گروه بورس- رییس سازمان بورس اوراق بهادار و شرکت بورس نحوه فعالیت‌های انجام شده در سازمان و شرکت بورس اوراق بهادار را تشریح کرد. علی صالح‌آبادی، در چهارمین نشست خبری پس از برگزاری مراسم گشایش نمایشگاه تخصصی بورس و بازار سرمایه در جمع خبرنگاران به عرضه سهام مس در روز یکشنبه ۱۵ بهمن‌ماه اشاره کرد و گفت: پنج‌درصد از سهام صنایع ملی مس فردا از طریق بورس عرضه خواهد شد که خود این امر در بزرگ‌تر شدن بازار کمک خواهد کرد. همچنین سهام فولاد مبارکه نیز برای عرضه در بورس در حال آماده‌سازی است که به زودی با توجه به کشش بازار به عرضه آن خواهیم پرداخت.

تشکیل بورس نفت

وی درباره تشکیل بورس نفت و این که راه‌اندازی این بورس به عهده سازمان بورس و اوراق بهادار نیست، خاطرنشان کرد: بورس نفت جزو مباحث خاصی است که سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان مقام ناظر باید اساسنامه، هیات‌مدیره، آیین‌نامه و دستورالعمل‌ها را تدوین کند، اما راه‌اندازی این بورس کار سازمان بورس نخواهد بود.

به گفته او در حوزه بورس نفت ما نمی‌توانیم خودمان را منفک از این بورس بدانیم. هم باید نظارت داشته باشیم و هم باید به تصویب چارچوب‌ها بپردازیم. وی با بیان این مطلب که شرکت بورس نفت در اواخر سال ۸۳ به عنوان شرکت سهامی‌ خاص در کیش به ثبت رسیده است، بنابراین باید در حال حاضر به صورت شرکت سهامی‌ خاص فعالیت کند، گفت: پس از این که بورس نفت راه‌اندازی شد حدود یک‌سال پس از آن می‌تواند به صورت سهامی‌ عام فعالیت کند، بنابراین این جزو اختیارات دولت است و مشکل قانونی در این زمینه وجود ندارد. صالح‌آبادی ادامه داد: مشکل اجرایی خاصی نداریم این شرکت ثبت شده و تنها باید مراحل راه‌اندازی این بورس انجام شود. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان این که در مورد نفت ما بازار و بورس نفت داریم، عنوان کرد: در مرحله اول ما حداقل ظرف دو سه سال نمی‌توانیم در این ابعاد بورس نفت را داشته باشیم، زیرا در فاز کوتاه‌مدت بازار فیزیکی نفت، باید محصولات پتروشیمی و روغن‌ها مورد معامله قرار گیرد، سپس کم‌کم به سمت بورس حرکت کنیم که معاملات مشتقه در آن انجام شود. به گفته وی ،یکسری اختلاف روی مباحث مفهومی‌ بورس نفت وجود داشت، اما قرار شد که از محصولات پایین‌دستی از حالت بازار شروع و سپس به سمت این برویم که بورس نفت داشته باشیم.

تصویب دستورالعمل‌ بازار اولیه

وی درباره دستورالعمل بازار اولیه و این که در ۱۹ ماده و ۶ تبصره در شورای بورس به تصویب رسید خاطرنشان کرد: پس از این شرکت‌های سهامی‌ در شرف تاسیس برای عرضه عمومی،‌ باید از سازمان بورس مجوز بگیرند. همچنین در بخش افزایش سرمایه چه شرکت ‌های بورسی و چه غیر بورسی افزایش سرمایه آنها در بازار اولیه خواهد بود. اولین مجوز در هفته گذشته به پتروشیمی‌ زنجان داده شده که شرکت‌های دیگری نیز در دست بررسی هستند. وی با بیان این مطلب که اعطای مجوز به شرکت‌ها به منزله سودآور بودن پروژه‌ها نیست، عنوان کرد: این مجوز‌ها صرفا به معنای تایید شفافیت اطلاعات است. بنابراین این شرکت‌ها مورد توصیه سازمان برای خرید سهام نیستند.

کارهای محول شده به شرکت بورس

او انتقال پذیرش شرکت از سازمان به شرکت بورس، انتقال تالار‌های منطقه‌ای، واگذاری دو حوزه بین‌المللی فدراسیون جهانی بورس و فدراسیون جهانی بورس‌های اروپایی و آسیایی کوچک به شرکت بورس را ازجمله وظایف محول شده به شرکت عنوان کرد و افزود: از اواسط این هفته نیز عملیات بازار به شرکت بورس واگذار می‌شود.

وی درباره شرکت سهامی بورس کالا و این که طیف مختلفی از کالا‌ها در این بورس قابلیت پذیرش دارند، گفت: اساسنامه این شرکت نهایی شده و ظرف هفته‌های آینده پذیره‌نویسی عام آن انجام خواهد شد.

