ایستگاه بعدی سرمایه‌گذاری
دنیای اقتصاد- همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در سال آینده که با ابتکار روزنامه «دنیای اقتصاد» برگزار شد، تلاش کرد در سه سطح، موقعیت سرمایه‌گذاری در بازار‌های مختلف را تشریح کند. در سطح اول با ارزیابی موقعیت اقتصاد کلان و ارزیابی تصمیم سیاست‌گذاری، عوامل اثرگذار بر بازار شناسایی و معرفی شدند. سطح دوم به اثرگذاری متغیرهای خارج از حوزه اقتصاد اختصاص داشت. در این سطح متناسب با سناریوهای مختلف، جهت حرکت بازارها تشریح شد. سطح سوم نیز به جذابیت بازارها از منظر رکود و رونق تمرکز داشت. ارزیابی کارشناسان حاضر در این همایش حکایت از آن داشت که تاریخ مصرف رفتارهای سفته بازانه رو به اتمام است. بر اساس این ارزیابی سال آینده، سال عبور از فعالیت‌های سوداگرانه به سوی سرمایه‌گذاری‌های تولیدی است؛ اما شرایط عبور از این وضعیت، بستگی به نحوه رفتار و سیاست‌گذاری دولت دارد. شناسایی و برخورد درست با عوامل رکود کنونی، بستر‌سازی برای هدایت نقدینگی به سمت فعالیت‌های تولیدی، تداوم تحولات در عرصه سیاست خارجی و... شروطی است که موجب گذار از دوره رکود به رونق اقتصادی می‌شود. برآیند همایش نشان می‌داد اگر سیاست‌های دولتی در رفع موانع و تسهیل فضای کسب‌و‌کار با سرعت بیشتری دنبال شود، فعالیت‌های تولیدی می‌تواند مقصد بعدی سرمایه‌گذاری باشد.
در همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در سال 93 مطرح شد
بورس؛ بهترین فرصت سرمایه‌گذاری

گروه بورس- محبوبه مغانی: همایش بررسی فرصت‌های تجاری که عصر روز شنبه‌ در سالن همایش‌های اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران برگزار شد به بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در سال ۹۳ پرداخت.
در دو پنل از این همایش که به بازار سرمایه اختصاص داشت، طهماسب مظاهری، رئیس اسبق بانک مرکزی، امیر رضا حسنی، عضو کمیسیون اقتصادی و بازرگانی دفتر مشورتی مجمع تشخیص مصلحت نظام و مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم و تحقیقات حضور یافته و سخنرانی کردند.
در پنل اول که به بررسی سرمایه‌گذاری در بازارهای با درآمد ثابت و پروژه‌ها پرداخت، طهماسب مظاهری پیش‌بینی از وضعیت سرمایه‌گذاری در سال 93 را منوط به تصمیمات دولت در سال آینده دانست و اظهار امیدواری کرد تصمیمات در دولت یازدهم براساس تدبیر، مطالعه و دید کارشناسی اتخاذ شود تا شاهد مشکلاتی که در اجرای سبد کالا رخ داد، نباشیم.
وزیر اسبق اقتصاد درباره اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌‌ها به وجود دو نظریه اشاره کرد که نظریه اول بر لزوم اجرای سریع این فاز و اصلاح سیاست‌های قیمتی تاکید دارد.
به عقیده وی، خطا بودن این نظریه با اجرای سبد کالا اثبات شده است. نظریه دوم نیز با استناد به عدم موفقیت دولت قبلی در اجرای فاز اول هدفمندی یارانه‌ها، اعتقادی به اجرای فاز دوم ندارد.
وی تصریح کرد: امروز همه به این جمع‌بندی رسیده‌اند که برگشتن از اجرای فاز دوم مقدور نیست و متوقف کردن آن هم باعث سقوط است.
مظاهری که اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها را همراه با یک افزایش در سطح عمومی قیمت‌ها می‌داند، بر لزوم توجه و عدم غفلت دولتمردان در این خصوص تاکید کرد.
