گروه بورس - مهرنوش سلوکی: بورس تهران که هفته گذشته تحت تاثیر خبرهای مثبت هسته‌ای و اظهارات رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، با روندی مثبت به پایان رسیده بود اولین روز کاری از هفته جاری را با افت ۶۶ واحدی آغاز کرد و به سطح ۶۳هزار و ۴۵۶ واحد رسید. در همین رابطه از میان ۳۷ صنعت بزرگ و کوچک این بازار شاخص ۱۴ صنعت با حرکت مثبت و ۱۸ صنعت با روند منفی همراه بود. بررسی نوسانات قیمت سهام در صنایع مختلف نیز حاکی از آن است که روز گذشته صنایع دباغی، پرداخت چرم و ساخت، استخراج زغال‌سنگ و شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی به ترتیب با ۴، ۷۹/ ۳ و ۵۹/ ۰ درصد بیشترین رشد شاخص را داشته‌اند. همچنین بدترین عملکرد روزانه بین صنایع مختلف نیز مربوط به گروه‌های انتشار و چاپ، خودرو و ساخت قطعات و ساخت دستگاه‌ها و وسایل ارتباطی بوده است. بررسی صنایع مختلف نشان می‌دهد که بیشتر صنایع بزرگ با روند مثبت همراه بوده‌اند؛ در حالی که بیشترین افت شاخص صنایع در گروه‌های کوچک دیده می‌شود. اما مهم‌ترین خبر صنایع مختلف در روز گذشته را می‌توان مربوط به معدنی‌ها دانست. روز گذشته رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن در گفت‌وگویی با «ایسنا» خبر از تعیین تکلیف بدهی میلیاردی چادرملو تا دو هفته آینده داد. کرباسیان در این رابطه گفت: از سال گذشته تاکنون در مورد میزان بدهی معدن چادرملو اختلاف نظر وجود دارد اما مسلما این رقم از هزار میلیارد تومان بیشتر است که میزان دقیق بدهی نهایتا تا دو هفته دیگر مشخص و اعلام می‌شود.

روزهای تاریک برای خودرو

اخبار صنعت خودرو و شرایط اعطای وام آن در سال جدید به گونه‌ای است که کماکان گمانه‌زنی‌های متفاوتی در رابطه با آن شنیده می‌شود. هفته گذشته شورای عالی پول و اعتبار خبر از افزایش وام خودرو تا سقف ۶۰ درصد از قیمت نهایی خودرو داد. اما از سوی دیگر این شورای رقابت بود که خبری مبهم را در رابطه با نرخ جدید خودرو در سال ۹۴ اعلام کرد. نعمت‌بخش هفته گذشته درحالی خبر از اعلام نرخ جدید خودروهای سواری در کشور داد که از کاهش یا افزایش آنها هنوز اطلاعات دقیقی به‌دست نیامده است. همچنین بررسی خبرهای خودرو در هفته گذشته نشان می‌دهد که بسیاری از شرکت‌های خودروسازی با چشم‌اندازی مثبت به روند توافق جامع هسته‌ای اقدام به همکاری‌های تجاری با کشورهای اروپایی کرده‌اند.

مدیرعامل سایپا دیزل در تاریخ ۲۲ اردیبهشت از همکاری مشترک با شرکت بنز برای تولید محصولات این خودروساز در ایران خبر داد و گفت: مذاکرات جدی با بنز برای توسعه محصولات سایپا دیزل انجام شده که امیدواریم تا پایان سال جاری قرارداد همکاری با این شرکت نهایی شود. همچنین در خبری دیگر مدیرعامل پژو با اشاره به برنامه جدید همکاری این شرکت با ایران گفت: پژو ابتدا مدل‌های گران‌قیمت‌تر را از اروپا به ایران صادر خواهد کرد تا وجهه خود را تقویت کند، سپس در داخل ایران اقدام به تولید خودروهای ارزان‌تر خواهد کرد. بررسی صنعت خودرو در روز گذشته حاکی از آن است که این صنعت با افت ۳۶/ ۲ درصدی جزو بدترین صنایع از نظر عملکرد در بین صنایع دیگر بوده است. همچنین بررسی آمارهای ماهانه و سالانه آن نیز خبر از افول شاخص این صنعت طی یک سال گذشته می‌دهد. بیشترین حجم معاملات در این صنایع خودرو مربوط به نماد «خپارس» با خرید بیش از ۲۰ میلیون سهم است که بعد از آن نماد «خاور» با ۹میلیون سهم بیشترین حجم معامله را دارد. همچنین بیشترین رشد قیمتی در این صنعت متعلق به نماد «خریخت» است، بررسی کلی رشد قیمتی نماد‌های این صنعت نشان می‌دهد از بین ۲۸ نماد تنها ۴ نماد با رشد قیمت همراه بوده‌اند.