سیستم‌های جدید در بورس

صالح‌آبادی درباره استفاده از سیستم الکترونیکی اطلاعات شرکت‌ها توضیح داد: در حوزه سیستم ادگار در حال انجام کار‌هایی هستیم و تا پیش از عید برای چند شرکت اجرایی خواهیم کرد. با استفاده از این سیستم توقف و بازگشایی نمادها راحت‌تر خواهد شد. وی در ادامه به تحویل نرم‌افزار اتوس اشاره کرد و گفت: نسخه اولیه تحویل داده شده و برای سخت‌افزار نیز اقدام شده است که امیدواریم تا آخر فروردین و یا اوایل اردیبهشت ماه بخش سخت‌افزاری نیز تحویل بگیریم که همین امر انقلاب بزرگی را در حوزه بازار سرمایه به وجود خواهد آورد. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار یکی از راه‌های ورود مردم به بازار را ایجاد صندوق‌های سرمایه‌گذاری دانست و گفت: اولین صندوق به بانک کارآفرین داده شده که صرفا در آن اوراق مشارکت مورد معامله قرار می‌گیرد و در سال آینده نیز این صندوق‌ها را در حجم وسیع‌تری خواهیم داشت. همچنین در مورد کانون کارگزاران نیز اساسنامه آن مراحل نهایی را طی می‌کند و تا پیش از عید کانون ایجاد و وظایف به آنها محول خواهد شد. وی درباره همکاری با بورس مالزی و این که دو تفاهمنامه ارسال شده است، گفت: پذیرش اوراق بهادار مهم‌ترین حوزه است که امیدواریم عملیات اجرایی را پس از تفاهمنامه انجام دهیم.

انتقال عملیات بازار به شرکت بورس

مدیر عامل شرکت بورس اوراق بهادار‌ در حاشیه گشایش نخستین نمایشگاه تخصصی بورس و بازار سرمایه از انتقال عملیات بازار به شرکت بورس تا اواسط هفته خبر داد و افزود: در مجموع تفکیک بخش حاکمیتی از بخش تصدیگری از مهم‌ترین سیاست‌ها بوده که شرکت بورس فرصتی را فراهم کرده است که نمایندگان بخش‌های مختلف سهام داشته باشند، چون ذی‌نفع اصلی خود آنها هستند، بنابراین به موفقیت شرکت نیز کمک خواهند کرد.

علی رحمانی درباره نحوه انتقال اموال و دارایی‌های سازمان کارگزاران به شرکت بورس، گفت: در خصوص ماده ۵۷ مشکل خاصی وجود ندارد و قرار شده نیاز را اعلام کنیم که این کار نیز انجام شده، منتهی بحث نحوه انتقال مطرح است که این اموال در اختیار سازمان قرار می‌گیرد، اما وجوه باید از سوی شرکت بازپرداخت شود و فکر می‌کنم ساز و کار در مورد نحوه انتقال به خوبی این امکان را فراهم می‌کند که دارایی‌های لازم را در اختیار بگیریم.

وی در پاسخ به این پرسش که در بخش انتقال عملیات بازار از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار مقاومتی وجود دارد؟ گفت: در ۱۵ آذر ماه ۸۵ شرکت به ثبت رسید، در یکم دی ماه نیز در ساختمان موقت مستقر شده‌ایم. هفته اول دی ماه نیز بخش پذیرش به شرکت منتقل شده است، بنابراین باید در زمینه عملیات بازار هم مقداری حوصله به خرج دهیم.

مدیرعامل شرکت بورس با بیان این مطلب که چون بحث اصل ۴۴ قانون اساسی بوده پذیرش شرکت‌ها را تجهیز کرد‌ه‌ایم، گفت: مقرر شد براساس دستورالعمل پذیرش فعلی کار را انجام دهیم و به محض این که دستورالعمل جدید تهیه شد ،آن را مورد استفاده قرار دهیم. همچنین سعی شده که کیفیت پذیرش افزایش پیدا کند، زیرا بازار خارج از بورس هم داریم. وی به تحویل اوراق سهام به سهامداران شرکت بورس اشاره کرد و گفت: لیست نهایی شده و یک‌میلیارد ریال از بین ۱۴۹میلیارد ریال فیش واریزی نامشخص است، اما به سرعت در حال انجام کار‌ها هستیم که تا پایان بهمن ماه این اوراق را صادر و در اختیار سهامداران شرکت بورس قرار دهیم. او در پاسخ به این پرسش که آیا سعی بر حفظ شاخص دارید؟ گفت: ما برای تقویت بازار چارچوب‌هایی را تعیین کردیم که در همان چارچوب بازار را روان‌تر خواهیم کرد.

وی چشم‌انداز آتی بورس را خوب دانست و متذکر شد: مشکل نقدینگی در بازار داریم، مقداری تصور از ریسک نیز وجود دارد، بنابراین اگر صندوق‌های سرمایه‌گذاری راه‌اندازی شود، برای سهامداران حقیقی که ریسک کمتری را متقبل می‌شوند، بهتر خواهد بود، همچنین با ایجاد صندوق وجوهی جمع و مشکل نقدینگی نیز حل خواهد شد.