بازار ضعیف - ۱۳ مرداد ۹۳

گروه بورس-همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد تداوم ضعف در معاملات بود به گونه‌ای که برای دومین روز متوالی شاخص نزدیک به ۳/۰ درصد افت کرد. در بازار دیروز شاخص کل با توجه به ضعف عمومی معاملات شاهد افت ۲۰۳واحدی معادل ۲۷/۰درصد بود که این افت شاخص را به مرز ۷۴هزار و ۶۳۷واحد عقب راند. افت نمادهای عمده‌ای نظیر هلدینگ خلیج فارس، بانک‌های ملت و صادرات و کاهش قیمت نمادهای خودرویی از جمله ایران خودرو دلیل این کاهش بود.

در بازار دیروز معضل چند روز اخیر بازار یعنی حق‌تقدم‌های استفاده نشده سرانجام با ورود متعهد خرید اوراق حق‌تقدم استفاده نشده شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی به پایان رسید تا بیش از ۵۴۰میلیون برگه حق‌تقدم این شرکت خریداری شود. در این میان اما ایران خودرو همچنان در انتظار معاملات ۷۱۴میلیون برگه حق‌تقدم شرکت است.

در گروه بانکی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی بانک‌های ملی، پارسیان و تجارت را دارای بیشترین معوقات بانکی اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مدیر گروه بازارهای مالی مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به انتشار گزارش جدید این مرکز درباره معوقات بانک‌ها گفت: بر این اساس از مجموع ۸۷ هزار میلیارد تومان معوقات تسهیلات غیرجاری بانک‌ها، بانک ملی با ۱۳ هزار میلیارد تومان، پارسیان و تجارت نیز هر کدام با ۱۱ هزار میلیارد تومان دارای بیشترین معوقات نظام بانکی کشور هستند.

در گروه شوینده‌ها دیروز خبرهای اولیه از موافقت دولت با افزایش قیمت محصولات این گروه خبر داد؛ گفته می‌شود دولت تا ۸درصد رشد قیمت محصولات شوینده را پذیرفته است. در همین رابطه رضا صحرایی، رئیس انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اکوبورس، از تحقق افزایش نرخ شوینده‌ها تا پایان مرداد‌ماه سخن گفت.

صحرایی در رابطه با افزایش نرخ محصولات شوینده در سال جاری عنوان کرد: تلاش انجمن از ابتدای سال جاری تاکنون برای گرفتن مجوز افزایش نرخ محصولات بوده است اما به دلیل سیاست‌های انقباضی دولت در راستای ثبات قیمت‌ها تا پایان ماه مبارک رمضان و همچنین رقابت شدید شرکت‌ها در این صنعت امکان افزایش نرخ‌ها وجود نداشت.

وی افزود: از ابتدای سال جاری تا کنون بهای تمام شده انواع محصولات شوینده بین ۱۵ تا ۲۰ درصد با توجه به نوع مواد مصرفی آنها افزایش یافته است. سیاست انجمن نیز بر ابن مبنا است که برای حفظ حاشیه سود شرکت‌های این صنعت، افزایش نرخ ۱۵ درصدی در مواد شوینده و افزایش نرخ ۲۰ درصدی در مواد آرایشی اعمال شود. در گروه تایرسازان نیز دیروز گفته می‌شود که نزدیک به ۱۰درصد افزایش قیمت این محصول نیز ناشی از افزایش بهای مواد اولیه در بورس کالا پذیرفته شده است.

در گروه لبنیات رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران استان تهران گفت: کارخانه‌ها توجهی به مصوبه ستاد تنظیم بازار ندارند و جای تعجب است که چرا سازمان حمایت سکوت کرده و از تولیدکننده دفاع نمی‌کند.

سید‌احمد مقدسی در ادامه افزود: متاسفانه کارخانه‌ها هنوز زیر بار اجرای مصوبه ستاد تنظیم بازار نرفته‌اند و می‌گویند ما قیمت فرآورده‌های لبنی را به دلیل سایر هزینه‌ها ۱۵ درصد افزایش داده ایم و اگر دولت می‌خواهد شیرخام را به نرخ ۱۴۴۰ تومان از دامداران خریداری کنیم باید اجازه افزایش ۱۵ درصدی مجدد این فرآورده‌ها را به ما بدهد. مقدسی با بیان اینکه در استان تهران یکی دو کارخانه شیر را به نرخ ۱۲۰۰ تومان خریداری می‌کنند، گفت: این کارخانه‌ها نیز قبلا ۱۱۶۰ تومان برای خرید شیر می‌پرداختند که با توجه به این مساله تنها ۴۰ تومان(۵/۳ درصد) این محصول را گران کرده‌اند.

