گروه بورس- محبوبه مغانی: روز گذشته در بازار سرمایه ۴۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزار سهم معامله شد تا در پی رقم خوردن ارزش ۹۵۴میلیارد ریال برای این معاملات، شاخص بورس تهران با افت ۲۱/۷ واحدی به رقم ۶۴ هزار و ۹۲۴ واحد رسید. در حالی شاخص کل بورس تهران با این میزان کاهش مواجه شد که کارشناسان معتقدند از نظر بنیادی بسیاری از صنایع، از ظرفیت رشد مناسبی برخوردارند. در این میان مسائلی چون افزایش قیمت کالاها در بازارهای جهانی، تداوم ابهامات در برخی صنایع از جمله بحث کیفی‌سازی پالایشگاه‌ها، نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، بهره مالکانه معادن و همچنین کاهش قیمت جهانی نفت خام و به تبع آن ریزش بهای محصولات و فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی در بازارهای جهانی و داخلی به‌عنوان مولفه‌های کاهنده سودآوری، تهدیدهایی محسوب می شوند که پیش روی برخی دیگر از صنایع قرار گرفته‌اند. براین اساس «دنیای اقتصاد» در این گزارش به بررسی فرصت‌ها و تهدیدهای پیش روی صنایع مهم (لیدرهای بازار) می پردازد. در این رابطه مدیر سرمایه‌گذاری شرکت نوآوران مدیریت سبا در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، به بررسی ضعف و قوت‌ها در برخی صنایع کشور پرداخت. وی در این گفت‌وگو صنعت پتروشیمی را مورد اشاره قرار داد و گفت: در این صنعت قیمت‌ فرآورده‌های پتروشیمی به تبع کاهش قیمت نفت خام از بیش از ۱۰۰ دلار در اوایل شهریور‌ماه به کمتر از ۶۰ دلار در هفته اخیر کاهش یافته است.

کریم زاده اضافه کرد: قیمت جهانی متانول نیز در این بازه زمانی با کاهش از ۴۲۰ دلار در هر تن به کمتر از ۲۶۰ دلار، تنزل قیمتی بیش از ۲۵ درصدی محصولات آروماتیکی، نزول بیش از ۲۰ درصدی محصولات الفینی از جمله پلی اتیلن سبک، پلی اتیلن سبک خطی و پلی اتیلن سنگین و... موجب شده است که انتظارات سرمایه‌گذاران و فعالان بازار از شرکت‌ها، ارائه بودجه‌های سال آتی با EPS‌های کمتر از سال جاری باشد.

وی تصریح کرد: اما تحلیلگران باید به جوانب این امر توجه داشته باشند که افزایش نرخ تسعیر دلار آزاد از ۳۱ هزار ریال در اوایل سال جاری به بیش از ۳۴ هزار ریال در هفته اخیر می‌تواند بخشی از کاهش قیمت فروش را جبران کند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد:‌ با این حال در برخی شرکت‌ها از جمله شرکت‌های متانولی انتظار ارائه بودجه‌های سال آتی به میزان کمتر از بودجه سال جاری محتمل به نظر می‌رسد. اما در این میان اوره سازان کاهش قیمت را تجربه نکرده‌اند، لذا تحقق ارائه بودجه‌های سال آتی شرکت‌های اوره ساز حداقل به میزان شرایط فعلی برآورد می‌شود و حتی در صورت آزادسازی نرخ فروش اوره داخلی و فروش در بورس کالا با ۹۵ درصد قیمت‌های فوب خلیج فارس، می‌توان در برخی از شرکت‌های این گروه، تعدیل مثبت قابل توجهی را انتظار داشت. وی معتقد است در صورت کاهش قیمت خوراک پتروشیمی‌ها از ۱۳‌سنت به کمتر از ۱۰ سنت، سودهای تحلیلی شرکت‌های صنعت پتروشیمی با رویکردهای بنیادی تعدیلات مثبتی را تجربه خواهند کرد. به گفته کریم زاده؛ رفع ابهامات حاکم بر وضعیت پالایشگاهی‌ها و معادن و پیشنهادها و اقدامات موثر بورس در جهت حل مناقشات مزبور مابین شرکت‌ها و دولت، می‌تواند فضای تردید در این بخش را شفاف ساخته و زمینه رشد قیمتی سهام این گروه را فراهم سازد. وی در ادامه مهم‌ترین نکته را کاهش قیمت جهانی نفت خام و به تبع آن ریزش شدید محصولات و فرآورده‌های نفتی عنوان کرد که به‌عنوان ریسک سیستماتیک خارج از مدیریت و تسلط جامع دولت بر این امر است، لذا این نکته به نوبه خود تا صعود قیمت جهانی نفت خام، عملا تهدید جدی برای شرکت‌های مربوطه محسوب می‌شود.

