«حجم مبنا» لغو می‌شود

موج- عضو هیات مدیره شرکت بورس، با اشاره به دستورالعمل رفع گره‌های معاملاتی گفت: طی ۳ تا ۴ ماه آینده محدودیت حجم مبنا و در ۴ تا ۵ سال آینده محدودیت دامنه نوسان از شرکت‌های بورسی برداشته می‌شود.

محمد آرام بنیار، عضو هیات‌مدیره شرکت بورس و اوراق بهادار تهران با اشاره به دستورالعمل رفع گره‌های معاملاتی از روان سازی بازار وافزایش نقدینگی به عنوان هدف دستورالعمل رفع گره‌های معاملاتی در بازاری نام برد که سهام‌ زیادی در مدت زمان طولانی با صف‌های خرید یا فروش مواجه بودند. وی با بیان اینکه در بازار سرمایه ماه‌ها طول می‌کشد تا سهمی‌خریداری شود یا به فروش رسد، ادامه داد: به این منظور دستورالعملی را طراحی کردیم تا بتواند تا حدی این گره‌ها را رفع کند.

نتایج اجرای دستورالعمل

وی در بیان نتایج به دست آمده از اجرای این دستورالعمل در مورد گروه اول از شرکت‌های مشمول گره معاملاتی گفت: در شروع اجرای این دستورالعمل در روز هشتم مهرماه، در برخورداری ۲۵ شرکت در ۵ روز از ۲درصد نوسان مثبت یا منفی، ۴ شرکت از گره خارج شدند.آرام بنیار اضافه کرد: از ۲۱ شرکت باقی مانده که عمدتا با صف‌های فروش مواجه بودند، حدود ۵۰‌درصد از حجم صف فروش ۹ تا ۱۰ مورد از آنها، کاهش یافت.وی تصریح کرد: شرکت‌هایی هم بودند که به‌رغم اینکه مشمول گره معاملاتی بودند و با کاهش قیمت نیز مواجه شدند، اما هنوز صف‌های آنها تغییر نیافته و گره دارند.

نمی‌خواهیم بازار متلاطم شود

وی تاکید کرد: همین که بیش از ۱۵‌درصد از شرکت‌های گروه اول از گره خارج شده‌اند و ۵۰‌درصد از حجم فروش بیش از نیمی‌ دیگر این شرکت‌ها کاهش پیدا کرده است، نشان از کارآیی دستورالعمل دارد.

وی اظهار داشت: می‌توانیم شرط ۵‌درصد حجم مبنا در دستورالعمل را به ۲۰‌درصد تغییر دهیم تا در زمان کوتاه‌تری شرکت‌های بیشتری مشمول دستورالعمل شوند.

عضو هیات مدیره شرکت بورس ادامه داد: اما باید توجه داشت که هرنوسانی سهم را به قیمت تعادلی نمی‌رساند.وی با بیان اینکه ما در بازار به صورت تدریجی حرکت می‌کنیم و در نظر نداریم تا بازار را دچار تلاطم کنیم به سهامداران جزء اشاره کرد که باید توان ورود و خروج از سهمی ‌را داشته باشند.

وی با بیان نوزاد بودن بازار سرمایه گفت: در حال حاضر در بازار سرمایه ما تنها سهام ۱۳ شرکت از ۳۴۰ شرکت در گردش است به گونه‌ای که حجم سهام در گردش بسیاری از شرکت‌ها در طول سال به ۱۰‌درصد کل سهام آنها هم نمی‌رسد.آرام بنیار تصریح کرد: در حالی که در کشورهایی مانند فنلاند و اندونزی ۴ تا ۵برابر سرمایه کل شرکت در طول سال معامله می‌شود.

وی اضافه کرد: با توجه به شرایط بازار، دستورالعمل فعلی بهترین راه است و به صلاح نیست که یک دفعه حجم مبنا و دامنه نوسان برداشته شود.وی اضافه کرد: اگرچه به نظر برخی‌ها این قانون بسیار سختگیرانه بوده است؛ اما باید به تدریج قوانین ومقررات را اصلاح کرد و نهادهایی را به منظور اجرای فعالیت‌های پشتیبانی و خدماتی در بازار سرمایه وارد کرد تا کشف قیمت در بازار صورت گیرد.

