رونق بورس نیازمند همکاری  قوای سه گانه است

گروه بورس: رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در نشست مشترک با رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه انتقال نقدینگی به بازارهای هیجانی برای اقتصاد کشور مضر است، گفت: با اتخاذ سیاست‌ها و تصمیمات اصولی می‌توان زمینه‌های جذب سرمایه‌ها را در بورس فراهم آورد. به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دکتر محمد فطانت رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، عصر چهار‌شنبه (۱۰ دی ماه) با حضور در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با دکتر کاظم جلالی رئیس این مرکز دیدار و گفت‌وگو کرد. جلالی در این نشست با اشاره به وضعیت فعلی بورس، گفت: عملکرد بورس در سال جاری آنچنان که باید رضایت‌بخش نبوده و نوسانات بسیاری در این بازار در ۹ ماه گذشته مشاهده شده است. وی بورس را از ابزارهای مناسب و کارآمد در جمع‌آوری نقدینگی‌های سرگردان و انتقال آن به بخش تولید دانست و تصریح کرد: با اتخاذ سیاست‌ها و تصمیمات اصولی می‌توان زمینه‌های جذب سرمایه‌ها در بورس را فراهم آورد. نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: حباب‌های ناگهانی ایجاد شده در بازارهایی همچون سکه و ارز باعث شده است تا حجم نقدینگی موثر در بورس به سمت بازارهای هیجانی انتقال پیدا کند که این برای اقتصاد کشور مضر خواهد بود.

وی افزود: نوسانات پرتلاطم قیمت نفت در بازارهای جهانی، تغییرات نرخ سود بانکی و تصمیمات غیرکارشناسی در قبال برخی صنایع و بخش‌های تولیدی باعث روگردانی سرمایه‌گذاران از بورس شده است که باید با تقویت اقتصاد غیرنفتی و ایجاد ثبات در تصمیم‌گیری، از فرار نقدینگی‌های مورد نیاز بخش تولید جلوگیری کرد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب درخصوص اقتصاد مقاومتی و قطع وابستگی اقتصاد به درآمدهای نفتی، یادآور شد: نخستین پله رسیدن به اهداف سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و افق‌های سند چشم‌انداز، توجه به درآمدهای غیرنفتی و کاهش وابستگی به نفت است که در تقویت این عامل باید به بخش خصوصی و حضور آن در اقتصاد کشور به‌طور جدی و عملگرا

توجه شود. فطانت نیز در این دیدار با اشاره به وضعیت بازار سهام گزارشی از عملکرد فعلی این سازمان ارائه کرد. وی رونق بورس را نیازمند همکاری و تعامل تمامی دستگاه‌ها و قوای سه‌گانه دانست و تاکید کرد: برای جذب سرمایه‌ها در بورس و ایجاد مشوق، باید دغدغه‌های سرمایه‌گذاران از بی‌ثباتی بازار و تصمیم‌گیری‌های شتاب‌زده رفع شود. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در پایان با تاکید بر تلاش در جهت رونق بورس، بر لزوم همکاری با مرکز پژوهش‌های مجلس جهت ارتقای همکاری‌های کارشناسی تاکید کرد.