دنیای اقتصاد- رییس سازمان بورس و اوراق بهادار از نهایی شدن دستورالعمل مربوط به بازار اولیه خبر داده است، به گفته وی، این دستورالعمل باید به تصویب شورای عالی بورس برسد که به موجب آن کلیه شرکت‌های سهامی‌ عام در موقع تاسیس باید از سازمان مجوز دریافت کنند، به گفته صالح‌آبادی پیش‌نویس آیین‌نامه صدور مجوز و نظارت بر شرکت‌های سرمایه‌گذاری و صندوق‌های بازنشستگی و نهاد‌های مالی نیز تهیه و به‌زودی در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.

رییس سازمان بورس در سومین کنفرانس خبری تشریح کرد
صدور مجوز تاسیس شرکت سهامی عام، عرضه سهام اصل 44 از طریق بورس و سبد مشاع اوراق مشارکت
گروه بورس- سومین نشست خبری رییس سازمان بورس با خبرنگاران دیروز برگزار شد و علی صالح‌آبادی در این کنفرانس خبری آخرین تصمیم‌های سازمان بورس را تشریح کرد.
به گزارش خبرنگار ما، رییس سازمان بورس در این کنفرانس به موضوعات متعددی اشاره کرد.
وی درباره انتخاب مدیرعامل شرکت گفت: پس از طی کردن مراحل زمانی، فردی با توانمندی و با صلاحیت اخلاقی و حرفه‌ای به‌عنوان مدیرعامل شرکت بورس انتخاب خواهد شد، البته سازمان هیچ نظری در مورد افراد خاصی نداشته و هیات‌مدیره شرکت بورس می‌تواند به صورت کاملا آزاد موضوع را بررسی کند.

تشکیل شرکت بورس کالا
او در ادامه به تصویب شرکت بورس کالا از سوی شورای عالی بورس اشاره کرد و افزود: در این شرکت همچون بورس اوراق بهادار نهاد‌های مالی، شرکت‌های فعال، تشکل‌ها، تولیدکنندگان و افراد فعال در ترکیب سهامداری نقش دارند، همچنین دبیرخانه در بورس‌فلزات مستقر بوده که پس از بررسی از سوی کمیته، سقف هر یک از سهامداران تعیین و سپس اعلام عمومی‌ صورت می‌گیرد که امیدواریم تا پایان امسال و با توجه به تجربه‌ای که در مورد بورس اوراق بهادار داریم، شرکت بورس کالایی تشکیل شود.
صالح‌آبادی با اشاره به این که انواع و اقسام کالا‌ها در این بورس قابلیت پذیرش دارند، خاطرنشان کرد: کالا‌هایی که مورد تایید هیات پذیرش بورس باشند، قابلیت ورود خواهند داشت، گرچه تالار‌های کالایی متعددی هم می‌توان برای این شرکت در نظر گرفت.
نهایی شدن چند آیین‌نامه و دستورالعمل در بازار سهام
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه از نهایی شدن دستورالعمل مربوط به بازار اولیه خبر داد و افزود: این دستورالعمل باید به تصویب شورای عالی بورس برسد که به موجب آن کلیه شرکت‌های سهامی‌ عام در موقع تاسیس باید از سازمان مجوز دریافت کنند.
وی یکی دیگر از مقررات در سازمان را مربوط به پذیرش و نظارت حسابرسی عنوان کرد و افزود: این دستورالعمل، توسط کمیته استاندارد‌هایی که در سازمان وجود دارد تهیه شده و پس از ارائه به هیات‌مدیره در نهایت از سوی شورا بورس به زودی تصویب خواهد شد که پذیرش حسابرسان و نظارت بر کار حسابرسان خواهد بود.
او همچنین به تدوین دستورالعمل راهبری شرکتی و آیین‌نامه اجرایی قانون اشاره کرد و گفت: دستورالعمل راهبری در حال حاضر تهیه شده و در کمیته استاندارد‌ها به تصویب رسیده است. آیین‌نامه اجرایی نیز به تصویب شورا رسیده و در دستور کار هیات دولت قرار گرفته است.
سخنگوی سازمان بورس در ادامه دستورالعمل نحوه هماهنگی سازمان با اداره ثبت شرکت‌ها را مطرح کرد و افزود: در قانون یکسری وظایف به عهده سازمان است که در قانون باید از سوی کارشناسان اداره ثبت مورد توجه قرار گیرد، یکسری از مجوز‌ها همچون کانون، نهاد‌های مالی و بازار خارج از بورس باید از سازمان دریافت شود، در غیر این صورت مراجعه به اداره ثبت خلاف قانون است.
