گروه بورس- نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در نشست تخصصی تامین مالی پروژه‌های حمل‌ونقل، راه و ساختمان که با حضور وزیر راه و شهرسازی، اعضای کانون نهادهای سرمایه‌گذاری و فعالان بازار سرمایه و با همت شرکت تامین سرمایه امین برپا شده بود تاکید کرد: همه وزارتخانه‌ها می توانند فعالیت‌های خود را وارد بازار سرمایه کنند. محمدرضا پورابراهیمی با بیان مطلب بالا گفت: طی مذاکرات انجام شده با وزارت نفت، آقای زنگنه، موافقت خود را با عرضه نفت خام در بازار سرمایه اعلام کرده است.

وی ادامه داد: این اتفاق حجم معاملات را افزایش می دهد، به طوری که هم اکنون شاهد هستیم حجم معاملات آتی طلا بسیار بالا است و این امر یک تحول عظیم در اقتصاد است.

نماینده مردم کرمان در نشست یادشده همچنین گفت: در سایر وزارتخانه‌ها هم می‌توان فعالیت‌ها را وارد بازار سرمایه کرد. به طور مثال در حال حاضر ۱۷ درصد دارایی کشور را دارایی وقفی تشکیل می‌دهد، در حالی که مدیریت دارایی وقفی فراموش شده است.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: طبق آمار، میانگین نرخ بازده دارایی وقفی حداکثر پنج درصد است و نرخ بازده پنج درصد یعنی این دارایی ۲۰ درصد هزینه‌ فرصت به اقتصاد تحمیل می‌کند.

پورابراهیمی با بیان اینکه مدیریت دارایی باید در کشور انجام شود، عنوان کرد: در دنیا تجربه‌ صندوق وقفی وجود دارد که این رویکرد می‌تواند مورد استفاده قرار گرفته و بازار سرمایه را متحول کند.

عضو شورای عالی بورس تاکید کرد: علاوه بر وزارت نفت، وزارت ارشاد، وزارت علوم، وزارت امورخارجه و وزارت بهداشت نیز باید به بازار سرمایه وارد شوند.

پورابراهیمی خاطرنشان کرد: تا پیش از رسیدن به افق ۱۴۰۴باید جریان علم و فناوری تجاری شود، تا علم و دانش موجب خلق ثروت در اقتصاد شود. این درحالی است که وزارت علوم با ادبیات بازار سرمایه بیگانه است و راهکارهایی باید برای این موضوع اندیشیده شود. برای مثال راه اندازی بورس ایده، می تواند گام بزرگی در این زمینه باشد.

وی به ورود وزارت راه به بازار سرمایه اشاره و تصریح کرد: شرکت ماهان از طریق صکوک تامین مالی کرده و هواپیما خرید و هم اکنون نیز بزرگ ترین ناوگان هوایی کشور را در اختیار دارد، بنابراین مشابه این اتفاق باید در سایر وزارتخانه‌ها رخ بدهد.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این‌که سفرای ما در وزارت امور خارجه فعالیت‌های اقتصادی را جدی نمی‌گیرند، یادآور شد: در گذشته قرار بود سهام شرکت ملی مس در مالزی عرضه شود، اما به دلیل عدم آشنایی سفارت با این موضوع، اجرایی نشد. در حالی که اگر اراده و تخصص در کشور وجود داشته باشد، تحول بسیار بزرگی در بازار رخ می‌دهد و شاهد بین المللی شدن بورس خواهیم بود.

پورابراهیمی با اشاره به اینکه در حال حاضر کشور در شرایط جنگ اقتصادی به سر می برد، ابراز کرد: در این شرایط، قوانین و مقررات مربوط به صلح اقتصادی کارآیی ندارد.

وی تاکید کرد: باید توانمندی اقتصادی را افزایش دهیم و در مجلس هم این آمادگی وجود دارد تا آنچه را که دولت نیازمند است، تصویب کند تا کشور به نحو مطلوب اداره شود.

این نماینده مجلس در نهایت چشم‌انداز اقتصادی کشور را فوق‌العاده خوب ارزیابی کرد و گفت: البته این امر نیازمند عزم جدی و حرکت‌های جدی است.

رویه‌های حسابداری اصلاح شود

علی اسلامی، کارشناس بازار سرمایه، در نشست کاری روز گذشته که در خصوص تامین مالی پروژه‌های وزارت راه و شهرسازی برگزار شد، گفت: باید برای تامین مالی بستر قانونی فراهم شده و اطلاع‌رسانی و شفافیت اطلاعات صورت گیرد و رویه حسابداری اصلاح شود.

وی افزود: این در حالی است که اوراق بدهی و اوراق مشارکت دولتی و شرکتی که ریسک‌های متفاوتی دارد با یک نرخ منتشر می‌شوند، بنابراین طبیعی است که با استقبال قابل توجهی مواجه نشود.

اسلامی خاطرنشان کرد: این در حالی است که اگر به شرکت‌ها اجازه دهیم با ضامن نسبت به انتشار اوراق اقدام کنند سرمایه‌گذاران نیز از تامین مالی در بورس استقبال قابل توجهی خواهند کرد.

وی با اشاره به فراهم بودن بستر راه اندازی صندوق زمین و ساختمان در بازار سرمایه ابراز داشت: اما این صندوق اجرایی نشد که امیدواریم با همت وزیر راه و همکاری سازمان بورس و اوراق بهادار شاهد راه‌اندازی این صندوق باشیم.