رئیس سازمان بورس اوراق بهادار ساده‌ترین راه برای تامین مالی را فروش مازاد سهام هلدینگ‌ها و شرکت‌ها برای افزایش سرمایه و تکمیل طرح‌های توسعه‌ای دانست که بر این اساس با افزایش سهام شناور آزاد، صندوق‌های زمین و ساختمان و پروژه‌ از امکان دریافت برخوردار می‌شوند.
به گزارش خبرگزاری فارس، در جریان اولین همایش نقش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با موضوع نقش بازار سرمایه در تامین مالی، علی صالح‌آبادی در پانل تخصصی نقش بازار سرمایه در تامین مالی در بیان چشم‌انداز مثبت آینده بازار و ظرفیت‌های بالای آن، به ورود هلدینگ نفت و گاز تامین و هلدینگ دارویی تامین به عنوان شرکت‌هایی از زیر‌مجموعه‌های وزارت رفاه و شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی و پتروشیمی جم به بازار سرمایه اشاره کرد که این شرکت‌ها به تناسب شرایط وارد فرابورس یا بورس شده‌اند.
وی در این میان به امکان ورود سرمایه‌های مازاد گروه تامین اجتماعی که می‌تواند در بازار صرف خرید سهام و یا سایر اوراق شود اشاره کرد.
صالح‌آبادی میانگین سهام شناور آزاد شرکت‌های بورسی را درحال حاضر ۲۰ درصد ذکر کرد که با توجه به مالکیت هلدینگ‌ها، این رقم به تناسب بازار و شرایط آن می‌تواند افزایش یابد.
وی به فراهم شدن امکان ورود سرمایه‌گذاری‌های خارجی در آینده با توجه به فضای در حال بهبود بین‌المللی اشاره کرد که بر این اساس می‌توان در روند بازار، سرمایه‌گذاران خارجی را نیز شریک کرد.
وی یکی از ساده‌ترین اقدامات برای تامین مالی را در اقتصاد فروش سهام مازاد شرکت‌ها را ذکر کرد با این شرط که سهام تحت مدیریت همچنان تحت کنترل آنان باشد تا به این واسطه امکان سرمایه‌گذاری مجدد در پروژه‌ها و افزایش سرمایه فراهم شود.
صالح‌آبادی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه پس از راه‌اندازی صندوق‌های پروژه، تامین مالی از طریق بازار سرمایه افزایش چشمگیری خواهد داشت، از انتشار اوراق صکوک، اجاره، مشارکت و استصناع به عنوان دیگر ابزارهای تامین مالی نام برد که می‌تواند در بازار سرمایه مورد استفاده قرار گیرد. وی در ادامه اظهارات خود ریزش‌های اخیر بورس را جزو ذات بازار دانست که این کاهش قیمت‌ها شرایط خوبی را برای خرید فراهم آورده است.
وی همچنین توصیه کرد که سرمایه‌گذاری‌ها در بازار سرمایه با نگاهی بلند‌مدت صورت گیرد و سهامداران از ورود به نوسانات کوتاه مدت و یکی دو هفته‌ای بپرهیزند. در ادامه این پانل تخصصی، محمدرضا رستمی مدیرعامل سرمایه‌گذاری بهمن و عضو هیات‌مدیره شرکت سرمایه‌گذاری تامین (شستا) نیز از سهم یک پنجمی هلدینگ‌های تامین اجتماعی از ارزش بازار سرمایه به عنوان عاملی نام برد که سبب شده است تا تامین اجتماعی به سرمایه‌گذاری‌های بیشتری در بازار سرمایه بپردازد.
به گفته وی، از مجموع ۵۰۰ نماد معاملاتی، حدود ۱۰۰ نماد متعلق به هلدینگ‌های زیرمجموعه وزارت رفاه هستند. رستمی در ادامه افت ۹ درصدی شاخص را پس از بازدهی بیش از ۱۳۰ درصدی امری طبیعی و گذرا دانست.همچنین سعید شیرزادی عضو هیات‌مدیره صندوق سرمایه‌گذاری بازنشستگی کشوری با اشاره به افت قیمت‌ سهام شرکت‌ها در روزهای گذشته، خواستار بازار سازی سهام از سوی سهامداران عمده و سازمان بورس شد.
وی برخی شایعاتی که در انبوه اخبار مثبت به وجود می‌‌آید را فاقد اثر گذاری در بازار دانست و گفت که این مساله باید از طریق شفاف‌سازی مجاری قانونی بورس از میان برود تا به این واسطه از ریزش‌های شدید قیمت‌ها جلوگیری شود.
لزوم تشکیل کمیته کاهش ریسک
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار همچنین در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر از تشکیل کمیته‌هایی برای کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در بورس خبر داد و به سرمایه‌گذاران بورسی توصیه کرد که سبدی از سهام شرکت‌ها را خریداری کنند. علی صالح‌آبادی در مورد برنامه‌های بازار سرمایه برای کاهش ریسک سرمایه‌گذاران در شرایط فعلی با توجه به کاهش شاخص بازار گفت: بورس برای کاهش ریسک در بازار سرمایه برنامه ریزی کرده است.
وی یکی از راه‌های کاهش ریسک سرمایه‌گذاران بورسی را تنوع بخشی به سبد سهام ذکر و بیان کرد: بهتر است سرمایه‌گذاران سبد سهام خود را از صنایع مختلف خریداری نمایند تا اگر در صنعتی مشکلی به‌وجود آمد سایر صنایع موجود در این سبد قادر به پوشش ریسک باشند.