عبور بازار از ریسک سیاسی

گروه بورس- شروین شهریاری: بورس تهران پس از پشت سر گذاشتن دو هفته دشوار و تاثیرپذیری شدید از اخبار غیر اقتصادی دوباره به آرامش رسید. به این ترتیب با افزایش ۸/۱ درصدی شاخص کل، افت دو هفته اخیر تا اندازه زیادی جبران شد و بازدهی بازار از ابتدای سال که در میانه هفته جاری تا مرز ۵۰ درصد عقب نشسته بود به سطح ۵۵ درصد بازگشت. مهم‌ترین عامل چرخش بازار و رهایی از چنگال رکود، اخبار بین‌المللی مربوط به سوریه بود؛ جایی که فعل و انفعالات دیپلماتیک و مخالفت گستره افکار عمومی با مداخله نظامی، احتمال آغاز جنگ یک جانبه از سوی ایالات متحده در منطقه خاورمیانه را کاهش داده است. با این حال، اتفاقات دو هفته اخیر در بورس تهران تجربه خوبی به ویژه برای تازه واردان به این بازار بود؛ تجربه افتی سریع و ناگهانی که هرچند با کنار رفتن ابر سیاه ریسک سیاسی، کنترل شد اما به سهامداران گوشزد می‌کند که هیچ روند صعودی در بازارهای مالی خلل ناپذیر نیست و لازم است سهامداران همواره با تنظیم معاملات بر اساس ارزش ذاتی سهام و متنوع‌سازی پرتفولیوی سرمایه‌گذاری، آسیب پذیری خود از نوسانات بورس را مدیریت کنند. قدرت نمایی نقدینگی در بازار

بازار سهام در سه روز نخست هفته جاری روندی فرسایشی توام با حاکمیت صف‌های فروش سنگین و کاهش قابل ملاحظه حجم معاملات را تجربه می‌کرد. اما به محض احساس اطمینان نسبی از روند تحولات سیاسی در روز سه‌شنبه، سیلی از نقدینگی «پارک شده» به سمت بازار سرازیر شد که به سرعت منجر به جذب عرضه‌های سنگین سهام و تشکیل صف‌های خرید شد. هر چند این روند در روز گذشته با افزایش عرضه‌ها تعدیل شد، اما نفس این اتفاق نشان از فرصت‌طلبی سرمایه‌ها جهت بازگشت به بورس دارد. از برآیند رویدادها به نظر می‌رسد که بر خلاف برخی سال‌های سخت اخیر، بورس اینک به کانون توجه بخش مهمی از سرمایه‌گذاران کشور تبدیل شده است و با فرض برقرار بودن امنیت سیاسی و اقتصادی، توانایی جذب حجم بیشتری از سرمایه‌های سرگردان به سمت خود را دارد. علاوه بر این، باید اذعان کرد که سطوح فعلی قیمت‌های سهام به اندازه کافی برای سرمایه‌گذاران جذاب هست که پس از اصلاح چند درصدی، دوباره جهت ورود به بورس ترغیب شوند و به خرید سهام بپردازند. به‌این ترتیب می‌توان گفت بازار سرمایه به ویژه پس از انتخابات ریاست جمهوری یازدهم وارد دوره‌ای جدید از فعالیت خود شده و با تامین امنیت سرمایه‌گذاران (که با سیاست‌های دولت جدید تا حد زیادی محقق‌شده است) پتانسیل جذب گسترده سرمایه‌ها و نقش‌آفرینی جدی در صحنه اقتصادی کشور به لحاظ تامین مالی را داراست.

اقبال به پتروشیمی‌ها بازمی‌گردد؟

یکی از صنایعی که به‌رغم رونق مناسب بازار در نه ماه گذشته نتوانسته رضایت سهامداران را جلب کند، گروه پتروشیمی بوده است. پس از رشد بسیار مناسب سهام پتروشیمی در پاییز ۹۱، همزمان با مطرح شدن مباحثی در مورد تغییر نرخ خوراک، سهام این گروه به رکود نسبی دچار شد و از آن زمان تاکنون از رشد بازار عقب مانده است. این روزها اما زمزمه ارزندگی سهام پتروشیمی و اقبال مجدد به سمت این گروه به ویژه در میان تحلیل گران فاندامنتال شنیده می‌شود. واقعیت این است که اکثر سهام مهم پتروشیمی این روزها با نسبت P/E در حدود ۴ تا ۵ واحد معامله می‌شوند که در مقایسه با میانگین شش واحدی بازار نشان از ارزان‌تر بودن قیمت سهام آنها در مقایسه با سودآوری دارد. از سوی دیگر، در صورت ثبات نرخ ارز، سهام پتروشیمی در گزارش‌های میان‌دوره‌ای (که تا یک ماه آینده منتشر می‌شود) در معرض تعدیلات مثبت پیش بینی سود و پوشش مناسب EPS قرار دارند که این مساله نیز در توجیه ارزندگی سهام آنها مزید بر علت است. البته در این میان، یک فاکتور اساسی و مهم که همان نرخ‌گذاری خوراک است کماکان در ‌هاله‌ای از ابهام قرار دارد. در این راستا، اگر آن طور که تا به حال پیش رفته، قیمت‌های قدیمی خوراک گازی و مایع ملاک عمل باشند چشم انداز سودآوری این گروه، استثنایی به نظر می‌رسد. اما با توجه به قیمت محصولات و رشد نرخ ارز این سناریو (تداوم استفاده از خوراک ارزان) تا حدی بعید خواهد بود. در هر حال، از دولت تازه استقرار یافته و وزارت نفت انتظار می‌رود هر چه سریع‌تر این ابهام سایه افکنده بر صنعت پتروشیمی را رفع کنند؛ چه بسا که حتی با تصویب افزایش معقول قیمت خوراک، این علامت سوال مهم از روی سهام پتروشیمی برداشته شود و سهام گروه «ش» نیز بتوانند متناسب با پتانسیل‌های بنیادی خود از فضای رونق بازار سهام و اقبال سرمایه‌گذاران بهره‌مند شوند.

چراغ سبز وزارتخانه به مدیریت بورس

در هفته جاری نخستین جلسه شورای عالی بورس با حضور وزیر اقتصاد جدید (دکتر طیب نیا) برگزار شد و طی آن، آخرین وضعیت بازار و عملکرد سازمان مورد بررسی قرار گرفت. در این جلسه، وزیر اقتصاد با مثبت خواندن عملکرد بازار سرمایه طی سالیان اخیر بر ابقای مدیریت دکتر صالح آبادی در مقام ریاست سازمان بورس صحه نهاد. به‌این ترتیب می‌توان گفت پرونده شایعات اخیر درباره تغییر تیم مدیریتی سازمان بورس عملا بسته شده است و مدیران فعلی، کار خود را تا پایان دوره تصدی در اوایل سال ۹۵ با قوت ادامه خواهند داد.

این تصمیم از منظر بازار سرمایه نیز به لحاظ ثبات مدیریتی مثبت تلقی می‌شود، چرا که تیم مدیریت فعلی با تجربیات حاصل شده در دوران ۸ ساله تصدی خویش، اینک به آشنایی و تسلط کافی در زمینه ایفای مسوولیت دشوار راهبری بازار سرمایه دست یافته اند و ادامه فعالیت تیم کنونی، زمینه ساز اتمام پروژه‌های نیمه تمام و به بار نشستن برنامه‌های بلند مدت سازمان در دو سال و نیم آینده خواهد بود.