وی در ادامه پیش‌نویس دستورالعمل مقابله با دست‌کاری قیمت‌ها و این که این پیش‌نویس برای ارائه اظهارنظر منتشر شده است، گفت: حدود 2 تا سه ماه برای نهایی شدن این دستورالعمل زمان اختصاص داده‌ایم، همچنین پیش‌نویس آیین‌نامه شرکت‌های تامین سرمایه نیز آماده شده که در کمیته تدوین مقررات اصلاح ‌شود.
به گفته صالح‌آبادی پیش‌نویس آیین‌نامه صدور مجوز و نظارت بر شرکت‌های سرمایه‌گذاری و صندوق‌های بازنشستگی و نهاد‌های مالی نیز تهیه و به‌زودی در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.
وی ثبت در بانک اطلاعاتی سازمان برای شرکت‌های سهامی‌ عام را مطرح کرد و افزود: طبق قانون جدید سازمان بر شرکت‌های سهامی عام حتی آنهایی که خارج از بورس هستند، نظارت خواهد داشت، در حال حاضر شرکت سهامی‌ عام زیادی هستند که ثبت شده و در حال فعالیت هستند، بنابراین باید از سازمان بورس مجوز افزایش سرمایه را بگیرند.
در حال حاضر حدود سه تا چهار‌هزار شرکت سهامی‌ عام در کشور وجود دارد که ممکن است لزوما تحت نظارت سازمان نباشند، برآورد ما برای نظارت دارایی یک‌میلیارد تومان است و شرکت‌هایی که پایین‌تر از یک‌میلیارد تومان سرمایه داشته باشند، سازمان بر آنها نظارت نخواهد کرد.
صالح‌آبادی در ادامه به افزایش سرمایه شرکت‌ها و این که شرکت‌هایی که نیاز به منابع جدید دارند مورد بررسی قرار خواهند گرفت، اظهار کرد: در آینده سازمان به این موارد رسیدگی نخواهد کرد و شرکت‌های تامین سرمایه یا سایر مجموعه‌هایی که خارج از بورس هستند راجع به افزایش سرمایه شرکت‌ها رسیدگی لازم را انجام می‌دهند و نهایتا مجوز افزایش را سازمان می‌دهد، اما نظارت سازمان حداقل خواهد بود.
سبدی برای اوراق مشارکت
صالح‌آبادی با اشاره به اینکه به زودی سبد اوراق مشارکت در بورس معرفی می‌شود، گفت: قراردادن اوراق مشارکت در یک سبد مجزا، نخستین تجربه در بورس تهران است. مزیت این حرکت این است که دارایی‌های بانک کارآفرین قابلیت تبدیل به اوراق بهادار را دارد.
عرضه سهام عدالت از طریق بورس
وی درباره عرضه سهام شرکت‌های موضوع اصل 44 در اجرای فرمان مقام‌معظم‌رهبری گفت: سهام مس ایران ظرف 14روز آینده در بورس عرضه می‌شود. همچنین گزارش فولاد مبارکه اصفهان این هفته درج خواهد شد.
نرم‌افزار جدید در راه است
رییس سازمان بورس از مذاکرات جدید با شرکت ATOS برای تغییر نرم‌افزار شرکت بورس خبر داد و افزود: برای بورس سه نرم‌افزار شامل Trader برای عملیات بازار، Post trade برای عملیات بعد از معاملات و نرم‌افزار آرامیس برای نظارت توسط سازمان با Atos مذاکره شده است. وی با بیان اینکه بورس‌های کالایی نیز می‌توانند از این نرم‌افزارها استفاده کنند، گفت:‌ نرم‌افزارهای مزبور سال آینده تحویل ایران خواهد شد.به گفته وی، با استفاده از نرم‌افزارهای Atos امکان معامله در چند بازار وجود دارد.
صالح‌آبادی، معاملات عادی، معاملات بلوکی و عمده، معاملات توافقی و معاملات استقراضی را از معاملاتی عنوان کرد که امکان انجام آنها با استفاده از نرم‌افزار جدید وجود دارد.
خبری برای شرکت‌های سهامی عام
رییس سازمان بورس درباره تعیین مهلت برای ثبت شرکت‌های سهامی عام در سیستم بورس گفت: طبق قانون بورس باید به کلیه شرکت‌های سهامی عام نظارت کند. در حال حاضر ما به شرکت‌های سهامی عام فرمی ارائه کرده‌ایم تا بتوانیم بانک اطلاعاتی خود را تکمیل کنیم.