اما صنایع قند و شکر که هفته گذشته توانسته بود با ۳/ ۹ درصد بیشترین رشد شاخص در هفت روز کاری را به ثبت برساند روز گذشته جزو صنایع منفی بازار سهام بود تا با افت ۰۹/ ۰ درصدی افت سالانه این صنعت را به ۴۰ درصد برساند. بیشترین حجم معاملات در این گروه مربوط به نماد «قنیشا» با ثبت ۳۹۳ هزار سهم بود و بیشترین رشد قیمتی را نیز نماد «قپیرا» با رشد ۲۴/ ۱ درصد به ثبت رساند. بررسی نماد‌های این گروه نیز نشان می‌دهد که اکثریت آنها با روند منفی همراه بوده‌اند و نتوانسته‌اند با اقبال خوبی همراه باشند. همچنین در بخش سهامداران فعال روز سه‌شنبه نماد «قهکمت» شاهد خرید بیش از ۱۲۰هزار سهم توسط شرکت امید آفرینان مدبر بود تا خرید این شرکت را در ۴ روز کاری به بیش از ۳۵۰هزار سهم برساند.

چشم‌انداز روشن در بیمه‌ای‌ها

صنعت بیمه و صندوق‌های بازنشستگی نیز روز گذشته با افت ۲۹/ ۰ درصدی جزو گروه‌های منفی صنایع بورسی بودند. صنعت بیمه که تنها ۶/ ۰ درصد از کل سهم بازار سهام را تشکیل می‌دهد دارای ۶ نماد است که روز گذشته ۴ نماد آن با رشد قیمتی منفی و دو نماد دیگر نیز بدون تغییر بودند. بیشترین حجم معاملات در این گروه مربوط به نماد «دانا» با بیش از ۲ میلیون سهم بود؛ این نماد همچنین بیشترین افت قیمتی را با ۸۴/ ۱ درصد ریزش به خود اختصاص داده بود.

همچنین در خبرهای روز گذشته آمده است بیمه دانا در ماه‌های آینده با ارتقای رتبه روبه‌رو‌ می‌شود. روز گذشته نایب رئیس هیات مدیره و مدیرعامل بیمه دانا با اشاره به عملکرد مثبت این شرکت درماه‌های اخیر، از رونق این نماد درآینده نزدیک خبر داد. درخصوص بیمه البرز نیز آمده است که این شرکت با سود ۲/ ۱ درصدی روبه‌رو‌ بوده است. در همین رابطه مدیرعامل بیمه البرز گفت: بیمه البرز با وجود رقابت شدید بین شرکت‌های بیمه و برخی نرخ‌شکنی‌ها در سال گذشته توانسته سهم خود از بازار را ۲/ ۱ درصد افزایش دهد.

رونق چشمگیر در گروه کاشی و سرامیک

کاشی و سرامیک نیز روز گذشته با صعود ۷۵/ ۰ درصدی روزانه جزو صنایعی به شمار رفت که صعودی چشمگیر داشته‌اند. به رغم صعود‌های متوالی این صنعت از ابتدای سال، کاشی و سرامیک در یک سال گذشته با افت ۳۵ درصدی همراه بوده است. شواهد درخصوص روند بازار کاشی همزمان با رکود بخش مسکن نشان می‌دهد که دو پارامتر اصلی درخصوص نوسانات این محصولات وجود دارد که می‌توان به رکود بازار مسکن و همچنین صادرات به کشورهای همسایه اشاره کرد. آمارها نشان می‌دهد این صنایع به علت رکود قابل توجه بخش مسکن نتوانسته‌اند با رشد قابل توجهی همراه بوده‌و با کاهش سودآوری قابل توجهی روبه‌رو‌ بوده‌اند. در گروه کاشی و سرامیک نماد‌های «کترام»، «کچینی» و «کهرام» بیشترین حجم معاملات را به ثبت رسانده‌اند که د رنماد «کترام» بیشترین فعالیت و جابه جایی در بین گروه‌های حقیقی بوده است و حقوقی‌ها فعالیت چندانی نداشته‌اند. همچنین بیشترین رشد قیمتی در این گروه مربوط به نماد «کچینی» بوده است که بعد از آن نماد‌های «کپارس» و «کترام» بیشترین رشد را به ثبت رسانده‌اند. در این گروه روزگذشته تنها نماد «کنیلو» با افت قیمتی همراه بوده است و بقیه نماد‌ها به دو گروه مثبت و بدون تغییر تقسیم شده‌اند.

افت قابل توجه در سایر محصولات کانی

در گروه سایر محصولات کانی نیز وضعیت مناسبی دیده نمی‌شود؛ به‌طوری‌که این صنعت در روز گذشته با افت ۲۸/ ۱ درصدی ریزش از ابتدای سال خود را به ۳/ ۲ درصد رساند. بررسی‌ها نشان می‌دهد از میان ۱۰ نماد این گروه تنها نماد «کفرا» با رشد قیمتی همراه بوده و ۸ نماد دیگر روند منفی قابل توجهی داشته‌اند. همچنین نماد «کاذر» با افتی در حدود منفی ۴ بیشترین ریزش قیمتی را به ثبت رسانده است. در این گروه نمادهای «کفپارس»، «کگاز» و «کساپا» بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص دادند. همچنین در بررسی سهامداران فعال در نماد «کخاک» شاهد خرید بیش از ۱۸۷ هزار سهم این نماد توسط شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین بودیم.

دامنه محدود سود و زیان در صنایع بورسی

دامنه محدود سود و زیان در صنایع بورسی