سعید سعادتیان کارشناس بازار سرمایه شرکت سرمایه‌گذاری شاهد یکی از شرکت‌های عمدتا فعال در زمینه املاک و مستغلات است که در سال‌های اخیر فعالیت‌های سودآوری خود را تنوع قابل توجهی بخشیده است. این شرکت، براساس پیشنهاد ریاست وقت بنیاد شهید و امور ایثارگران با سرمایه اعطایی ۱۰ میلیون تومان در سال ۱۳۶۳ تاسیس شد و در سال ۱۳۶۴به‌صورت شرکت سهامی خاص و مطابق با قانون تجارت، فعالیت خود را آغاز کرد و بعدها در سال ۱۳۸۴ با سرمایه ۴۱ میلیارد تومانی، به بازار سرمایه کشور پیوست. سرمایه کنونی این شرکت ۷/۱۸۰ میلیارد تومان است. این شرکت دارای پنج زیرمجموعه اصلی شرکت عمران و توسعه شاهد، فعال در زمینه املاک و مستغلات، شرکت هرمز انرژی، فعال در زمینه سوخت‌های فسیلی و انرژی، شرکت سرمایه‌گذاری سعدی با فعالیت تخصصی سرمایه‌گذاری، شرکت بازرگانی شاهد و شرکت خدمات مالی و مدیریت شاهد است و در طول دوره فعالیت خود، توانسته است تقریبا در تمامی زمینه‌های اقتصادی سودآور در گستره‌ای به وسعت کشور و فراتر از آن در سطح بین‌المللی به کسب و کار و سودآوری بپردازد.

با وجودی که زمینه اصلی فعالیت شرکت املاک و مستغلات معرفی شده است و در این زمینه کارنامه قابل قبولی از این شرکت دیده می‌شود، در سال‌های اخیر، فعالیت شرکت گستره وسیع‌تری یافته است و گزارش آخرین پیش‌بینی‌ها از سود سال آتی شرکت نیز نویدبخش آینده‌ای بهتر است. فعالیت‌های این شرکت به روایت پروژه‌های مندرج در آخرین گزارش پیش‌بینی سود سال آتی، مشتمل بر زمینه‌های عمده‌ای مانند مجتمع تجاری- اداری برج البرز در میرداماد تهران، مجتمع اقامتی و گردشگری چمستان در بهدشت مازندران، پروژه مسکونی مروارید کن در منطقه ۵ تهران، پروژه شهرک ناز در کرج، پروژه شهرک صنعتی محمدآباد اصفهان، توسعه پارکینگ طبقاتی و مجتمع تجاری اندیشه، مجموعه تجاری، اداری و برج‌های مسکونی وردآورد، مرکز شهری و باغشهر در اراضی ملارد، برج پاداد واقع در اهواز، پروژه ۷۳ هکتاری اقامتی گردشگری منطقه آزاد ارس جلفا، دروازه جدید وکیل‌آباد مشهد، در پروژه‌های ساختمانی و درسایر زمینه‌ها مشتمل بر توسعه واردات کالاهای اساسی، ایجاد مخازن بزرگ ذخیره مواد نفتی، گسترش امکانات حمل و نقل ریلی، جاده‌ای و دریایی، بسط و توسعه عملیات سوآپ فرآورده‌های نفتی، مشارکت در ایجاد و راه‌اندازی پالایشگاه میعانات گازی در منطقه پارس جنوبی، انجام عملیات فراساحلی و ارائه خدمات دریایی است. در محاسبه ارزش بنیادی این شرکت، همانند سایر شرکت‌های سرمایه‌گذاری از روش خالص ارزش دارایی‌ها (Net Asset Value) استفاده خواهیم کرد. فعالیت شرکت باوجود تنوع و قابلیت‌های گسترده براساس صورت‌های مالی، عمدتا در زمینه مستغلات قابل رصد و پیگیری است و نبود زیرمجموعه‌های غیرساختمانی این هلدینگ بزرگ در بورس، بررسی وضعیت سودآوری آنها را از طریق گزارش‌های کدال و بازار سرمایه دشوار می‌کند. بنابراین بدیهی است که در این محاسبات تغییر ارزش دارایی ناشی از سودآوری این گونه فعالیت‌ها لحاظ نشده باشد.

۱. در جدول شماره یک جهت محاسبه خالص ارزش دارایی ها، رقم حقوق صاحبان سهام از آخرین صورت‌های مالی شرکت اصلی (دوازده ماهه حسابرسی نشده منتهی به ۳۱/۳/۹۳) استخراج شده است. خالص ارزش دفتری به ازای هر سهم، رقم ۲۲۵۹ است که در مقایسه با قیمت سهم رقمی قابل بررسی و قابل توجه است.

همچنین در این جدول، بهای تمام شده پروژه ها، براساس آخرین پیش‌بینی حسابرسی نشده درآمد هر سهم برای سال مالی منتهی به ۳۱/۳/۱۳۹۴ و برآوردهای قیمتی موجود در آن، به دست آمده است که با توجه به لحاظ قیمت‌های تاریخی برای بسیاری پروژه‌ها و همچنین توجه به این نکته که در این روش، ارزش افزوده ناشی از اجرای پروژه‌های آتی و تنزیل ریالی آنها در زمان حال لحاظ نمی‌شود، رقم خالص ارزش دارایی‌ها از محافظه کاری قابل توجهی برخوردار خواهد بود.

