دنیای اقتصاد- اولین روز هفته با افزایش یک هزار و 366‌واحدی شاخص در بازار اوراق بهادار تهران و افزایش 22واحدی شاخص کل بازار فرابورس روبه‌رو بود. دیروز بازار سهام در آستانه دهه فجر، متاثر از خبرهایی در زمینه واگذاری هلدینگ خلیج فارس در سال 93، در قالب تصمیم‌های مجلس و همچنین تداوم چالش‌های موجود بر سر نرخ خوراک پتروشیمی قرار داشت. برخی تحلیل‌ها همچنان امکان جذابیت نرخ نهایی خوراک را برای سهامداران و پتروشیمی‌ها بیشتر کرده است. ارزش کل معاملات دیروز در بورس و فرابورس به 473 میلیارد تومان رسید.
جنب پل حافظ
شروع مثبت هفته بورس

گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد شروع مثبت هفته با رقم خوردن رشد ۶۵/۱ درصدی شاخص کل بود. در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که فرارسیدن ایام دهه فجر به صورت سنتی بازار را با جو بهتری مواجه کرد. این جو مناسب موجب تشکیل صف‌های خرید در اکثر نمادها شد؛ امری که به کاهش عرضه‌ها در بازار منجر شد.
این روند با انجام عرضه‌ها به ویژه پس از بازگشایی نماد پالایشگاه بندر عباس بهتر شد، تا این پالایشگاه با معاملات پر‌حجمی مواجه شود. این معاملات، نماد پالایشگاه‌های تهران و لاوان را نیز با صف‌های خرید پایدار مواجه ساخت.
در بازار دیروز مهم‌ترین موضوع پیش روی معامله‌گران در کنار بحث فرارسیدن دهه فجر بحث بررسی لایحه بودجه بود که روز گذشته در دو نوبت صبح و عصر مورد بررسی قرار گرفت و در آن موضوع واگذاری هلدینگ خلیج‌فارس در سال 93 مورد تصویب قرار گرفت. در مجلس شورای اسلامی طبق یک مصوبه، به سقف واگذاری سهام شرکت‌های دولتی مبلغ 12 هزار میلیارد ریال اضافه می‌شود.
وکلای ملت با تصویب بند الف این تبصره مقرر کردند که در راستای اجرای تبصره یک بندهای الف و ب ماده 3 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی مصوب 25 خرداد 1387 وزارت امور اقتصادی و دارایی مجاز است از طریق سازمان خصوصی‌سازی تا پایان سال 1393 کلیه سهام، سهم‌الشرکه، حق تقدم ناشی از سهام و سهم‌الشرکه، حقوق مالکانه، حق بهره‌برداری و مدیریت دولت را در بنگاه‌های گروه‌های یک و 2 ماده 2 مذکور و شرکت مادرتخصصی (هلدینگ) خلیج‌فارس و حقوق مالکانه و حق بهره‌برداری از کلیه معادن در حال بهره‌برداری فعال و غیرفعال و نیز باطله‌های قابل فروش موجود در معادن متعلق به دولت و شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی از جمله سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و شرکت‌های تابعه و وابسته به آن سازمان به بخش خصوصی و تعاونی با اولویت تعاونی واگذار و منابع حاصل را به ردیف شماره 310502 جدول شماره 5 این قانون واریز نمایند.
در بازار دیروز بحث در مورد خوراک پتروشیمی همچنان ادامه داشت. در این زمینه دیروز مدیرعامل هلدینگ نفت و گاز پارسیان با بیان اینکه از محل تحویل اوره به جهاد کشاورزی ۴۴۲ میلیون دلار عدم‌النفع داشته‌ایم، گفت: تعرفه آنتی‌دامپینگ علیه محصولات پتروشیمی‌های گازی مانند متانول در کشورهای هدف صادرات ما وضع نشده است. به گزارش خبرگزاری فارس مرتضی عزیزی در میز گرد بررسی خوراک پتروشیمی‌ها اظهار کرد: 95 درصد واگذاری‌ شرکت‌های خصوصی به تامین اجتماعی، صندوق بازنشستگی کشوری، صندوق بازنشستگی نیروهای مسلح و صندوق بازنشستگی نفت بوده است که 48 میلیون نفر را تحت پوشش دارد و این صندوق‌ها هر کدام با کسری مواجه شده‌اند، دولت بودجه آنها را پرداخته است.
وی افزود: فرض کنید اختلاف ما و دولت درباره قیمت خوراک بین 7 تا 13 سنت باشد که این به معنای 300میلیون دلار هزینه در سال 91 بوده است.
عزیزی با بیان اینکه ما پرداخت 7 سنت را برای هر متر مکعب گاز امسال قبول داریم، گفت: در سال 91 حدود یک میلیون و 617 هزار تن اوره با قیمت 350 تومان در هر کیلو تحویل دولت داده‌ایم که با توجه به قیمت روز اوره نزدیک به 442 میلیون دلار نسبت به قیمت روز ضرر کرد‌ه‌ایم یا عدم‌النفع داشته‌ایم.