وی در این میان خاطر نشان ساخت که نهاده‌های برخی از شرکت‌ها البته با کاهش قیمت مواجه شده و زمینه رشد سودآوری این صنایع را فراهم می‌سازند.

مدیر سرمایه‌گذاری شرکت نوآوران مدیریت سبا که پیش‌بینی‌های رشد اقتصادی کشورهای چین و منطقه یورو بر خلاف پیش‌بینی‌های اولیه را چندان مثبت نمی‌دانست، عنوان کرد که نمی‌توان انتظار رشد تقاضا و قیمت کالاها و از جمله مس و محصولات فلزی و سنگ آهنی را داشت؛ لذا تداوم وضعیت موجود به آتی، عملا رشدی را حداقل در گروه سنگ‌آهنی بر جای نگذاشته است. وی ادامه داد:‌ اما در شرکت‌های فلزی فعال در صنعت فلزات اساسی برخی با حفظ جایگاه فروش خود از جمله فولاد مبارکه، می‌توانند سودهای انتظاری به مانند سال جاری را تحقق بخشند ولیکن در کلیت ماجرا رشد قابل توجهی برای شرکت‌های درگیر در این گروه متصور نیست.

این کارشناس بازار سرمایه در نهایت از گروه خودرو، قطعات و لیزینگ به‌عنوان گروه‌هایی نام برد که در بازار سرمایه به مراتب وضعیت بهتری را نسبت به سال جاری تجربه خواهند کرد.

وی معتقد است که در صورت خارج شدن قیمت‌گذاری خودرو از شورای رقابت و اجازه افزایش قیمت خودرو در سال آینده، شاهد رشد سود شرکت‌های این گروه خواهیم بود. همچنین گروه قطعات خودرو نیز در سال آینده با افزایش تیراژ خودرو، وضعیت بهتری را تجربه خواهند کرد. گروه لیزینگ نیز با اعمال افزایش سرمایه و بالابردن کفایت سرمایه خود در جهت ارائه تسهیلات لیزینگی و از سوی دیگر با فرصت کاهش نرخ سود خواهند توانست جایگاه خود را بهبود بخشند.

به گفته کریم‌زاده؛ کاهش سیاست‌های ضد‌تورمی دولت و اقدامات انبساطی آن در جهت کاهش میزان ذخایر قانونی بانک‌ها نزد بانک مرکزی و اجازه افزایش نرخ در برخی از صنایع می‌تواند زمینه خروج از رکود سال جاری را فراهم کند و به این واسطه شاهد رشد سود شرکت‌ها در سال آتی باشیم.

مدیر سرمایه‌گذاری شرکت نوآوران مدیریت سبا در پایان ابراز کرد: با رعایت جوانب محافظه‌کاری شرکت‌ها در ارائه بودجه سال ۱۳۹۴ می‌توان انتظار رشد نه چندان مثبتی را تا پایان سال داشت اما از نیمه دوم سال ۹۴ با رفع تمامی ابهامات یادشده، می‌توان انتظار رشد شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران را به میزان متعادل و در حدود کمتر از ۳۰ درصد داشت. مدیر سرمایه‌گذاری شرکت نوآوران مدیریت سبا در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»،‌ در پیش‌بینی وضعیت بورس در سال ۱۳۹۴، بر لزوم توجه به جهت هر یک از مولفه‌های مذاکرات هسته‌ای، نرخ سود سپرده بانکی، اقدامات بانک مرکزی در جهت کاهش میزان سپرده قانونی بانک‌ها نزد بانک مرکزی، سیاست‌های دولت در زمینه معافیت مالیاتی شرکت‌ها اشاره کرد.

ادامه در صفحه ۱۰

محرک‌ها و ضدمحرک‌های صنعتی در بورس