ایسنا- پس از مدت‌ها بحث و بررسی بر روی آیین‌نامه قیمت‌گذاری سهام شرکت‌های دولتی و جمع‌آوری اظهارنظر‌های نهاد‌ها و سازمان‌های مختلف، با اعمال تمام اظهارنظرها در شب گذشته ویرایش نهایی آن به پایان رسید و هفته آینده جلسه نهایی آن برای تصویب این آیین‌نامه تشکیل خواهد شد. دکتر غلامرضا سلامی‌، رییس شورای‌عالی انجمن حسابداران خبره ایران، درباره آیین‌نامه قیمت‌گذاری سهام شرکت‌های دولتی و این که اظهارنظر گروه‌ها و نهاد‌های مختلف بازگشته و بر روی آنها کار صورت می‌گیرد، گفت: بر روی مباحث تئوری این آیین‌نامه نیز کار شده که امیدواریم در نهایت در هفته آینده این آیین‌نامه را به صورت نهایی داشته باشیم.

وی در ادامه عنوان کرد: یکسری تغییرات جزیی در آیین‌نامه صورت گرفته و اظهارنظرهای موثر و مفید در آیین‌نامه اعمال شده است. سلامی‌ با اشاره به این که ظاهر کار بسیار ساده، اما در کل پیچیدگی‌های خاص خود را دارا است، عنوان کرد: پیچیدگی‌های آیین‌نامه باید مورد نظر قرار گرفته و تا آنجایی که ممکن است در اجرا مشکلی به وجود نیاورد، همچنین در قیمت‌گذاری نکات دقیقی وجود دارد که باید در آیین‌نامه و اجرای کار به آن توجه کرد.

رییس شورای‌عالی انجمن حسابداران خبره ایران تاکید کرد: با نهایی شدن آیین‌نامه قیمت‌گذاری سهام شرکت‌های دولتی، بسیاری از مشکلات در قیمت‌گذاری رفع و جزییات بیشتری برای کارشناسان روشن خواهد شد.

سلامی‌ در ادامه با بیان این مطلب که ایرادهای موجود در کمیته ویژه‌ وزارت امور اقتصادی و دارایی مطرح و نکات به تفصیل مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است، گفت: در حقیقت در کمیته کار بررسی و اصلاح آیین‌نامه به پایان رسیده همچنین تعدادی از نهاد‌ها همچون انجمن حسابداران خبره ایران، جامعه حسابداران، سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات نظرات کارشناسی خود را ارائه داد‌ه‌اند، پس از انجام این کار در کمیسیون اقتصادی دولت برای تصویب هیات دولت خواهد رفت.

او آیین‌نامه را بدون ایراد ندانست و افزود: باید سعی کرد قیمتی که توسط نهاد ارزیابی می‌شود کار کم نقصی بوده و قیمت تعیین شده به قیمت واقعی و منصفانه بازار نزدیک‌تر باشد، بنابراین امیدواریم مشکلات در حد معقولی نوسان داشته باشد تا هم تشخیص خریدار دچار زیان نشده و هم این که رانتی متوجه آنها نشود.

دگرگونی دانش مدیریت و حسابداری

رییس شورای‌عالی انجمن حسابداران خبره ایران گفت: غیررقابتی بودن فعالیت‌های اقتصادی در ایران باعث عقب افتادن مدیریت و حسابداری مدیریت شده و همین امر حضور ایران را در بازارهای جهانی با دشواری روبه‌رو ساخته است.

غلامرضا سلامی در آستانه برپایی «سومین سمینار سراسری حسابداری مدیریت» که ۱۲ و ۱۳ دی‌ماه امسال در تهران برگزار می‌شود، با اعلام این مطلب افزود: تحولات چشمگیری پس از دهه ۷۰ میلادی در سطح جهان در زمینه حسابداری مدیریت پدید آمد و سبب تغییر رویکرد از حسابداری مالی به حسابداری مدیریت شد که این روند همچنان نیز ادامه دارد.

وی یادآور شد: متاسفانه در ایران از آنجا که اقتصاد دولتی وابسته به نفت، زمینه ظهور بنگاه‌های رقابتی بزرگ را فراهم نکرده، به تبع آن مدیریت و حسابداری مدیریت در کشور نتوانسته خود را با تحولات جهانی همراه سازد و عقب افتادگی عظیمی در این زمینه وجود دارد که به نحوی باید جبران شود.

وی با اشاره به اینکه برای تحول بنگاه‌های اقتصادی ایران چاره‌ای جز آزادسازی اقتصادی و ایجاد بخش‌خصوصی قدرتمند وجود ندارد، خاطرنشان ساخت: برای این منظور لازم است، دانش مدیریت و حسابداری، دچار دگرگونی عمیقی شود.

رییس شورای‌عالی انجمن حسابداران خبره ایران افزود: آنچه که به حرفه حسابداری و به ویژه انجمن حسابداران خبره ایران مربوط است، ایجاد زمینه‌هایی است که توجه مسوولان کشور و مدیران بنگاه‌های اقتصادی را متوجه جایگاه و اهمیت حسابداری نوین مدیریت در اداره امور سازمان‌ها کند.