در گروه فلزی، دیروز سازمان خصوصی‌سازی هویت خریداران سه شرکت فولاد آذربایجان، طرح فولاد میانه و نیروگاه سلطانیه زنجان را منتشر کرد. بر‌اساس این گزارش؛ شرکت فولاد آذربایجان توسط شرکت تولیدی فولاد سپید فراب کویر(سهامی خاص) خریداری شده، طرح فولاد میانه توسط شرکت گروه مالی ملت آگهی و نیروگاه واگذار شده سلطانیه زنجان توسط شرکت بازرگانی همگامان گسترش تجارت پردیس ایرانیان(سهامی خاص) خریداری شده است.

در گروه خودرویی دیروزاعلام شد در ۴ ماه امسال ۳۲۷هزار و ۶۷۲ دستگاه انواع خودرو تولید شد که این رقم در مقایسه با ۴ ماه نخست سال ۹۲ رشد ۷۵درصدی را نشان می‌دهد.

به گزارش «شاتا» در چهارماه امسال تولید خودروهای سواری با رشدی معادل ۲/۷۵درصد نسبت به چهارماه نخست سال گذشته به تعداد ۲۷۹هزار و ۷۳۹دستگاه رسیده است.

در گروه پتروشیمی دیروز معامله‌گران شاهد سخنان معاون وزیر نفت در بخش پتروشیمی بودند؛ پیوندی راهبرد امروز صنعت پتروشیمی را تولید پروپیلن برای توسعه صنایع پایین دست اعلام کرد و افزود: پایین دست اتیلن و محصولات وابسته به آن به اندازه کافی رشد کرده است، اما به علت کمبود پروپیلن، صنایع پایین‌دستی وابسته به آن رشد نکرده است. در گروه برقی یک مقام مسوول در وزارت نیرو با بیان اینکه ۱۹ نیروگاه جدید برق به بخش خصوصی واگذار می‌شود جزئیات واگذاری اقساطی نیروگاه‌ها به بخش خصوصی را تشریح کرد و گفت: هیچ نیروگاهی بابت رد دیون دولت واگذار نخواهد شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، بهمن‌الله ‌مرادی درباره آخرین وضعیت واگذاری نیروگاه‌های برق کشور به بخش خصوصی گفت: وزارت نیرو براساس اصل ۴۴ قانون اساسی مقرر است تعداد ۴۴ نیروگاه را به بخش خصوصی واگذار کند.

مشاور مدیرعامل توانیر با اعلام اینکه تاکنون ۲۵ نیروگاه برق به بخش خصوصی واگذار شده است، تصریح کرد: علاوه بر این مراحل واگذاری ۱۹ نیروگاه دیگر نیز در دست اقدام بوده که به محض آماده‌سازی و قیمت‌گذاری توسط هیات واگذاری، این نیروگاه‌ها نیز در اختیار بخش خصوصی قرار خواهند گرفت. این مقام مسوول اسامی برخی از این نیروگاه‌ها را شامل نیروگاه شهید کاوه، یزد، صوفیان، قائن، حصار، کنگان، زرند کرمان، بیستون، سهند، خلیج فارس، شیروان، کرمان، منجیل، لوشان، شهیدرجایی، شهید مفتح، اصفهان و کنارک عنوان کرد و افزود: این نیروگاه‌ها در مجموع دارای نزدیک به ۱۲ هزار مگاوات ظرفیت به مبلغ برآوردی ۱۸ هزار میلیارد تومان هستند. وی با تاکید بر اینکه روش واگذاری این نیروگاه‌ها به بخش خصوصی با یک تفاوت، تقریبا همانند روش گذشته خواهد بود، اظهار کرد: در گذشته بحثی به نام رد دیون مطرح بود که در آن دولت دیون خود را با این واگذاری‌ها تهاتر می‌کرد اما در روش کنونی رد دیون وجود ندارد. مشاور مدیرعامل توانیر با یادآوری اینکه تمامی واگذاری‌ها اگر به‌صورت شرکت‌های ماده ۲۷ باشند، ازطریق فرابورس و اگر به‌صورت واگذاری اموال و دارایی‌ها باشند، ازطریق مزایده انجام می‌پذیرد، بیان کرد: از ۱۹ نیروگاه یادشده، سه نیروگاه خلیج فارس، شیروان و کاوه در دست ارزیابی است. مرادی با بیان اینکه نیروگاه ۶۰مگاواتی برق منجیل نیز به قیمت مصوب ۴۲۰ میلیارد تومان از سوی هیات واگذاری ازطریق فرابورس عرضه خواهد شد، خاطرنشان کرد: معمولا ۱۵ تا ۲۰ درصد مبالغ تعیین ‌شده برای نیروگاه‌ها به‌صورت نقدی پرداخت می‌شود و بقیه به‌صورت اقساط سه تا پنج ساله توسط مالکان به دولت پرداخت خواهد شد. در گروه معدنی رئیس انجمن سنگ‌آهن در گفت‌وگو با بورس‌نیوز ضمن بیان مطالب فوق اظهار کرد: در حال حاضر عمق اکتشافات در معادن ایران ۳۰ تا ۵۰ متر است و اگر بتوانیم با یک توجیه علمی و منطقی همانند کشورهایی از جمله چین، اندونزی، برزیل و استرالیا عمق اکتشافات معادن را به ۲۵۰ متر ارتقا دهیم این امکان وجود دارد که بیش از ظرفیت ۶ میلیارد تن ذخیره‌سازی سالانه سنگ‌آهن انجام پذیرد.