وی در پاسخ به پرسشی درباره ارزان‌فروشی محصولات پتروشیمی‌های گازی در بازار جهانی، تاکید کرد: تعرفه آنتی‌دامپینگ علیه محصولات پتروشیمی‌های گازی مانند متانول در کشورهای هدف صادرات ما وضع نشده است و ما در بازارهای اروپا، چین و امثال آن در حال رقابت هستیم. در گروه پتروشیمی دیروز شرکت بازرگانی پتروشیمی یک درصد سهام پتروشیمی پردیس را به هلدینگ سرمایه‌گذاری ایرانیان منتقل کرد.
در سال‌های اخیر شرکت بازرگانی پتروشیمی برخی از سهام خود را به زیرمجموعه پترول منتقل کرده است. این امر اگرچه سود قابل ملاحظه‌ای در بازرگانی پتروشیمی و به صورت غیرمستقیم در هلدینگ خلیج فارس ایجاد می‌کند، اما ارزش دارایی هلدینگ در بازرگانی را در دراز مدت به پترول منتقل می‌سازد. در گروه کانی غیرفلزی شرکت کارخانجات کاشی و سرامیک حافظ با 18 میلیارد تومان سرمایه پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 29 اسفند 92 را به بازار ارائه کرده است.
«کحافظ» برای هر سهم در سال مالی 92 مبلغ 39 ریال عایدی خالص پیش‌بینی کرده که در مقایسه با اطلاعیه قبلی (مبلغ 250 ریال) بیش از 84 درصد کاهش داشته است. این کاشی‌ساز علت تعدیل منفی سنگین را عدم دسترسی به میزان فروش پیش‌بینی شده اعلام کرده است. در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که شاخص با رشد هزار و 366واحد رشد کرد و به 84هزار و 164واحد رسید. ارزش کل معاملات نیز در بورس و فرابورس به 473میلیارد تومان رسید.
ارزش بازار اول و دوم فرابورس از 700 هزارمیلیارد ریال گذشت
بهبود نرخ سهام صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی و صنایع مرتبط با نرخ خوراک گازی، همچنان بازار فرابورس را مثبت نگاه داشته است. روند حمایتی آغاز شده از بازار سرمایه برای حمایت قیمت‌های سهام که از اواسط هفته قبل با تحرک بیشتر حقوقی‌ها وارد فاز تازه‌ای شد و بر روند حرکت شاخص در بازار فرابورس نیز تاثیر گذاشته است. کارشناسان بازار معتقدند، عرضه قریب الوقوع برخی سهام و ابزارهای مالی جدید از کانال فرابورس به بازار سهام، پتانسیل توجه بیشتر به این بازار و جذب نقدینگی بیشتر را از این طریق بالا برده است.
از طرفی ورود اسناد خزانه اسلامی، عرضه‌های اولیه و سایر ابزار مشتقه (Derivatives) از مسیر بازار فرابورس در کنار معامله اوراق تسهیلات مسکن و سهام پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌های مهم کشور همچنان بازار فرابورس را در معرض نوسان‌های مثبت قرار داده است. خبرهای مثبت از لغو تحریم‌ها در این بخش نیز دلیل مهم دیگری برای پایداری تقاضا برای سهام این بخش‌ها است.
دیروز نمادهای میدکو، شتران، جم، ذوب، شاوان، زاگرس و شپاس بین 61/4 تا 98/0 واحد بر روند مثبت شاخص تاثیر‌گذار بودند.
در رده‌های بعد نمادهای شراز، شرانل، مارون، سمایه و دی همگی با تاثیر مثبت شاخص فرابورس را به بالا سوق دادند. در بازار دیروز فرابورس نماد بالاس با 5 درصد افزایش قیمت، درصدر رده بالاترین افزایش قیمت‌ها ایستاد.
نماد ثتران (سرمایه‌گذاری مسکن تهران) در نرخ 2731 ریال بیش از 8 میلیون صف خرید داشت. در بازار دیروز اوراق تسهیلات مسکن با بیشترین صف فروش مواجه بود.
همچنین نماد صچاد (اوراق اجاره 3 ماهه 20 درصدی چادرملو) بیش از 406 میلیارد ریال داد‌و‌ستد شد و عنوان بیشترین ارزش معامله فرابورس را به خود اختصاص داد. بیشترین حجم معامله نیز به نماد بانک دی با داد و ستد بیش از 15 میلیون سهم اختصاص یافت.
در مجموع دیروز شاخص کل بازار فرابورس با 22 واحد افزایش به 839 واحد رسید. ارزش معاملات نیز از 1180 میلیارد ریال فراتر رفت و حجم معاملات نیز از جابه‌جایی 92 میلیون برگه اوراق بهادار حکایت داشت. ارزش بازار اول و دوم در این بازار نیز از 700 هزار میلیارد ریال گذشت. این رقم با احتساب ارزش بازار پایه و بازار ابزارهای نوین مالی از 997 هزار میلیارد ریال گذشت.