بررسی کارآیی دستور گره‌گشایی

دنیای اقتصاد- منابع خبری مختلف از رایزنی‌های مقامات ارشد کشور برای رفع موانع قانونی تبدیل ودایع مشترکان به سهام قبل از عرضه ۷درصد از سهام، شرکت مخابرات در روز اول دی ماه خبر می‌دهند. شرکت بورس تهران طی اطلاعیه‌ای دیروز اعلام کرد که سهام شرکت مخابرات در اول دی ماه عرضه می‌شود. نشست سران سه قوه برای تبدیل «ودایع» به سهام

عرضه ۷میلیارد سهم «مخابرات» اول زمستان در بورس

گروه بورس- منابع خبری مختلف از رایزنی‌های مقامات ارشد کشور برای رفع موانع قانونی تبدیل ودایع مشترکان به سهام قبل از عرضه ۷درصد از سهام، شرکت مخابرات در روز اول دی ماه خبر می‌دهند.

شرکت بورس تهران طی اطلاعیه‌ای دیروز اعلام کرد که سهام شرکت مخابرات در اول دی ماه عرضه می‌شود.

این شرکت اعلام داشت: نشست هماهنگی پذیرش و عرضه سهام شرکت مخابرات ایران با حضور علی رحمانی و صابر فیضی، مدیران عامل دو شرکت بورس و مخابرات برگزار شد.

در پایان این نشست مقرر شد مدارک مورد نیاز پذیرش تا روز اول آذر ۸۶ تکمیل و گزارش پذیرش و پیش نویس امیدنامه شرکت مخابرات برای طرح در هیات پذیرش تا ۱۳ آذر ۸۶ تهیه شود.

پس از این مراحل، نشست معارفه با سرمایه‌گذاران و فعالان بازار برگزار خواهد شد تا سهام شرکت مخابرات ایران در نخستین روز دهمین ماه سال در بورس تهران عرضه شود.

همچنین در این جلسه مقرر شد در خصوص بازاریابی برای سهام، ضمن ادامه مذاکرات با شرکت‌های خارجی، از طریق شرکت‌های تامین سرمایه نیز اقدام و با توجه به اهمیت قیمت‌گذاری شرکت مخابرات ایران و تفاوت آن با روش‌های متداول قیمت‌گذاری، از طریق بورس، دوره آموزشی قیمت‌گذاری شرکت‌های مخابراتی با همکاری موسسات خارجی برگزار شود.

مهم‌ترین اقدامات شرکت مخابرات ایران در فاصله زمان‌بندی آماده‌سازی پذیرش تا عرضه شامل تعیین تکلیف حساب‌های فیمابین با شرکت‌های همگروه به ویژه شرکت ارتباطات زیر ساخت، بررسی ساختار مالی و لزوم افزایش سرمایه، تهیه صورت‌های مالی تلفیقی حسابرسی شده سال ۱۳۸۵، صورت‌های مالی تلفیقی میان‌دوره‌ای منتهی به ۳۱/۶/۱۳۸۶ و گزارش بودجه حسابرسی شده سال ۱۳۸۶،بررسی وضعیت نرم‌افزارهای مالی و حسابداری و تجهیز واحد مالی و تهیه برنامه کسب و کار اعلام شده است.مهندس صابر فیضی، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران نیز اقدامات اجراشده برای آماده‌سازی شرکت و ورود به بورس را در چهار محور تشریح کرد.وی گفت: اساسنامه شرکت مخابرات ایران (مطابق با اساسنامه تیپ بورس) به تصویب هیات دولت رسیده، برای تأیید به شورای نگهبان ارسال شده است و مشکل خاصی در این خصوص وجود ندارد.مدیرعامل شرکت مخابرات ایران افزود: جدا شدن شرکت ارتباطات زیرساخت از شرکت مخابرات ایران در سال ۱۳۸۵، به‌صورت کاهش سرمایه دولت در شرکت مخابرات اعمال شده است. خالص دارایی‌های شرکت فناوری اطلاعات نیز در ابتدای سال ۱۳۸۶ به شرکت‌های مخابرات استانی منتقل و شخصیت حقوقی آن از شرکت مخابرات ایران منفک شده است.

فیضی خاطرنشان کرد: با توجه به روشن شدن موارد فوق، صورت‌های مالی تلفیقی حسابرسی شده سال ۱۳۸۵ تا پایان نیمه نخست آبان به بورس ارائه خواهد شد.

جلسه سران سه قوه

وی در خصوص تعیین تکلیف حقوق عمومی در ‌ترازنامه تلفیقی شرکت مخابرات ایران یادآور شد: در نخستین هفته بعد از ماه مبارک رمضان، نشستی با حضور سران سه قوه و وزیر امور اقتصادی و دارایی تشکیل خواهد شد تا درباره نحوه تبدیل آن به سرمایه تصمیم‌گیری شود.

بر این اساس کارگزار معرف شرکت مخابرات ایران، هفته آینده در جلسه هیات‌مدیره شرکت مخابرات ایران تعیین و به بورس معرفی خواهد شد.