اکبریان به قیمت جهانی سنگ‌آهن اشاره کرد و گفت: در حالی قیمت جهانی سنگ‌آهن پایین است که قیمت سنگ‌آهن با خلوص ۶۱ - ۶۰ در ایران با قیمتی در حدود ۶۵ دلار محاسبه می‌شود. وی در خصوص شایعه به وجود آمده مبنی بر پرداخت عوارض صادراتی سنگ‌آهن از ۶۰ درصد به ۱۵ درصد فروش گفت: محاسبه ۱۵ درصد عوارض فروش از درب کارخانه معدن تا حدودی منطقی به نظر می‌رسد ولی اگر ۱۵درصد عوارض از قیمت فوب مدنظر باشد به هیچ وجه امکان‌پذیر نیست. این مقام مسوول در ادامه خاطر‌نشان کرد: اداره عوارض باید عوارض را از سود فروش معدن محاسبه کند و هزینه‌ها و عوارضی که یک بار پرداخت شده است به طور مجدد هنگام فروش محاسبه نشود. اکبریان ادامه داد: اداره عوارض باید کل هزینه‌های سنگ‌آهن را کسر و از سود فروش اقدام به دریافت عوارض کند و همانند اداره مالیات نسبت به درآمد شرکت‌ها عوارض لازم را دریافت کند. در گروه تصفیه نفت با مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر لغو واریز سهم ۲۶ درصدی توسعه ملی از صادرات شرکت‌های پالایشی، به نظر می‌رسد این میزان که از حساب‌های شرکت کسر شده مجددا به حساب شرکت واریز شد.

در همین راستا مدیر مالی شرکت پالایش نفت لاوان اظهار کرد: با مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر لغو واریز ۲۶ درصد از صادرات شرکت‌های پالایشی به حساب صندوق توسعه ملی اما با توجه به ایجاد مشکلاتی که در خصوص ارسال نامه در این زمینه رخ داده است همانند سابق سهم صندوق از حساب‌ها کسر شده است که این مبلغ معادل ۳۱۰ میلیارد تومان است. عزیزی در ادامه گفت: با پیگیری‌های انجام شده برگشت ۳۱۰ میلیارد تومان مذکور به حساب‌ها قطعی است و با برگزاری مجمع با سهامداران «شاوان» و همچنین با تاییدیه بانک مرکزی این سود به حساب سهامداران باز می‌گردد. وی گفت: با این اتفاق و رفع مشکل صورت‌های مالی سال ۹۲ به بورس ارائه خواهد شد و سود هر سهم نیز با تعدیل مثبت به رقم ۳۶۲ تومان خواهد رسید. عزیزی در پایان خاطرنشان کرد: شرکت پالایش نفت لاوان از بالاترین سودآوری در میان شرکت‌های پالایشی برخوردار است و در سال گذشته موفق شده در مقایسه با سایر شرکت‌های پالایشی سود سالانه خود را از محل درآمدهای عملیاتی تحقق کند.بازار دیروز بازاری منفی بود که در مجموع ۲۷۰میلیارد تومان سهم در بورس و فرابورس معامله شد.