گروه بورس- فرخنده رحیمی: در شش ماه اول امسال حق‌تقدم ۳۰ شرکت معامله شد که ارزش آن در مقایسه با شش ماه سال گذشته به کمتر از یک‌سوم کاهش یافته است. حق‌تقدم ۳۰ شرکت بورسی در نیمه اول سال‌جاری مورد معامله قرار گرفت که از این تعداد تنها ۵ شرکت شاهد رشد قیمت سهام خود بودند.

حجم کل معاملات حق‌تقدم شرکت‌ها در شش ماه اول امسال بیش از ۱۳۳میلیون و ۸۰هزار سهم، به ارزش ۱۴۹میلیارد و ۶۱۱میلیون ریال بود. بیشترین حجم معاملات را شرکت بانک اقتصاد نوین به تعداد بیش از ۲۴میلیون و ۱۷۹هزار سهم، به ارزش ۸میلیارد و ۲۷۴میلیون ریال داشت.

شرکت‌های سیمان شاهرود، الکتریک شرق، سرمایه‌گذاری توس‌گستر، سیمان ایلام و رایان‌سایپا شرکت‌های مثبت این دوره بودند. شرکت سیمان شاهرود با رشدی معادل

۱۴/ ۱۷درصد بیشترین رشد را داشت. بیش از ۲۳۲هزار سهم این شرکت طی ۱۶روز معامله شد که ارزشی معادل ۸میلیارد و ۳۱میلیون ریال داشت. این سهم در تاریخ ۲۱فروردین ۸۵ با قیمت ۶۸۶۷ریال باز شد که در آخرین روز معاملاتی خود در تاریخ ۱۳اردیبهشت ۸۵ به مبلغ ۸۲۰۰ ریال رسید.

شرکت الکتریک شرق، دومین شرکت پربازده در این دوره بود. این شرکت رشدی معادل ۳۴/۱۱درصد داشت. تعداد سهام معامله شده حق تقدم الکتریک شرق بیش از ۸۳۲هزار سهم بود که طی ۸ روز معامله ارزشی معادل یک‌میلیارد و ۹۲۸میلیون ریال داشت. نماد این شرکت در تاریخ ۵ فروردین ۸۵ با قیمت ۱۹۷۶ریال باز شد و در تاریخ ۳ اردیبهشت ۸۵ به ۲۲۰۰ریال رسید.

کمترین بازدهی را شرکت لوازم‌خانگی پارس داشت. افت قیمت سهام این شرکت ۴۱/۹۸درصد بود که طی معامله، بیش از ۵میلیون و ۱۴هزار سهم به ارزش ۵میلیارد ریال به دست آمد.

در شش ماه اول سال ۸۴ حق تقدم ۶۰ شرکت مورد معامله قرار گرفت که از این تعداد حق تقدم ۲۱ شرکت با بازدهی مثبت روبه‌رو شد و ۳۹شرکت نیز شاهد افت قیمت سهام خود بودند.

کل سهام معامله شده در مدت مشابه سال گذشته بیش از ۳۳۴میلیون و ۲۹۷هزار سهم، به ارزش ۵۵۵میلیارد و ۶۸۲میلیون ریال بود.

شرکت صنعتی پیام بیشترین حجم معاملات را در این دوره داشت که بیش از ۵۰میلیون و ۲۷۱هزار سهم، به ارزش ۸۰میلیارد و ۳۴۹میلیون ریال بود.

اولین‌ روز معاملاتی این شرکت در تاریخ ۷ فروردین ۸۴ با قیمت ۸۹۶ریال بود که در پایان معامله خود که در تاریخ ۱۷ مرداد ۸۴ بود به ۱۷۰۰ریال رسید که معادل ۳۱/۸۹درصد رشد داشت.

حق تقدم شرکت چادرملو پربازده‌ترین حق تقدم در نیمه اول سال گذشته بود. این شرکت ۰۵/۹۷درصد رشد داشت که طی معامله بیش از ۸۳۹هزار سهم به ارزش ۵میلیارد و ۴۲۶میلیون ریال به دست آمد.

گران‌ترین حق تقدم را سیمان شرق داشت. تعداد سهام معامله شده این شرکت بیش از ۴۳۰هزار سهم، به ارزش ۴میلیارد و ۶۵۰میلیون ریال بود.

حق تقدم شرکت سرمایه‌گذاری ملت بیشترین افت قیمت را در نیمه اول سال گذشته داشت. این شرکت با معامله بیش از ۲۴میلیون و ۷۱هزار سهم، به ارزش ۹میلیارد و ۲۱میلیون ریال شاهد کاهشی معادل ۲۹/۹۴درصد بود.

مقایسه معاملات شش ماه ابتدای سال ۸۴ و ۸۵ نشان می‌دهد که تعداد حق‌تقدم‌ها ۵درصد کاهش یافته است. از تعداد سهام معامله شده نیز بیش از ۳۲۰میلیون و ۹۸۹هزار سهم کاسته شده که موجب شد ارزشی معادل ۴۰۶میلیارد و ۷۱میلیون ریال نیز از جمع معاملات حق‌تقدم‌ها نسبت به سال گذشته کاهش یابد.

حق تقدم شرکت‌های سرمایه‌گذاری توس‌گستر، آبادگران، توسعه فارس و سیمان شرق، شرکت‌هایی بودند که در نیمه اول هر دو سال معامله شدند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت حق‌تقدم اکثر شرکت‌هایی که در نیمه اول امسال معامله شده‌اند، نسبت به مشابه سال گذشته کاهش داشته‌اند.

جدول معاملات در صفحه ۱۰ آمده است.