وی در پیش‌بینی خود از نرخ تورم در سال آینده با توجه به اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها ابراز کرد: آنچه در حال حاضر قابل پیش‌بینی است تاثیر اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها بر هزینه واحدهای تولیدی است و از سوی دیگر سال آینده ما با تداوم تورم قبلی و هزینه‌های دولت مواجهیم. وی با توجه به بررسی بودجه دولت در مجلس پیش‌بینی کرد بخشی از برنامه‌های بودجه‌ای دولت سال آینده محقق نشود که این مساله دولت را با کسری بودجه مواجه می‌سازد؛ بر این اساس تامین منابع از سوی دولت، بر میزان تورم می‌افزاید.
رئیس کل اسبق بانک مرکزی در ادامه به تعامل و روابط نظام بانکی و پولی با بازار سرمایه اشاره کرد که در گذشته سیطره بانک مرکزی بر بازار سرمایه، مانع از رشد و پویایی‌ این بازار شده بود؛ به طوری که هر زمان که بازارهای پول و سرمایه در تقابل با هم قرار می‌گرفتند بازار سرمایه به نفع بازار پول کنار می‌رفت.
وی یادآور شد: با اصلاح قانون بازار سرمایه و قرار گرفتن وزیر اقتصاد به عنوان رئیس شورای بورس این مشکل مرتفع شد.
ابراهیمی، مدیر مشاور شرکت مشاور سرمایه‌گذاری نیکی‌گستر نیز به ابزارهای با درآمد ثابت اشاره کرد که در بازار سرمایه 31 مورد اوراق با درآمد ثابت شامل اوراق اجاره، مشارکت، گواهی سپرده و مرابحه منتشر شده است.
وی از پرداخت سود در فواصل زمانی معین (ماهانه، 3 ماهه) دارای سررسید معین، قابلیت معامله ثانویه‌‌ در فرابورس، نقدشوندگی بالا، نرخ سودی معادل با نرخ سود سپرده‌های بلندمدت بانکی و در نهایت کمک به توسعه اقتصادی به عنوان ویژگی‌های مشترک این اوراق نام برد.
به گفته این کارشناس بازار سرمایه، در این بازار 29 هزار و 865 میلیارد ریال اوراق با درآمد ثابت در بازار سرمایه منتشر شده است که در خوش‌بینانه‌ترین حالت تنها 5 درصد از حجم این اوراق به سرمایه‌های سهامداران حقیقی و خرد اختصاص یافته است.
مدیر مشاور شرکت مشاور سرمایه‌گذاری نیکی‌گستر از معرفی مختصر این اوراق، سود 20 درصدی آن و لزوم مراجعه سهامداران به شعب کارگزاری‌ها برای خرید اوراق به عنوان دلایلی نام برد که سبب شده است تا این اوراق از جذابیت چندانی برای سرمایه‌گذاران حقیقی برخوردار نباشند.
این در حالی است که 4 هزار میلیارد تومان از حجم سرمایه‌گذاری‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری به اوراق با درآمد ثابت اختصاص یافته است.
به گفته ابراهیمی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک این اوراق را با نرخ‌های بالاتر از 20 درصد و تا سقف 23 درصد از ناشر خریداری می‌کنند، بر این اساس است که این صندوق‌ها از سودی بالاتر از سود نرخ اوراق با درآمد ثابت برخوردارند. در این راستا وی خرید این اوراق را به سرمایه‌گذاران توصیه کرد.
ابراهیمی از ترویج فرهنگ مشارکت در صندوق‌های سرمایه‌گذاری، آزاد گذاشتن نرخ سود اوراق مشارکت، امکان انجام معاملات به صرف و کسر و تعامل بیشتر با بازار پول برای خرید این اوراق به عنوان اقداماتی نام برد که می‌تواند فرصت‌هایی را برای سرمایه‌گذاری در اوراق با درآمد ثابت فراهم کند.