عرضه ۷میلیارد سهمی شرکت ۱۴هزار‌میلیارد تومانی

معاون سازمان خصوصی‌سازی نیز درباره عرضه اولیه سهام شرکت مخابرات در بورس گفت: به دلیل بزرگ بودن این شرکت، ۱۴هزار میلیارد تومانی، به جای ۱۰‌درصد پیش‌بینی شده، ۵‌درصد یعنی معادل ۷‌میلیارد سهم این شرکت جهت کشف قیمت اول دی ماه عرضه خواهد شد. اسماعیل غلامی ابراز داشت: تمام مقدمات و امور مربوط به عرضه شرکت مخابرات که یکی از عظیم‌ترین شرکت‌های دولتی است انجام شده، اما به دلیل نیاز به اصلاح ساختار مالی و موضوع ودایع، عرضه سهام این شرکت با تعویق صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: چنانچه موانع موجود وجود نداشت سهام این شرکت در مهر ماه عرضه می‌شد.

غلامی در پاسخ به این سوال که چند‌درصد از سهام این شرکت در چه تاریخی جهت کشف قیمت عرضه خواهد شد، گفت: به دلیل بزرگ بودن این شرکت، مخابرات به جای ۱۰‌درصد، ۵‌درصد از سهام آن جهت کشف قیمت در اول دی ماه عرضه خواهد شد.

تهیه صورت‌های مالی طی دو هفته آینده

با توجه به سرمایه ۱۴هزار میلیارد‌تومانی شرکت مخابرات تعداد سهام ۱۴۰‌میلیارد سهم است که ۵‌درصد سهام آن معادل ۷‌میلیارد سهم است.

معاون سازمان خصوصی‌سازی در رابطه با آخرین وضعیت این شرکت ابراز داشت: مجامع عمومی شرکت‌های استانی تشکیل شد و مجمع شرکت مخابرات نیز جهت تهیه صورت‌های مالی تلفیقی نیز ظرف یکی دو هفته آینده برگزار خواهد شد. غلامی شرکت مخابرات را مانند شرکت‌ ملی مس استثنایی دانست و گفت: با توجه به استفاده شرکت مخابرات از تکنولوژی‌های خاص، این شرکت نیز مشابه و رقیب دیگری ندارد و به شرطی که بر اساس تغییر و تحولات دنیا به روز شود از سودآوری مطلوبی برخوردار خواهد بود و احتمال اینکه سرمایه‌گذاران خارجی علاقه‌مند به سرمایه گذاری در این شرکت باشند، زیاد است.

مزایده ۴۰درصد ایرالکو

وی در پاسخ به این سوال که وضعیت عرضه بلوکی سهام دو شرکت فولاد مبارکه وایرالکو به کجا انجامید، ابراز داشت: عرضه ۴۰‌درصد از سهام ایرالکو آماده است و مصوبه آن نیز صادر شده، اما با توجه به اینکه برنامه عرضه همزمان این دو شرکت وجود دارد، منتظر مصوبه هیات وزیران در خصوص عرضه ۵۰‌درصد به علاوه یک سهم فولاد مبارکه هستیم.

احتمال انحلال برخی از شرکت‌های مخابراتی

در همین حال یک کارشناس مخابرات به «فارس» گفت: هم‌اکنون با جابه‌جایی درآمدها بین شرکت‌های مخابراتی، ادامه فعالیت حدود ۱۵ شرکت مخابرات استانی فراهم شده است که بعد از خصوصی‌سازی و براساس قانون تجارت، شاید انحلال آنها در دستور کار قرار گیرد.

یک کارشناس مخابرات گفت: شرکت‌های مخابراتی موجود در استان‌هایی مانند

چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، کردستان، ایلام، خراسان جنوبی و شمالی، سیستان و بلوچستان و تعدادی دیگر از استان‌های کشورمان به‌دلیل اینکه مردم نیازهای ضروری‌تری نسبت به استفاده از تلفن و امکانات مخابراتی دارند، به‌رغم قسطی دادن، اما در عمل مردم تا حدودی استقبال کمتری داشته‌اند و بدین‌ترتیب عرضه خدمات مخابراتی در برخی استان‌ها مقرون به صرفه نیست.

وی گفت: اما از آنجایی که دولت مکلف به خدمات‌رسانی به تمام مردم براساس اصل ۴۳ قانون اساسی فارغ از هرگونه سود یا زیان است، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با استفاده از اختیارات قانونی خود و به منظور تداوم خدمات‌رسانی به مناطق محروم کشور درآمد شرکت‌های مخابراتی سودده (ارتباطات سیار، استان‌های تهران، اصفهان، خراسان رضوی، شیراز) را بین حدود ۱۵ شرکت مخابرات استانی تقسیم کرده و به عبارتی همه ساله بودجه «سربه سر» برای آنها بسته می‌شود.

این کارشنــاس مخــابرات افزود: براساس برخی نظرات کارشناسان مخابرات در صورتی که خصوصی‌سازی با شتاب صورت گیرد، طبق بند‌های ۳و ۴ ماده ۱۹۹ قانون تجارت، شاید مجمع شرکت مخابرات خصوصی شده بتواند رای به انحلال شرکت‌های مخابرات استانی زیان‌ده، دهد.

وی گفت: به‌دلیل اینکه خصوصی‌سازی مخابرات فقط از زاویه اقتصادی مورد بررسی قرار گرفته و زوایای گوناگون این امر از منظرهای مختلف اجتماعی، فرهنگی، امنیتی و غیره تا حدودی مورد بررسی قرار نگرفته است، احتمال دارد با خصوصی‌سازی شتابزده مخابرات، مردم متضرر شوند.

وی افزود: موضوعاتی مانند ودیعه بیش از ۳۸میلیون مشترک مخابراتی که اموال و دارایی‌های امروز شرکت‌های مخابراتی حاصل آنها است، می‌تواند پاسخ «به روزرسانی» ودایع داشته باشد.