فارس- به گفته یک کارشناس بازار، افت 1400 واحدی شاخص بورس در حالی‌که گشایش‌ سیاسی مثبتی در سطح بین‌المللی ایجاد شد، ناشی از بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران نسبت به بحث انتقال نمادها، میزان بهره مالکانه و رکود نسبی در برخی صنایع است. شاخص کل بورس از ابتدای معاملات دیروز با کاهش حدود 1400 واحدی به کانال 85 هزار واحد وارد شده و بسیاری از صنایع نیز با کاهش قیمت، تاثیر منفی زیادی بر بازار داشته‌اند.
بنابراین گزارش، در این باره یکی از کارشناسان بازار سهام با تاکید بر اینکه بخش زیادی از افت شاخص به دلیل بی اعتمادی سرمایه‌گذاران به نهاد ناظر و عواقب انتقال ۱۴ شرکت به بازار توافقی است، اظهار کرد: انتقال ۱۴ شرکت بدون اطلاع‌رسانی قبلی تصمیمات خلق‌الساعه در این خصوص بسیاری از سهامداران را نگران کرده و همین امر موجب بی‌اعتمادی در کلیت بازار شده است. وی تاکید کرد: بدون تردید مذاکرات سیاسی توسعه اقتصادی را به دنبال خواهد داشت، اما در بازار سهام یکسری تصمیمات نادرست در خصوص انتقال شرکت‌ها گرفته می‌شود که بازار نسبت به آن واکنش منفی نشان داده است. این کارشناس بازار با بیان اینکه از زمان اعلام انتقال این ۱۴ شرکت به بازار توافقی، سهام این شرکت‌ها کاهش حدود ۳۰ درصدی قیمت را تجربه کرده‌اند، افزود: معلوم نیست چه کسی پاسخگوی زیان این همه سهامدار خواهد بود. این در حالی است که روز گذشته مدیرعامل فرابورس با تشریح دلایل انتقال نماد ۱۴ شرکت به بازار توافقی، آشنا نبودن با مکانیزم معاملات بازار توافقی را دلیل اصلی نگرانی برخی ناشران و سهامداران اعلام کرده و گفته بود: در حال حاضر در این بازار، نماد بیش از ۱۰۰ شرکت، از جمله چهار بورس، بانک‌ها، بیمه‌ها، موسسات مالی و اعتباری و... معامله می‌شود.
رکود در بازار از صنایع فولادی تا پتروشیمی‌ها
این کارشناس درباره دیگر دلایل افت دیروز شاخص گفت: در ۳ ماهه پاییز با توجه به تغییرات ایجاد شده در دولت، قیمت دلار رو به کاهش رفت.
وی با بیان اینکه طبیعی است همزمان با بررسی بودجه، بازار در ابهام قرار بگیرد، گفت: احتمال تصویب بهره مالکانه ۳۰ درصدی موجب شد، تا بسیاری از خریداران دست نگه‌دارند و اعداد متناقضی بازار را همچنان سردرگم کرده است. وی تاکید کرد: در گزارش‌های ۹ ماهه‌ای که تاکنون آمده سیگنال‌های منفی به بازار وارد شد؛ به‌طوری‌که سایپا دیزل و چادرملو تعدیل منفی دادند. وی درباره گروه‌های بانکی و پیش‌بینی وضعیت آنان در آینده تصریح کرد: بانک‌ها جزو گروه‌هایی هستند که به نظر می‌رسد گزارش‌های ۹ ماهه خوبی را به بازار ارائه کنند و با توجه به گشایش تحریم‌ها، ثبات اقتصادی، اطمینان بیشتری در عملیات بانکی خود خواهند داشت. این کارشناس بازار سهام در پایان خاطرنشان کرد: در میان‌مدت و بلندمدت صنایعی که دارای مزیت نسبی و طرح‌های توسعه‌ای هستند، به مرور شرایط بهتری خواهند داشت.