فارس- بررسی ‌سه شرکت مشمول اصل ۴۴ فولاد مبارکه، ملی مس و ایرالکو نشان می‌دهد که این شرکت‌ها از زمان حضور در بورس ضمن کسب بازدهی مثبت حدود ۱۷در‌صد از ارزش کل بازار سهام را در اختیار دارند.

در اولین سالگرد ابلاغ بند ج اصل ۴۴ قانون اساسی وضعیت شرکت‌های واگذار شده مشمول این اصل در بورس بررسی شده است. ملی مس

پنج در‌صد سهام شرکت ملی صنایع مس ایران با سرمایه ۵۷۸‌میلیارد‌تومانی و نماد معاملاتی «فملی» به عنوان اولین شرکت مشمول اصل ۴۴ در شرایطی از تاریخ ۱۵ بهمن ۸۵ (همزمان با سالگرد ۴۰سالگی بورس ایران) در تابلوی فرعی معاملات عرضه شد که این شرکت تاکنون ۲/۵۹در‌صد بازدهی برای سهامداران حقیقی و حقوقی داشته است که با توجه به میانگین بازدهی ۸/۱در‌صدی بازار سهام در مدت یاد شده (از ۱۵ بهمن ۸۵ تا روز گذشته) سوددهی این شرکت از وضعیت مطلوبی برخوردار بوده است. این در‌صد از بازدهی از محل پرداخت سود سالانه ۹۵‌تومان به ازای هر سهم ملی مس و رشد قیمت از ۳۶۰‌تومان زمان عرضه به ۴۷۸‌تومان در روز گذشته به دست آمده است.

عرضه سهام ملی مس با توجه به وضعیت تولید و فروش انحصاری و سابقه آن در حالی با موفقیت همراه و موجب افزایش ارزش روز بازار شد که آمار معاملات «فملی» از زمان حضور در بورس حاکی است که بالغ بر یک‌میلیارد برگ سهم این شرکت توسط ۳۷‌هزار و ۲۰۴ سهامدار حقوقی و حقیقی خریداری شده که ارزش این معاملات بیش از ۵۸۱‌میلیارد‌تومان است.

بررسی‌های دیگر نشان می‌دهد که اولین شرکت مشمول اصل ۴۴ و واگذار شده در بورس با رتبه نقدشوندگی ۵ یکی از سهامی بوده که به راحتی قابل معامله بوده و در ۶۹ روز کاری داد و ستد شده است.

از سویی دیگر با توجه به وجود بیش از ۵‌میلیارد و ۷۸۹‌میلیون برگ سهم و قیمت ۴۷۸‌تومان آن شرکت ملی مس تا روز گذشته بیش از ۲‌هزار و ۷۰۰‌میلیارد‌تومان ارزش داشته و ۷/۷در‌صد از ارزش‌ کل بازار را به تنهایی در اختیار داشته است.

براساس این گزارش شرکت ملی مس با حضور در تابلوی فرعی همواره یکی از عوامل اصلی رشد این شاخص بود.

فولاد مبارکه

شرکت فولاد مبارکه با سرمایه یک‌هزار و۵۸۰‌میلیارد‌تومانی دومین شرکت بزرگ و قابل اعتنایی بود که در تاریخ ۲۱ بهمن در تابلوی فرعی پذیرفته شد و هر سهم آن به قیمت ۱۹۰‌تومان عرضه شد.

حضور این شرکت در بورس منجر به جهش ارزش روز بازار به بیش از ۴۰‌میلیارد دلار شد و سهامداران از این سهم نیز پذیرایی بی‌سابقه‌ای کردند.

این شرکت با ۷۱ روز حضور در تابلوی معاملات در مجموع ۵/۱۰در‌صد سود نصیب سهامداران کرده و بعد از هفته‌ها عدم تحرک قیمت این روزها به ۲۱۰‌تومان رسیده است.

از طرفی دیگر با توجه به ۱۵‌میلیارد و ۵۸۰‌میلیون برگ سهم فولاد، این سهم اولین سهم در میان ۴۱۷ شرکت بورس بود که همواره قابل خرید و فروش بود.

در مدت زمان حضور فولاد در بورس در مجموع ۲۰‌هزار و ۹۴۱ خریدار خرد و کلان اقدام به معامله بیش از ۲/۲‌میلیارد برگ سهم آن کرده‌ند که ارزش این معاملات افزون بر ۶۴۰‌میلیارد‌تومان است.

فولاد مبارکه با توجه به میزان سرمایه‌ای که دارد، هم‌اکنون بزرگترین شرکت بورس هم از لحاظ میزان سرمایه و هم از نظر ارزش روز است به طوری که این شرکت تا روز گذشته ۳‌هزار و ۳۰۰‌میلیارد‌تومان ارزش داشته و با در اختیار داشتن ۲/۹در‌صد از کل بازار موثرترین و بزرگترین شرکت بورس است.

بررسی تکمیلی نشان می‌دهد که این شرکت هم‌اکنون ۹‌هزار و ۹۳۲ سهامدار دارد.

ایرالکو

ایرالکو نیز سومین شرکت مشمول اصل ۴۴ بود که در ۲۱ خرداد ۸۶ واگذار شد و طی مدت کوتاهی با توجه به عرضه تعداد محدودی از سهام آن در سال ۸۳ بازدهی این شرکت حدود ۲۵۰در‌صد بوده است.

۲/۴در‌صد از سهام این شرکت آلومینیومی با سرمایه ۵/۱۶‌میلیارد‌تومانی در حالی عرضه شد که هر سهم این شرکت به قیمت یک‌هزار و دویست‌تومان به فروش رسید.

سهام این شرکت از زمان عرضه در ۲۱ خرداد تا کنون در ۱۳ روز کاری مورد داد و ستد واقع شده از رتبه ۱۳ نقد شوندگی برخوردار بوده است.

در این مدت ۸۸۸ سهامدار اقدام به خرید حدود ۲۱‌میلیون سهم آن کرده‌اند.

با توجه به قیمت یک‌هزار و ۲۲۳‌تومانی هر سهم «فایرا» ارزش روز این شرکت‌ بالغ بر ۲۰۹‌میلیارد‌تومان است.

این شرکت به مانند دو شرکت دیگر نیز متعلق به سازمان توسعه و نوسازی صنایع و معادن است که هم اکنون یک‌هزار و ۴۱۷ سهامدار حقوقی و حقیقی دارد.

شرکت‌های ملی مس، فولاد مبارکه و ایرالکو در حالی در تابلوی فرعی معاملات بازار سهام پذیرفته شدند که این سه شرکت در مجموع حدود ۱۷در‌صد از ارزش کل بازار را در اختیار دارند.

سهام این شرکت‌ها توسط کارگزاری بانک صنعت و معدن در بورس عرضه شده است.

گزارش: علی رضایی زاده