این در حالی است که لحاظ تبدیل زمین‌ها به پروژه‌های در دست اجرا و نیز انجام سرمایه‌گذاری‌های جدید و از طرفی لحاظ قیمت‌های جدید متناسب با رشد قیمتی تجمیعی سالیان گذشته در بازار مسکن، (صرف‌نظر از رکود اخیر این بازار) ارزش خالص دارایی محاسبه شده را با افزایش قابل توجهی مواجه خواهد کرد. با این وجود، اصولا نبود سازوکار معینی در گروه املاک و مستغلات به منظور به روزرسانی ارزش حال دارایی‌ها، همواره یکی از مصائب ارزش‌گذاری این دست اوراق بهادار به خصوص در زمان رکود معاملات مسکن و از محاسن آن برای برخی گروه‌های سوداگر در زمان رونق این معاملات است.

۲. تفاوت ارزش دارایی‌های بورسی نیز از آخرین پیش‌بینی درآمدی منتشرشده از شرکت روی شبکه کدال و در واقع نخستین پیش‌بینی درآمد، برای سال مالی منتهی به ۳۱/۳/۹۴ استخراج شده است.

۳. ارزش بازار سایر سرمایه‌گذاری‌های بورسی و خارج بورسی به منظور رعایت کامل جانب احتیاط معادل بهای تمام شده در نظر گرفته شده است.

۴. روال سودآوری در شرکت شاهد با توجه به روند سودسازی سنوات گذشته (جدول شماره ۲) و زیرمجموعه‌هایی که سود نقدی قابل توجهی تقسیم می‌کنند، نشانگر ادامه این روند و اطمینان از آینده شرکت، حسب ابتناء به گذشته است با این وجود دقت در میزان سود تقسیمی به‌عنوان یک فاکتور فاندامنتال سرمایه‌گذاری به منظور مقایسه با سرمایه‌گذاری‌های بدون ریسک نشانگر تقسیم سود متوسط ۶۳درصد طی سالیان اخیر است.

جمع‌بندی:

عرف معمول در مورد سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه، قیمت‌گذاری این سهام در نسبت ۶۰ تا۷۰ درصد NAV آنها است که این نسبت در بازار کنونی در مورد اینگونه شرکت‌ها تا ۸۵درصد و گاه بیش از آن هم، در مورد برخی شرکت‌های سرمایه‌گذاری نمود یافته است و مطلع مالی آگاه است که در بازارهای خریدار یا به اصطلاح گاوی این درصد سقف خاصی نمی‌شناسد و چه بسا از ۱۰۰درصد هم فراتر می‌رود. دقت در محاسبه NAV شرکت نشان می‌دهد، ثشاهد هم اکنون در قیمت‌های حدود ۵۰درصد NAV آن در حال معامله است که این رقم نیز زیر ارزش دفتری

سهم است. به این ترتیب مقایسه خالص ارزش دارایی‌های محاسبه شده برای «ثشاهد» با قیمت هر سهم و ارزش دفتری آن و نیز نسبت درآمد (P/E) اندک آن و از طرفی لحاظ تقسیم سود قابل توجه به‌صورت تاریخی در این سهم، نویدبخش فرصتی است که هیچ سرمایه‌گذار بلندمدت و خواستار سود منطقی و مداوم نمی‌تواند از آن چشم‌پوشی کند چه آنکه عدم اقبال بازار به بخش انبوه‌سازی تاکنون به‌عنوان عاملی منفی در اقبال بازار به سهام این گروه ظاهر شده است و انتظار می‌رود با اعلام سیاست‌های جدید دولت و بانک مرکزی در این بخش، که با نامه اخیر رئیس کل بانک مرکزی به‌عنوان نهاد تصمیم‌ساز پولی و وزیر راه و شهرسازی به‌عنوان متولی بخش مسکن، از بخشی از کلیات اصلی آن رونمایی شد، شاهد بازآرایی عرضه تقاضا در گروه انبوه‌سازی بازار سرمایه باشیم چه آنکه این بخش از بازار از اوایل دهه ۸۰، به استثنای برخی تک‌سهم‌ها با رشدهای بازار گاوی، آنچنانی که در سایر گروه‌های صنعتی بورس شاهد آن هستیم خداحافظی کرده است و این خود می‌تواند، موید پتانسیل‌های دست نخورده و بکر این صنعت دیرپای کشور باشد. با این وجود سرمایه‌گذاران و تحلیلگران می‌توانند با لحاظ فاکتورهای متنوع دیگری نظیر گروه‌های پیشرو، اولویت آثار تصمیمات کلان اقتصادی و سیاسی بر صنایع مختلف، لحاظ ضرایب متنوع نسبت درآمد، نتایج توافق هسته‌ای و آثار مترتب بر بازار سرمایه یا سناریوهای ناشی از نتایج مذاکرات، قیمت‌های هدف و ارزش‌گذاری‌های جدیدی برای ثشاهد در نظر گیرند.

محک بنیادین «ثشاهد»