شرکت ملی صنایع مس دارای۱۶۰۰میلیارد تومان درآمد، ۹۲۲ریال پیش‌بینی سود هر سهم و ۲/۱میلیارد دلار صادرات است

دنیای اقتصاد- در مرحله اول پنج درصد سهام به عموم عرضه و ۲۰درصد با قیمتی که کشف خواهد شد، به کارگزاری سهام عدالت واگذار می‌شود. بر اساس مجوز، ۲۰درصد سهام در اختیار دولت مانده و بقیه باید واگذار شود. واگذاری قریب‌الوقوع «فملی»

۱۶۰۰میلیارد تومان درآمد، ۹۲۲ریال پیش‌بینی سود هر سهم و ۲/۱میلیارد دلار صادرات

مشاور وزیر صنایع: قیمت سهام مس بالاتر از ارقام اعلام‌شده در مطبوعات خواهد بود

گروه بورس - مجید اسکندری: همایش آشنایی با شرکت ملی صنایع مس در آستانه ورود به بورس، روز یکشنبه با حضور مدیران این شرکت، کارگزاران بورس و جمعی از فعالان بازار سرمایه برگزار شد.

در این همایش مدیران بخش‌های فنی، برنامه‌ریزی و توسعه، مالی و منابع انسانی این شرکت به تشریح فعالیت‌های مختلف شرکت در زمینه‌های فوق پرداختند.

همچنین دکتر ایرج اکبریه به عنوان نماینده سازمان توسعه و نوسازی صنایع و معادن و سهامدار عمده این شرکت در این همایش به ارائه فعالیت‌های این سازمان در خصوص واگذاری سهام ملی مس پرداخت. این در حالی بود که در این همایش از نمایندگان سازمان خصوصی‌سازی به عنوان مقام واگذارکننده و سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان عرضه‌کننده خبری نبود.

تصویب یک فراز زیبا

دکتر ایرج اکبریه معاونت مالی و اقتصادی سازمان توسعه از تشکیل این سازمان در جریان ادغام وزارت صنایع و معادن و فلزات به عنوان یک فراز زیبا نام برد و گفت:‌ اساسنامه این سازمان مانند سازمان گسترش است، اما با مقررات خصوصی اداره می‌شود و تابع قانون تجارت است.وی افزود: این سازمان از ابتدا واگذاری شرکت‌های مشمول اصل ۴۴ را پیش‌بینی می‌کرد، بنابراین از سال ۸۲ مقدمات پذیرش آنها را با کمک کارگزاری صنعت و معدن فراهم کرد و به اصلاح ساختار مالی و فنی آنها پرداخت، اما در مورد صنایع مس یک ابهام بزرگ وجود داشت که در مورد ذوب‌آهن و فولاد مبارکه وجود نداشت، به این صورت که با وجود شرکت‌های مس سونگون، مس سرچشمه و مس خاتون‌آباد، ما تردید داشتیم که این شرکت‌ها را تک‌تک واگذار کنیم یا آنها را ادغام کنیم که در این صورت، کار مشکل‌تر می‌شد.اکبریه سپس گفت: پس از سال‌ها کار و بررسی، به جمع‌بندی نرسیدیم و بنابراین از مشاوران شرکت کانادایی «hach» و موسسات عضو جامعه حسابداران رسمی استفاده کرده و به این نتیجه رسیدیم که همه واحدها باید زیرمجموعه صنایع ملی مس شود. بنابراین دارایی‌های مس شهر بابک و سونگون را به شرکت ملی صنایع مس انتقال دادیم تا مسائل استخراج و اکتشاف متولی واحدی داشته باشد.

اولین شرکت اصل ۴۴

وی در ادامه با اشاره به فرمان مقام معظم رهبری در خصوص اجرای اصل ۴۴ گفت: به این منظور کارهای مقدماتی و افزایش سرمایه انجام و وکالت واگذاری به سازمان خصوصی‌سازی داده شد و در‌حال‌حاضر کلیه مقدمات و هماهنگی‌های لازم انجام شده و شرکت آماده واگذاری است، اما چون لازم بود که در این خصوص اطلاع‌رسانی شود، واگذاری شرکت به بعد از برگزاری این همایش موکول شد.اکبریه درباره مراحل واگذاری صنایع مس گفت:‌ در مرحله اول پنج درصد سهام به عموم عرضه و ۲۰درصد با قیمتی که کشف خواهد شد به کارگزاری سهام عدالت واگذار می‌شود. بر اساس مجوز، ۲۰درصد سهام در اختیار دولت مانده و بقیه باید واگذار شود.وی افزود: صنایع مس به عنوان اولین شرکت مشمول اصل ۴۴ دارای پتانسیل‌های بالایی است، به گونه‌ای که تولید سال قبل آن ۱۷۸هزار تن بوده که امسال به ۲۰۰هزار تن می‌رسد و در برنامه‌های توسعه به ۴۴۰هزار تن خواهد رسید.همچنین این شرکت به دلیل برخورداری از ساختار مالی مناسب و سودآوری بالا، عمده بدهی‌های خود را پرداخت کرده و برای تامین منابع مالی هیچ مشکلی ندارد. از سوی دیگر ۵۲درصد تولیدات این شرکت، صادر می‌شود که این میزان تا پایان سال به ۲/۱میلیارد دلار خواهد رسید.

