سنا: در همایشی با عنوان «حسابداران، شفافیت اطلاعاتی، کارآیی اقتصادی» که روز پنج‌شنبه در دانشگاه الزهرا (س) برگزار شد، معاون وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به تبیین اهمیت جایگاه حسابداران و حسابرسان در ارتقای شفافیت اطلاعاتی بازار سرمایه پرداختند. معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در این همایش با اشاره به اینکه جایگاه حسابداران در افزایش کارآیی اقتصادی در بخش دولتی و خصوصی بی‌بدیل است، گفت: فعالان این حرفه در ارتباط اطلاعاتی میان دولت و مردم نقش بسزایی دارند. شاپور ‌محمدی افزود: دولت برای تنظیم رابطه خود با فعالان اقتصادی نیازمند ارتباط با حسابداران حرفه‌ای است تا بتواند اطلاعات کاملی از آمارهای اقتصادی داشته باشد. وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در کشور ما حسابداری نقدی حاکم است و باید به سمت حسابداری تعهدی حرکت کنیم، تصریح کرد: در حسابداری تعهدی می‌توان گردش اطلاعات و بدهی‌های موجود در بدنه دولت را به خوبی شناسایی کرد؛ به این ترتیب باید زمینه‌های رسیدن به شفافیت آمارهای اقتصادی از طریق حسابداری تعهدی را فراهم کرد. معاون وزیر اقتصاد گفت: هم‌اکنون مقدمات کار برای حرکت از حسابداری نقدی به تعهدی در حال انجام است که در صورت اجرای کامل آن، امکان مدیریت بهتر، افزایش کنترل داخلی و رشد تامین مالی فراهم می‌شود.

محمدی در پایان اظهار کرد: یکی از چالش‌هایی که در گذشته برای اجرای حسابداری تعهدی وجود داشت، بی‌انگیزگی بخش دولتی بود؛ به‌طوری‌که احساس نیازی برای انجام این کار وجود نداشت، اما در مقابل بخش خصوصی به دلیل برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری بلند‌مدت به دنبال مدیریت بهتر و افزایش کنترل‌های داخلی بوده و مشکلی برای اجرای حسابداری تعهدی ندارد؛ با این تفاسیر باید با تغییر نگرش در بخش دولتی زمینه‌های اجرای این طرح را فراهم کنیم که این اقدام کلید خورده است. دکتر علی صالح‌آبادی نیز با اشاره به اینکه توسعه حرفه حسابداری در کشور ارتباط مستقیمی با افزایش کارآیی اطلاعاتی بازار سرمایه دارد، گفت: این حرفه طی سال‌های گذشته کمک‌های شایانی به بازار سرمایه کرده است. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: مهم‌ترین اطلاعاتی که تصمیم‌گیران و تحلیلگران فعال در بازار سرمایه از آن استفاده می‌کنند صورت‌های مالی و اطلاعات حسابداری و حسابرسی است؛ در این بین هر‌چه حرفه حسابداری توسعه یابد، کارآیی اطلاعاتی در بورس ارتقا می‌یابد. صالح‌آبادی با بیان اینکه پیشرفت بازار سرمایه بدون توسعه صنعت حسابداری امکان‌پذیر نیست، اظهار کرد: در حال حاضر بیش از ۷۰۰ شرکت سهامی عام (مشمول ثبت) در بورس تهران به ثبت رسیده‌اند که با در نظر گرفتن شرکت‌های تابعه، اطلاعات حدود ۳هزار شرکت از طریق بازار سرمایه منتشر می‌شود که این موارد بدون کمک و حمایت حسابداران میسر نیست.

وی با اشاره به اینکه امروز جایگاه بازار سرمایه از جهت شفافیت اطلاعاتی قابل قیاس با چند سال قبل نیست، تاکید کرد: هر ارتقا و پیشرفتی که در صنعت حسابداری و حسابرسی اتفاق بیفتد، بورس هم به تبع آن با رشد و بالندگی مواجه می‌شود. رئیس سازمان بورس در ادامه تصریح کرد: ذینفعان ما در بورس، سرمایه‌گذاران و طیف وسیعی از مردم هستند که از مجموعه بازار سرمایه تقاضای انتشار به موقع اطلاعات و شفافیت داده‌ها را دارند به این ترتیب نقش حسابداران و حسابرسان در ارتباط با مردم نیز قابل اهمیت بوده و هیچ یک از اطلاعات بورسی بدون توسعه این حرفه اجرایی نمی‌شود. صالح‌آبادی با اشاره به اینکه سازمان بورس از سال گذشته با همکاری سازمان حسابرسی درصدد پیاده‌سازی استانداردهای بین‌المللی در بازار سرمایه است، افزود: برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی و بین‌المللی شدن بورس، باید همکاری دو جانبه بازار سرمایه و صنعت حسابداری تقویت شود تا به استانداردهای لازم دست یابیم.