبلی به ٥٨ دلار و ٤٨ دلار رسانده است. این موسسه معتقد است هر افزایش قیمتی موقتی خواهد بود و قیمت این ماده اولیه تا پایان سال جاری میلادی به کمتر از ٤٠ دلار خواهد رسید.

در این بین در بازار روز چهارشنبه معامله‌گران با توجه به رشد قیمت‌ها در هفته اخیر شاهد افزایش عرضه معامله‌گران کوتاه‌مدت بودند که این عرضه‌ها اکثر نمادهای مورد اقبال بازار را تحت تاثیر قرار داد. باوجود این عرضه‌های سنگین شاخص کل بازار روز چهارشنبه توانست با رشد ۱۸ واحدی از کمند افت فرار کند. در بازار روز چهارشنبه بازار همچنان در گروه پالایشگاهی به دنبال خبرهای نهایی در مورد صورت‌های مالی پالایشگاه‌ها و اقدامات ضد ونقیض در مورد ابلاغیه جدید وزارت نفت بود. در همین رابطه مدیرعامل پالایشگاه تهران به صدور اعلامیه متفاوت نفتی واکنش نشان داد و گفت: ما هم متوجه نشدیم چه اتفاقی رخ داده است. ناصر بابایی با بیان اینکه این اقدام پالایش و پخش برای ما هم جای سوال دارد به «سنا» گفت: دلیل این موضوع را باید از خود پالایش و پخش پرس و جو کنید، اما با این تفاسیر شرکت‌های پالایشگاهی بر مبنای صورت‌های قبلی خود عمل می‌کنند.

وی با اعلام اینکه نامه اول شرکت پالایش و پخش در مورد اعلام نرخ خوراک و یارانه اختصاصی به شرکت‌های پالایشگاهی بدون ضمائم بوده گفت: از آنجا که عدد و رقم و ضمائمی از سوی شرکت پالایش و پخش ارسال نشد، هنوز اطلاعی از دلیل لغو این اطلاعیه نداریم اما در هر صورت شرکت پالایش و پخش باید در این مورد پاسخگو باشد. این مقام مسوول درباره منتفی شدن اطلاعیه شرکت پالایش و پخش درخصوص اختصاص یارانه و نرخ خوراک گفت: این گونه اطلاعیه‌ها و انتشار آن از سوی شرکت پالایش و پخش طبیعی است به این معنا که این اطلاعیه‌ها ارسال و پس از آن اعداد و ارقام مدنظر از سوی این شرکت اعلام می‌شود.

وی افزود: پس از ارائه اولین نامه از سوی پالایش و پخش در این مورد و در انتظار ارائه ضمایم و اعداد در نامه‌ای از سازمان بورس خواستار توقف نماد شدیم اما تا کنون که این اطلاعیه لغو شده است هنوز از علت آن مطلع نشده‌ایم. از آنجا که ضمایمی به همراه نامه ارسالی از سوی شرکت پالایش و پخش ارائه نشده ما هم متوجه این موضوع که چه اتفاقی رخ داده است نشده‌ایم.

در گروه پتروشیمی مدیرعامل شرکت پتروشیمی فناوران گفت: در سال ٩٣ واحد متانول پتروشیمی فن‌آوران با ثبت رکورد جدید تولید توانست بیش از ظرفیت اسمی نصب شده یک میلیون تنی خود، تولید داشته باشد.

به گزارش روابط عمومی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، علی نظرپور اظهار کرد: در سال ٩٣ واحد متانول پتروشیمی فن‌آوران با ثبت رکورد تازه تولید توانست بیش از ظرفیت اسمی نصب شده یک میلیون تنی تولید داشته باشد و تولید یک‌میلیون و ٧٣١ هزار تن را در این سال به ثبت برساند. در گروه پتروشیمی شرکت هلدینگ نفت و گاز تامین سود هر سهم خود را در گزارش اولین پیش‌بینی منتهی به ۳۱ اردیبهشت ۹۵ شرکت، مبلغ ۵۵۰ ریال پیش‌بینی کرده است که نسبت به سال مالی مشابه قبل با کاهش ۶ درصدی مواجه شده است. در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری مثبت با حجم قابل ملاحظه داد‌و‌ستدها بود که ارزش داد‌و‌ستدها در بورس به ۱۷۵میلیارد تومان و در فرابورس به ۳۵۶میلیارد تومان بالغ شد.

رشد بورس با مشارکت حقوقی‌ها