گروه بنگاه‌های اقتصادی، مهتاب رحمتعلی: نخستین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک، بیمه، خصوصی‌سازی و ششمین نمایشگاه‌ معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری کشور به مدت ۴ روز و با حضور ۱۲۰ شرکت داخلی و خارجی در کیش برگزار شد. در این مراسم علی صالح‌آبادی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از تسریع روند بین‌المللی شدن بازار سرمایه کشورمان خبر داد و گفت: با حذف موانع و ایجاد مقررات شفاف مسیر سرمایه‌گذاری خارجی در بازار سرمایه هموار می‌‌شود.

وی افزود: اکنون ۴۰ صنعت در بازارهای سهام از جمله بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران حضور دارند که به همین دلیل متنوع‌ترین بورس منطقه را به خود اختصاص داده است. صالح‌آبادی با اشاره به اینکه بورس اوراق بهادار و کالایی از لحاظ زیرساخت وضعیت قابل قبولی دارند، گفت: با بهره‌گیری از ابزارها محدودیت مکانی مرتفع شده، به‌طوری که سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی می‌توانند از ابزارهای مختلف از جمله اجاره مشارکت بهره‌مند شوند. مدیرعامل شرکت کارگزاری صندوق بازنشستگی کشور نیز در جریان برگزاری اولین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک، بیمه، بازار سرمایه و خصوصی‌سازی گفت: متاسفانه در حال حاضر به دلیل محدودیت ابزارهای مالی، خدمات و فعالیت‌های کارگزاری‌ها و شرکت‌های فعال در حوزه تامین سرمایه، مشابه یکدیگر بوده و آن طور که به نظر می‌رسد تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند، در حالی‌که تنوع این ابزارها می‌تواند در خدمات ارائه شده از سوی شرکت‌های تامین سرمایه تفاوت ایجاد کند و به ‌نوعی بین آنها رقابت ایجاد کند.

خسرو مصلح‌آبادی با تاکید بر اینکه راه‌اندازی ابزارهای مالی نوین با در نظر گرفتن نیاز مشتریان، می‌تواند جان تازه‌ای به بورس ببخشد، افزود: تلاش این شرکت‌ها و ایجاد انگیزه رقابت بین آنان می‌تواند در نهایت منجر به جذب سرمایه‌های بیشتر از جامعه و تزریق این منابع به بخش‌های تولیدی شود.

تاسیس صندوق توسعه سرمایه‌گذاری پتروشیمی

معاون وزیر نفت نیز از تاسیس صندوق توسعه سرمایه‌گذاری پتروشیمی با همکاری سازمان بورس خبر داد و گفت: با تصویب مجلس سرمایه‌گذاران در صنایع پایین‌دستی از تخصیص ۳۰ درصدی بهای گاز مصرفی برخوردار خواهند شد.

عباس شعری‌مقدم با اعلام اینکه اکنون فضای خوبی در صنعت پتروشیمی پدید آمده و زمینه برای توسعه این صنعت فراهم شده و جهش بزرگی را شاهد خواهیم بود، افزود: صنعت پتروشیمی نقش موتور محرک پایدار و اشتغال‌آفرینی داشته و توسعه این صنعت همواره برای دولتمردان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی، توسعه صنعت پتروشیمی را در زمره اقدامات راهبردی برای دستیابی به اهداف ملی کشور اعلام کرد و گفت: ایران از همه مزیت‌های نسبی بازار مصرف و نیروی انسانی تحصیلکرده برخوردار است ولی باید این مزایای نسبی را به مزایای رقابتی تبدیل کند. وی از تدوین برنامه‌ای ۱۰ ساله برای جذب ۷۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در این صنعت خبر داد و گفت: برای توسعه این صنعت ۸۰ میلیارد دلار منابع ارزی و ریالی نیاز است که بخش کمی از آن از طریق فاینانس چین و صندوق‌های توسعه ملی و حساب ذخیره ارزی تامین شده است.

واگذاری شرکت‌ها ادامه دارد

رئیس سازمان خصوصی‌سازی فهرست شرکت‌های قابل عرضه به بخش خصوصی را اعلام کرد. عبدالله پوری‌حسینی در این مراسم گفت: حجم شرکت‌های باقیمانده از گردونه واگذاری‌ها در راستای خصوصی‌سازی زیاد است و برآورد می‌شود که تا پایان سال تمام این شرکت‌ها را نتوانیم به بخش خصوصی واگذار کنیم.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در بیان دلیل این موضوع گفت: اراده ما تنها نیمی از راه است و نیم دیگر آن آماده بودن بخش خصوصی و جلوگیری از تلاطم در بازار سرمایه است که ما را نسبت به اینکه تعداد زیادی از سهام شرکت‌ها را روانه این بازار برای خصوصی‌سازی و عرضه کنیم منع می‌کند.

اصلاح آیین‌نامه جذب سرمایه‌های خارجی

ابوالفضل کوده‌ای مدیر کل سرمایه‌گذاری خارجی بورس ایران نیز در مورد وضعیت سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه کشور گفت: جذب سرمایه‌گذاری خارجی در زمینه‌های متعددی امکان‌پذیر است که یکی از اینها، سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه است. در حوزه جذب سرمایه‌گذاری در بورس تدوین آیین‌نامه‌های جدید مبنی بر سرمایه‌گذاری در بازارهای بورس و خارج از بورس برخی محدودیت‌ها وجود داشت که رفع شد و اکنون شاهد حضور سرمایه‌گذاران در این حوزه هستیم.

به گفته وی آنچه برای جذب سرمایه‌گذاران در این حوزه و سایر حوزه‌های دیگر مهم است رفع محدودیت‌های مربوط به ابزارهای انتقال سرمایه به کشور است تا با گفت‌وگوهای بین‌المللی و کاهش محدودیت‌ها شاهد حضور بیشتر سرمایه‌گذاران باشیم. ایرانیان مقیم خارج از کشور در بازار سرمایه حضور دارند تا با چشم‌اندازی که از این مسائل داریم و نشانه‌های برگرفته از حضور هیات‌های بزرگ به لحاظ کمی و کیفی خارجی، شاهد حضور بیشتر مردم به‌صورت عملیاتی در حوزه‌های مختلف باشیم.