گروه بورس- شفاف‌سازی و انتشار اطلاعات واقعی شرکت‌ها به بازار یکی از الزامات خصوصی‌سازی موفق است. چنانچه مدیران واحد‌های بخش‌ دولتی بر این اعتقاد هستند که فرآیند واگذاری این بنگاه‌ها باید با استقبال بازار روبه‌رو شود، باید اطلاعات مالی، تجاری، فنی و صنعتی خود را به سازمان‌های مسوول از جمله سازمان بورس و اوراق بهادار منعکس کنند. هم‌اکنون که ظاهرا روند واگذاری واحد‌های دولتی شتاب گرفته است و دولت بر این اعتقاد است که باید امور اجرایی به دست ملت انجام شود، انتشار گزارش‌های واقعی از وضعیت شرکت‌ها نقش به‌سزایی در سرعت، کیفیت و کمیت خصوصی‌سازی دارد.

بر همین اساس، دولت مصوبه‌ای تصویب و صادر کرد: «شرکت‌های مادر تخصصی مکلف به شفاف‌سازی شدند».

همچنین هیات‌وزیران شرکت‌های مادر تخصصی را مکلف کرد، نسبت به شفاف‌سازی و افشای کلیه اطلاعات درونی و صورت‌های مالی شرکت‌های قابل واگذاری قبل از امضای وکالتنامه فروش اقدام کنند.

به گزارش «فارس» هیات‌وزیران در جلـسه مورخ ۵/۹/۱۳۸۵ بنا به پیشنهاد شماره ۲۶۱۰۶ مورخ ۱۳/۶/۱۳۸۵ وزارت امور اقتصادی و دارایی تصویب کرد: متن زیر به عنوان تبصره به ماده (۳) آیین‌نامه اجرایی ماده (۱۵) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران موضوع ماده (۹) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، مصوب ۱۳۸۳، موضوع تصویب‌نامه شماره ۴۵۰۸/ت۲۳۷۴۳ مورخ ۹/۲/۱۳۸۰ الحاق می‌شود.

بنابراین تبصره، شرکت‌های مادر تخصصی مکلفند ترتیبی اتخاذ کنند تا پس از تصویب نام شرکت قابل واگذاری توسط هیات‌ وزیران و قبل از امضای وکالتنامه فروش با سازمان خصوصی‌سازی نسبت به شفاف‌سازی و افشای کلیه اطلاعات درونی و صورت‌های مالی از جمله مطالبات اشخاص از شرکت مورد فروش که آثار مالی آن در دفاتر به ثبت نرسیده است اقدام کنند و مراتب را حسب مورد به اطلاع سازمان خصوصی‌سازی و کارشناسان رسمی دادگستری برسانند.