علیرضا کدیور

ماراتن انتخاب هیات‌مدیره بانک پارسیان هفته گذشته با پیروزی ایران‌خودرو به پایان رسید. ایران‌خودرو توانست با کسب اکثریت آرا در مجمع عادی به طور فوق‌العاده و انتخاب چهار عضو از هفت عضو هیات‌مدیره بانک پارسیان مدیریت بزرگ‌ترین بانک خصوصی کشور را در اختیار بگیرد. کسب اکثریت کرسی‌های هیات‌مدیره بانک پارسیان این فرصت را در اختیار بزرگ‌ترین مجموعه خودرو‌ساز کشور قرار می‌دهد که پس از گذشت پنج سال از تاسیس این بانک نسبت به انتخاب مدیرعامل این بانک اقدام کند.

اما ایران‌خودرو با در اختیار گرفتن مدیریت بانک پارسیان در میان سه گروه از فعالان و ذی‌نفعان این شرکت قرار خواهدگرفت. این مثلث شامل سهامداران، کارمندان و سپرده‌گذاران بانک است که هر یک به نوعی می‌توانند بر عملکرد این مجموعه تاثیرگذار باشند.

مهم‌ترین ضلع این مثلت به سهامداران اختصاص دارد که در عمل اعتراض خود را نسبت به این تغییر و تحول نشان دادند.

در حقیقت ایران‌خودرو نتوانست دلایل قانع کننده‌ای برای ایجاد تغییر در بزرگ‌ترین بانک خصوصی و پنجمین بانک کشور به لحاظ منابع به سهامداران ارائه کند. شرکتی که طی سال‌های ۸۳ و ۸۴ به ترتیب ۴۹۰ و ۶۱درصد افزایش سود خالص را برای سهامداران به ارمغان آورده است و رشد ۱۴۲درصدی تسهیلات اعطایی و رشد ۱۶۰درصدی سپرده‌های جذب شده نشان از مدیریت کارآمد این بانک دارد، با تغییر مدیریت روبه‌رو شده است و ایران‌خودرو مسوولیت سنگینی در تداوم رشد سال‌های گذشته و برآورده کردن خواست سهامداران خواهد داشت. این اقدام سهامدار عمده بانک پارسیان در مجمع نیز بدون پاسخ نماند و ۱۷درصد از سهامداران با انداختن رای سفید به صندوق‌های اخذ رای، عدم اعتماد خود را در گام اول نشان دادند و کشیده شدن سهام بانک پارسیان به صف فروش در روز پس از مجمع، تاکید مجددی بر این عدم اعتماد بود.

در ضلع دیگر نیز کارمندان شرکت به صراحت در مجمع فوق‌العاده از مدیران معزول حمایت کردند که این موضوع می‌تواند به عنوان مانعی در آغاز حرکت مدیران جدید تلقی شود.

مخالفتی که در تمام مجموعه‌هایی که مدیران تعامل سازنده‌ای با کارکنان دارند و با تغییر روبه‌رو می‌شوند، دیده می‌شود.

آخرین ضلع این مثلث را سپرده‌گذاران به خود اختصاص می‌دهند که تصمیم‌گیری سپرده‌گذاران پس از انتشار خبر برکناری مدیرعامل بانک پارسیان توسط بانک مرکزی، پاسخ واضحی به سهامداران عمده بود.

در حقیقت ایران‌خودرو که در مجمع فوق‌العاده بانک پارسیان با در اختیار داشتن حق رای بیش از ۴۱درصد که ۲۹درصد آن را به طور مستقیم و ۱۲درصد آن را به صورت غیرمستقیم از زیرمجموعه‌های بانک پارسیان تصاحب کرده بود، مدیریت بانکی را در اختیار گرفت که هشت ماه از سال مالی خود را با مدیران قبلی سپری کرده است، ولی یک سوم زمان باقی مانده از سال مالی بانک پارسیان می‌تواند در صورت اعمال مدیریت ضعیف از سوی سهامداران عمده، اعتراض گسترده سهامداران و کارکنان بانک را در مجمع آتی به همراه داشته باشد و سهام بانک پارسیان را در بورس با افت قیمت روبه‌رو کند که این موضوع می‌تواند به کاهش ارزش دارایی‌های گروه ایران‌خودرو منجر شود. همچنین خروج سپرده‌های بانک نیز می‌تواند به افزایش منابع رقبای پارسیان و تقویت موقعیت آنها بیانجامد.