وی افزود: بورس در مرحله اول تنها بر شرکت‌هایی که بالای یک‌میلیارد تومان سرمایه ثبت شده دارند، نظارت می‌کند و کلیه این شرکت‌ها برای افزایش سرمایه باید از بورس مجوز بگیرند.
رسیدگی به تخلفات در بورس
او درباره نحوه رسیدگی به تخلفات در بورس گفت: به صورت عمومی بورس با سه پدیده اختلاف، تخلف و جرم روبه‌رو است. در زمینه اختلاف‌ اگر طرفین نتوانند در هیات‌ داوری سازمان به سازش برسند، این هیات عدم سازش اعلام خواهد کرد. در این صورت هیات‌ داوری وارد رسیدگی می‌شود و حکم قطعی و غیرقابل تجدیدنظر از سوی قاضی دیوان عالی کشور صادر خواهد شد.در زمینه تخلفات نیز هیات‌رسیدگی به تخلفات در خود سازمان در نظر گرفته شده است که تخلفات حوزه بازار، شرکت‌ها و اداره بازرسی در آن رسیدگی می‌شود. این هیات در ابتدا یک رای مقدماتی در رابطه با نوع تخلف صادر می‌کند و در نهایت هیات‌مدیره سازمان نظر قطعی را در این رابطه اعلام می‌کند. حوزه سوم رسیدگی به جرائم است که اصل صریح قانون رسیدگی آن را به دستگاه قضایی واگذار کرده است.
راه‌اندازی سیستم «ادگار»
وی درباره «ادگار» گفت: کمیته‌ای مرکب از همکاران فنی درصدد راه‌اندازی سیستم «ادگار» در سازمان هستند.صالح‌آبادی در پاسخ به دلیل متوقف ماندن نماد «کروی» گفت: اختلاف سازمان با «کروی» درباره تصمیم سود واهی است. این شرکت طبق صورت‌های تلفیقی 33تومان سود تقسیم می‌کرد، در حالی که 85تومان تقسیم کرده است. متاسفانه شرکت توسعه معادن روی ایران اطلاعات تلفیقی را ارائه نکرده است و تا زمان حل نشدن این مشکل، نماد همچنان نماد بسته خواهد ماند. سایر نمادهای متوقف نیز قرار است یک بار توسط کارشناسان مرور و در صورت نداشتن مشکل باز شوند.
۶۰ شرکت دیگر در آستانه ورود به تابلوی چهارم
سخنگوی بورس از ورود 60 شرکت دیگر به تابلوی چهارم بورس خبر داد و گفت: به نظر می‌رسد با ورود این شرکت‌ها که سهم شناور بالاتری نسبت به شرکت‌های قبل دارند، معاملات در تابلوی چهارم افزایش یابد.
درباره پارسیان
وی در پاسخ به پرسشی درباره صدور دستور موقت عدم برکناری مدیرعامل بانک پارسیان توسط دیوان عدالت اداری گفت: این موضوع ربطی به معامله در بورس نداشته است و بانک مرکزی مدیرعامل را برکنار کرده است، چرا که یکی از ابهامات بانک پرداخت تسهیلات خاص بوده و این موضوع به بورس ارتباطی ندارد. وی درباره لغو معامله بانک پارسیان توضیح داد: در پایان مهلت 9 روزه ضمانت بدون قید و شرط لازم به سازمان ارائه نشده است و به جای آن در پایان مهلت اداری مقرر، ضمانتنامه مشروط که مورد قبول سازمان نیست، ارائه شده است.
وی با بیان اینکه معاملات عمده به دو صورت نقدی و شرایطی در بورس انجام می‌شود، گفت: معاملات نقدی ظرف سه روز پرداخت می‌شود. در معاملات شرایطی بخشی از ثمن نقد و بخش دیگری قسطی است که ظرف ۹ روز باید تسویه حساب شود. در این نوع معامله کارگزار فروشنده باید تعهد دهد که ثمن باقیمانده را پرداخت می‌کند و فرم خارج از پایاپای را باید پر کند. در معامله پارسیان هم بعد از ۹ روز کاری طرح خارج از پایاپای گرفته نشده است، در حالی که وجه نقد قبلا پرداخت شده بوده است و ضمانت مشروط ارائه شده بود، که از نظر بانک مرکزی قابل قبول نبود.