قیمت منصفانه

عضو هیات‌مدیره ایمیدرو در خصوص قیمت سهام این شرکت گفت: در ارتباط با قیمت‌گذاری، با سازمان بورس، تفاهمی صورت گرفته که بازار، قیمت سهام را تعیین کند، گرچه در جریان واگذاری شرکت‌های دولتی، قیمت پایه تعیین می‌شود و رقابت صورت می‌گیرد، البته این مسوولیت متوجه سازمان خصوصی‌سازی است.ما اعتقاد داریم قیمت‌های گفته شده بر پایه فرمول‌های موجود بوده است اما همواره قیمت سهم بر اساس سوددهی، نرخ بازدهی مناسب، سرمایه‌گذاری‌ها، دارایی‌های جاری و بازدهی آینده تعیین می‌شود، بنابراین، قیمت، بالاتر از ارقام ذکر شده در مطبوعات خواهد بود.

وی افزود: قیمت باید منصفانه و برای خریدار بازدهی مناسب داشته باشد و در آینده برای سرمایه‌گذار، موفقیت به همراه داشته باشد.

وضعیت مالی

در همایش یادشده، مهدی مجدفر معاون مالی شرکت صنایع مس با اشاره به سرمایه اولیه یک میلیارد ریالی شرکت در سال ۵۱ گفت: در‌حال‌حاضر سرمایه صنایع مس مبلغ ۵۷۸۹میلیارد و ۶۴۴میلیون و ۶۰۰هزار ریال، درآمد حاصل از فروش مبلغ ۱۶۰۰میلیارد تومان و پیش‌بینی سود هر سهم برای سال ۸۵ مبلغ ۹۲۲ریال است.وی افزود: افزایش سرمایه شرکت از مبلغ ۳۷۰۴۱۰۳میلیون ریال به ۵۷۸۹۶۴۵میلیون ریال از محل اندوخته توسعه و تکمیل و اندوخته سود سنواتی سال‌های مالی قبل، جهت شفاف‌سازی صورت‌های مالی صورت گرفته است.مجدفر سپس گفت: کلیه اطلاعات مالی شرکت بر روی سایت اینترنتی به آدرس www.nicicobourse.com موجود است و علاقه‌مندان می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند.

شاخص توسعه‌یافتگی

در بخشی دیگر از این همایش، سیدحسن خوشرو، معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت با ارائه خلاصه‌ای از طرح‌های توسعه انجام شده و در دست اقدام صنایع مس گفت: سرانه مصرف مس یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی کشورها است و در‌حال‌حاضر کشورهای هند و چین بزرگ‌ترین مصرف‌کننده مس در دنیا هستند.

وی با اشاره به وجود دو مرکز مطالعاتی جهانی مس به نام‌های CRU و Brook Hunt درباره وضعیت ذخایر مس در جهان گفت: در کل دنیا ۴۷۰میلیون تن ذخایر مس وجود دارد که در این میان، شیلی با دارا بودن ۱۵۰میلیون تن رتبه اول را دارا است.کشور ما نیز در قاره آسیا رتبه چهارم را دارد.همچنین، ایران با تولید ۱۷۹هزار تن رتبه بیست و دوم را دارا است که در صورت رسیدن به ۲۰۰هزار تن، این رتبه به هفدهم ارتقا می‌یابد.

خوشرو سپس به اهداف کلان شرکت اشاره کرد و گفت: دستیابی به ظرفیت تولید ۴۴۰هزار تن مس کاتدی، دستیابی به ظرفیت تولید ۳/۱میلیون تن کنسانتره مس، ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری جدید، کمک به توسعه صنایع پایین‌دستی و اشتغال‌زایی مولد، مهم‌ترین اهداف شرکت صنایع مس است.

مزیت‌های بی‌نظیر

علی‌اصغر پورمند، رییس هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس در همایش یاد شده درباره وضعیت این شرکت گفت: کل تولید معادن کشور ۱۳۰میلیون تن است که در‌حال‌حاضر ۳۴میلیون تن ماده معدنی از سه معدن سرچشمه، میدوک و سونگون استخراج می‌شود که برای این کار، ۵۰میلیون تن باطله‌برداری لازم است و در مجموع حجم عملیات خاکی ما ۸۴میلیون تن است.