شیب ملایم دستورالعمل

عضو هیات مدیره شرکت بورس اظهار داشت: درست است دستورالعمل را طوری تعریف کردیم که گره‌های معاملاتی با شیب ملایم گره رفع می‌شود، اما براساس برنامه‌های بورس در نظرداریم که به نحوی پیش رویم که شرکت‌هایی که در یک زمان کوتاه با مقدار مشخصی از صف‌های خرید و یا فروش مواجه می‌شوند، سریعا مشمول این دستورالعمل شوند تا روانی معامله در قیمت‌های آنها صورت گیرد.

وی با بیان اینکه اجرای این دستورالعمل درنهایت منجر به حذف حجم مبنا می‌شود، گفت: درنظر داریم تا به جای عدم معامله ۵۰‌درصدی حجم مبنا، ۱۰۰‌درصد حجم مبنا را ملاک قرار دهیم تا شرکت‌های بیشتری مشمول دستورالعمل مزبور شوند.

وی اضافه کرد: در واقع شرکت‌هایی که حجم معاملاتی آنها پایین است، مجبور می‌شوند تا معاملات بیشتری در سهام آنها صورت گیرد.آرام بنیار اظهار داشت: وقتی این اقدام صورت گیرد به مرحله‌ای خواهیم رسید که عملا حجم مبنا نمی‌تواند در بازار سرمایه خیلی اثرگذار باشد و حذف خواهد شد.وی از افزایش نقدینگی، کاهش یا از بین رفتن صف‌های خرید و فروش و حذف حجم مبنا در بازار سرمایه به عنوان اهداف تعریف شده در دستورالعمل رفع گره‌های معاملاتی نام برد.

حذف دامنه نوسان طی ۴سال آینده

وی در خصوص محدودیت دامنه نوسان به بازار سرمایه کشورهای در حال توسعه اشاره کرد.

عضو هیات مدیره شرکت بورس گفت: عمدتا در تمام کشورهایی که بازارهای سرمایه نوظهورآنها در حال توسعه است و فاقد نهادهایی هستند که بتوانند نقدینگی کامل را داشته باشند، محدودیت قیمت وجود دارد.وی به عدم وجود محدودیت قیمت در بورس‌های توسعه یافته اشاره کرد که به‌رغم این مساله مسوولان این کشورها در مواجهه کل بازار با نوسان ۵ تا ۱۰‌درصدی اقداماتی را برای محدودیت قیمت اعمال خواهند کرد.

وی تصریح کرد: اما در کشورهای درحال توسعه به دلیل کامل نشدن سازوکارها، همیشه محدودیت قیمت وجود داشته است.

وی اظهارداشت: امیدواریم که با ایجاد نهادهای جدید در بازار سرمایه طبق قانون جدید بورس و اوراق بهادار به سمتی حرکت کنیم که شفافیت و نقدینگی بازار با کمک بانک‌های سرمایه‌گذاری و نهادهای مشاوره مالی افزایش یابد و لزوم اعمال محدودیت قیمت از بین برود.

آرام بنیار گفت: فکر می‌کنم طی ۴ تا ۵ سال آینده به سمتی پیش رویم که نیازی به اعمال محدودیت قیمت در بازار سرمایه نخواهد بود.

وی ادامه داد: اما در وضعیت فعلی بازار سرمایه با وجود محدودیت نوسان قیمت و حجم مبنا باید سازوکاری را طراحی کنیم که منجر به اثرگذاری کم حجم مبنا شود.

وی اضافه کرد: قطعا در مرحله بعدی با نهادینه سازی و افزایش دامنه نوسان تلاش می‌کنیم تا محدودیت قیمت در بازار سرمایه از میان برداشته شود.

شرکت‌های فولادی، هفته آینده مشمول گره می‌شوند

عضو هیات‌مدیره شرکت بورس درخصوص مشمول گره شدن شرکت‌های فولادی به حجم مبنای یک‌میلیونی فولاد خوزستان اشاره کرد.وی ادامه داد: با توجه به بزرگی این شرکت‌ها، مقداری از سهام این شرکت‌ها به‌رغم داشتن صف، معامله شده است.

وی گفت: اما دوتا از این شرکت‌ها اگر طی یکی دو روز آتی معامله‌ای در آنها صورت نگیرد، از هفته آینده مشمول گره می‌شوند.