وی پیش‌بینی کرد که با توجه به نرخ اوراق مشارکت قابل انتشار در بازار پول، سال آینده نرخ اوراق با درآمد ثابت در بازار سرمایه اصلاح خواهد شد.
در ادامه این پنل، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم و تحقیقات به موضوع شرکت‌های دانش بنیان و لزوم راه‌اندازی بورس ایده پرداخت. وی طی مقایسه اجمالی شرایط کنونی جامعه طی 10 سال گذشته، به افزایش علاقه به ایجاد کسب و کار، تغییر زیرساخت‌‌های مالی، فیزیکی و قانونی، تعامل کشور با دنیا و حرکت به سوی اقتصاد دانش‌بنیان اشاره کرد.
کریمیان اقبال اظهار کرد: 15 سال پیش وقتی که اولین استارت ایده و تجاری‌سازی محصولات در شهرک علمی تحقیقات اصفهان زده شد به این نتیجه رسیدیم که دانشگاه‌های کشور کارآفرین نیستند و در صنعت ما نیز به تحقیقات و R&D اهمیت داده نمی‌شود.
وی با تاکید بر لزوم تعامل بیشتر دانشگاه و صنعت ابراز کرد: برای راه‌اندازی بورس ایده باید فرهنگ‌سازی بیشتری صورت گیرد؛ ضمن آنکه باید به این نکته توجه کرد که دولت برای حمایت‌های اولیه از بورس ایده وارد شده است اما پول و منابع مالی دولت در این زمینه کارآمدی لازم را ندارد؛ لذا ورود بخش خصوصی در این زمینه شانس بیشتری را برای شرکت‌های دانش‌بنیان به همراه دارد.
به گزارش روزنامه «دنیای اقتصاد» پنل دوم با محور سرمایه‌گذاری در بازار سهام به مقایسه بازدهی برخی بازارها از سال 80 تاکنون پرداخته و عنوان شد که بورس از بازدهی 2919 درصدی، طلا 1821 درصدی، مسکن 650 تا 700 درصدی و دلار 345 درصدی برخوردار بوده‌اند.
در این پنل عضو کمیسیون اقتصادی و بازرگانی دفتر مشورتی مجمع تشخیص مصلحت نظام خواستار توجه سرمایه‌گذاران به فرآیند سرمایه‌گذاری در بورس به منظور ایجاد سود پایدار شد.
به گفته امیر رضا حسنی؛ لزوم توجه به فرآیند سرمایه‌گذاری سبب می‌شود تا سرمایه‌گذاران دستخوش نوسانات بازار نشوند و از اتخاذ تصمیم‌های لحظه‌ای و آنی پرهیز کنند. از سوی دیگر دبیرکل کانون کارگزاران در بررسی بازار سرمایه در سالی که گذشت، به افزایش ارزش اسمی این بازار و افزایش نرخ دلار اشاره کرد.
وی که رشد چشمگیر بورس را به تعدیل درآمدهای شرکت‌های بورسی در پی نرخ تسعیر ارز نسبت می‌داد، از تغییرات دولت و خوش‌بینی نسبت به بهبود تعاملات ایران با بازارهای جهانی به عنوان دیگر عواملی یاد کرد که امید به افزایش سودآوری در بازار سرمایه را تقویت کرد.
روح‌اله میرصانعی یادآور شد: در واقع دمیده شدن روح امید در بازار سرمایه، سرمایه‌های خرد را به این بازار هدایت کرد؛ سرمایه‌هایی که نتوانستند راه درست خود را در بازار سرمایه بیابند و در نهایت سبب شدند در برهه‌هایی، بازار از رشد هیجانی و غیرمنطقی برخوردار شود.
دبیرکل کانون کارگزاران پیش‌بینی کرد بازار سرمایه سال آینده راه خود را از میان بازارها انتخاب و بازدهی مناسبی را عاید سرمایه‌گذارانش می‌کند.