وی افزود: این ۳۴میلیون تن به ۸۶۰هزار تن کنسانتره تبدیل می‌شود که ۳۰درصد مس دارد و در نهایت به ۲۰۰هزار تن مس کاتد با عیار ۹۹/۹۹ می‌رسیم.پورمند با اشاره به دارا بودن سه معدن غنی مس به‌‌عنوان بزرگ‌ترین مزیت این شرکت گفت: داشتن این معادن موجب می‌شود که تولیدمان پایدار باشد و یک شرکت هر چه‌قدر بتواند تولید خود را به سطح جهانی نزدیک کند، قیمت تمام شده آن کاهش و سودآوری آن افزایش می‌یابد.مدیرعامل صنایع مس سپس گفت: ما در‌حال‌حاضر ۱۴میلیون تن فلز خالص مس داریم، اما در طول استخراج باید اکتشاف نیز داشته باشیم.متاسفانه در کشور ما ارزش سهام یک شرکت با سود آن سنجیده می‌شود، در صورتی که در دنیا هنگامی که یک شرکت در مرحله اکتشاف به رگه معدنی برخورد کند، ارزش سهامش افزایش می‌یابد و این بزرگ‌ترین مزیت است، بنابراین شرکت باید در زمینه اکتشاف سرمایه‌گذاری کند.پورمند درباره قیمت تمام شده و بازار محصولات گفت: بزرگ‌ترین خطری که یک شرکت را در زمان افزایش قیمت‌ها تهدید می‌کند، افزایش هزینه‌های یک شرکت است

به خصوص اگر دولتی باشد.

در سال ۸۵، قیمت تمام شده کاهش پیدا کرد و دلیل آن بالا رفتن راندمان واحدها، افزایش تولید و سرمایه‌گذاری‌های جدید در بخش معدن و تولید کنسانتره است.در مورد بازار، شرکت توانایی صادرات ۱۰۰درصد تولیدات خود را دارد اما باید صنایع داخلی را نیز تامین کند، بنابراین در این مورد هیچ مشکلی وجود ندارد.

من مدیر تولیدم، به من ارتباطی ندارد

پورمند در حاشیه این همایش در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره علت تاخیر عرضه سهام مس گفت: من فقط مدیر تولید هستم و در مسائل مربوط به واگذاری و ورود به بورس نقشی ندارم.وی در پاسخ به یکی از خبرنگاران که عنوان کرد دلیل تاخیر، حضور مدیرعامل در مکه بوده، گفت: حج یک عمل واجب است مثل نماز و برگزاری این جلسه ربطی به عرضه سهام ندارد. همچنین صاحب سهام ما نیستیم و ایمیدرو است و به ما ارتباطی ندارد.

سرمایه ۵۷۸‌میلیارد تومانی مس تاثیر قابل توجهی بر شاخص‌های بورس دارد

رسول اسکندری، مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک صنعت و معدن، نیز در حاشیه این همایش به «ایسنا» گفت: از ویژگی‌های سهام ملی مس این است که این شرکت برخلاف شرکت‌های حاضر در بورس، کلیه مراحل تولید محصول از تبدیل خاک به محصولاتی نظیر شمش، مفتول و اسلب در این شرکت را به صورت یکپارچه در خود جای داده است و گزینه متفاوتی برای سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه خواهد بود.

او با اشاره به اهمیت عرضه سهم این شرکت در بازار سرمایه کشور ابراز کرد: پس از عرضه سهام شرکت صنایع ملی مس، تغییر قیمت سهام این شرکت به دلیل سرمایه ۵۷۸‌میلیارد تومانی آن تاثیر قابل توجهی بر روند شاخص کل بورس خواهد گذاشت. اسکندری ادامه داد: برای عرضه مطلوب سهام ملی مس رایزنی‌های متعددی با نهادهای فعال در بازار سرمایه به عمل آمده تا عرضه اولین شرکت مشمول اصل ۴۴ به بهترین شکل ممکن از طریق این کارگزاری انجام شود.

کارگزار معرف و عرضه کننده سهام ملی مس ضمن بیان این نکته که این شرکت با نماد (فملی) مورد بازگشایی قرار خواهد گرفت، خاطرنشان کرد: مراحل سپرده‌گذاری سهام مذکور در حال انجام است و پس از سپرده‌گذاری عرضه ۵ درصد از سهام شرکت صنایع ملی مس ایران در بورس به منظور کشف قیمت امکان‌پذیر خواهد بود.

وی ادامه داد: با توجه به سرمایه بالای شرکت ملی مس، عنوان بزرگ‌ترین شرکت بورس از این پس به شرکت صنایع ملی مس ایران تعلق خواهد گرفت.

مدیرعامل کارگزاری بانک صنعت و معدن ضمن بیان این مطلب که در راستای اجرای برنامه‌های دولت سهام شرکت‌های بزرگ دولتی واگذار خواهد شد، گفت: در آینده نیز سهام شرکت‌هایی مانند فولاد مبارکه، ذوب آهن اصفهان و... بعد از طی مراحل قانونی از طریق این کارگزاری واگذار خواهد شد.

او ابراز امیدواری کرد عرضه سهام ملی مس به گونه‌ای باشد که منافع بلندمدت بازار سرمایه حفظ و تامین شود و حضور این سهم در بازار سرمایه کشور زمینه را برای عرضه سایر سهام شرکت‌های بزرگ دولتی در قالب اجرای اصل ۴۴ فراهم کند.