وی استراحت دو ماهه بازار در سال جاری را عاملی در جهت تقویت و رشد بازار در سال آینده دانست و گفت: اگر حرکت و رشد بازار با این شتاب ادامه می‌یافت انتظار رشد بازار در سال آینده از میان می‌رفت. همچنین امیر اسماعیل کاویان، کارشناس بازار سرمایه نیز از سرمایه‌گذاران خواست که شاخص بورس را ملاک مثبت و منفی بودن بازار سرمایه قرار ندهند.
وی که کارآیی شاخص بورس را تنها مربوط به دوران تحریم و فشارهای اقتصادی می‌دانست به لحاظ شدن سود نقدی در این شاخص اشاره کرد که مانع از ارزیابی مناسب بازار سرمایه می‌شود.
وی در این میان از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در سال آینده به عنوان فرصت رشد در بازار سرمایه نام برد که در مرحله نخست بازارهای کالایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
وی ابراز کرد: پس از یک فاصله زمانی از افزایش قیمت‌ها در بازارهای کالایی شاهد رشد بازار سرمایه خواهیم بود. کاویان همچنین از بورس به عنوان یک ابزار دیپلماسی اقتصادی در سیاست نام برد که از سال آینده دولت یازدهم مانند دولت قبلی از آن بهره خواهد برد، بنابراین از اوایل سال آینده بازار به روند طبیعی و مثبت خود بازخواهد گشت.
وی تصریح کرد: سرمایه‌گذاران باید توجه داشته باشند بورس در سال 93 از بازدهی امسال برخوردار نخواهد بود؛ بر این اساس تنها بازدهی بین 40 تا 50 درصدی برای این بازار در سال آینده قابل تصور است.
این کارشناس بازار سرمایه در بیان صنایع پیشرو در سال آینده عنوان کرد: شرکت‌هایی که از طرح‌های توسعه و افزایش سرمایه برخوردارند باید مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گیرند. از سوی دیگر با توجه به آنکه نمی‌توان انتظار زیادی از رشد قیمت دلار داشت، لذا شرکتی که بیشتر محصول خود را در بازار ارائه کند از موفقیت و برد بیشتری برخوردار است.
مدیر مشاور شرکت مشاور سرمایه‌گذاری نیکی‌گستر نیز در ادامه این پنل به بررسی چشم‌انداز بورس در سال 93 پرداخت.
وی که بازدهی 135 درصدی بورس تا تاریخ پانزدهم دی ماه را طبیعی می‌داند به بازدهی 125 درصدی بورس در سال 82 اشاره کرد.
وی همچنین یادآور شد: در سال 88 بورس تهران از بازدهی 57 درصدی برخوردار بود که این بازدهی اکنون به 110 درصد افزایش یافته است.
ابراهیمی در اشاره به حجم ریالی معاملات خرید و فروش، 60 درصد معاملات خرید و 57 درصد معاملات فروش در این بازار را به سرمایه‌گذاران حقیقی نسبت داد و این گونه نتیجه‌گیری کرد که ماندگاری سهامداران حقیقی در بازار بسیار بیشتر از حقوقی‌ها بوده است.
به گفته وی بخش عمده‌ای از سهامداران حقیقی اخبار مربوط را از اخبار نامربوط تشخیص نمی‌دهند و وزن اطلاعات را به درستی نمی‌دانند، بر این اساس در اثر خرید و فروش‌های بی‌هدف به برآیند سود صفر می‌رسند.
وی ادامه داد: معامله‌گران وقتی ضرر می‌بینند کسی جلودار آنها نیست، بنابراین بازار را با دلخوری ترک می‌کنند.
مدیر مشاور شرکت مشاور سرمایه‌گذاری نیکی‌گستر در این میان به شرکت‌های بورسی نیز اشاره‌ای کرد که تنها 61 درصد آنها از سود عملیاتی اندک مثبتی برخوردار بودند و سود 39 درصد از شرکت‌ها از روند کاهشی برخوردار بوده است.
به گفته وی؛ در حال حاضر نسبت قیمت به سود (P/E) روبه اصلاح است و نرخ رشد نقدینگی کاهش یافته است.
وی پیش‌بینی کرد حمایت شاخص در مرز 77 هزار واحد است.