دنیای اقتصاد- سه روز رشد پی در پی شاخص در هفته دوم شهریورماه ،بهترین هفته معاملاتی سال ۹۱ را برای فعالان بازار سهام ایران رقم زد.هفته معاملاتی بورس تهران در شرایطی سپری شد که به‌رغم ثبت ۴ روز کاری، این بازار ۱/۴ درصد بازدهی را به ثبت رساند ‌تا نشان دهد همچنان در میان سایر بازار‌های موازی حرفی برای گفتن دارد.همچنین بورس در ۱۳ روز کاری پیوسته نزدیک به ۸ درصد رشد را تجربه کرده است. با این وجود همچنان برآیند تغییرات شاخص در سال‌جاری منفی است و معامله‌گران همچنان ضرر ۹/۰ درصدی را شاهد هستند. جنب پل حافظ

سه روز بازدهی بالای یک درصد

بورس ۹۱ داغ می‌شود

گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته عملکردی فوق‌العاده داشت تا در سه روز پیاپی رشدی بیش از یک درصد را به نمایش بگذارد.با این کارنامه بورس اوراق بهادار تهران در هفته گذشته باوجود ۴روز کاری و یک روز کمتراز هفته‌های عادی، توانست معادل ۱/۴ درصد بازدهی را به ثبت برساند.

همچنین بورس در ۱۳روز کاری پیوسته نزدیک به ۸درصد رشد را تجربه کرده است. با این وجود همچنان برآیند تغییرات شاخص در سال جاری منفی است و معامله‌گران همچنان زیان ۹/۰ درصدی را شاهد هستند. با این وجود روند رشد بازار آنچنان امیدوار‌کننده به نظر می‌رسد که اکثر معامله‌گران از احتمال جبران این زیان در روزهای ابتدای هفته پیش‌رو خبر می‌دهند و در انتظار ثبت رشد‌های جدید در تحولات شاخص هستند. شاخص روز چهارشنبه هفته گذشته توانست با ثبت ۰۹/۱ درصد رشد به مرز ۲۵هزار و ۶۵۹واحد برسد؛ امری که برای بسیاری عجیب و شگفتی ساز است به ویژه آنکه به‌یاد بیاوریم که شاخص در میانه مرداد ماه برای حفظ کف ۲۴هزار واحد نیز ناتوان به چشم می‌آمد.

انتخابات سر آمریکا را گرم کرد

در تحولات سیاسی مهم اوج‌گیری رقابت‌های انتخاباتی در ایالات متحده آمریکا موجب درگیری این کشور در مسائل داخلی و ایجاد آرامش در مباحث جهانی از جمله پرونده هسته‌ای کشورمان شده است؛ در مسائل‌ سیاسی داخلی سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای مجلس خبرگان از اهمیت بالایی برخوردار بود.رهبر معظم انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: ارزیابی من از شرایط این است که کشور، در مجموع در حال پیشرفت مطلوب است. البته ممکن است در برخی مسائل اجرایی و فکری، نقاط ضعفی هم وجود داشته باشد، اما ارزیابی از شرایط کشور با در نظر گرفتن همه نقاط قوت و پیشرفت‌ها و برخی نقاط ضعف، است. در همین حال سخنان شامگاه روز سه شنبه رییس‌جمهوری در رسانه ملی نیز از اهمیت برخوردار بود. رییس‌جمهوری در این دیدار به برخی از مهم‌ترین‌ مسائل‌ اقتصادی کشور پرداخت که تشریح آن می‌تواند تصویر درستی از وضعیت اقتصادی کنونی کشور به دست دهد.محمود احمدی‌نژاد در این جلسه در پاسخ به سوالی مبنی بر مطرح شدن شایعه رسیدن قیمت دلار به مرز ۳ هزار تومان اظهار کرد: این موضوع نیز در ادامه همان جنگ روانی است؛ هرچند فروش نفت در حال حاضر با مشکلاتی روبه‌رو است، اما شرایط این‌طور نیست که عده‌ای دارند به مردم تحمیل می‌کنند.رییس‌جمهور درباره تداخل احتمالی بورس ارز با شورای پول و اعتبار یا وظایف ذاتی بانک مرکزی، خاطرنشان کرد: فعلا نباید وارد بحث بورس ارز شد؛ چون هنوز تصمیم قاطع و طرحی که باید سریع اجرا شود، در دست نیست. دولت هم معتقد است می‌شود التهاب بازار ارز را کاهش داد و حتی‌الامکان ارز را تبدیل به کالا نکرد. قیمت ارز در کشور ما خیلی پایین‌تر از نرخ فعلی است، چرا‌که امکانات و منابع فراوانی داریم و اگر در حال حاضر درآمد کم است، ذخایر کشور که باقی است و درآمدها هم به زودی زیاد می‌شود.

رییس‌جمهور با بیان اینکه جلسات اصلاح نظام بانکی هر هفته ادامه دارد، افزود: با افزایش سود بانکی به شدت مخالفم و به نظرم این روش کاملا غلط و به زیان کشور است، کسانی که از این ایده دفاع می‌کردند مدعی بودند به واسطه آن پول‌های سرگردان را از بازار جمع می‌کنند تا به طرف بازار ارز نرود، اما دیدیم که این پول‌ها متمرکز شد و یکجا به بازار ارز وارد شد و وضع را بدتر کرد.احمدی‌نژاد درخصوص فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها هم گفت: مسائل دیگری در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها دخیل شد. قانونی که به دولت سپرده شده بود تا در مدت پنج سال اجرا شود، اما هر سال آن را تغییر دادند و حتی در طول سال بارها آن را تغییر دادند که خوب به این ترتیب نمی‌شود، کار کرد.

تحرکات بازارهای موازی

در صحنه اقتصادی، تمرکز ویژه معامله‌گران هم‌اکنون معطوف به تحولات بازارهای موازی از جمله ارز و سکه است. بروز نشانه‌هایی از احتمال رشد بازار ارز و سکه در هفته گذشته موجب گرایش‌‌بخشی از نقدینگی به سوی این بازارها شد تا دلار بتواند باردیگر به مرز ۲۲هزار ریال بازگردد و حتی قیمت‌هایی بالاتر از این رقم را نیز تجربه کند. در این شرایط آشفتگی در مورد بورس ارز نیز بر مشکلات افزوده است. در حالی که وعده‌های اولیه از این بورس به عنوان راهکاری برای کاهش قیمت ارز یاد می‌شد؛ اما به نظر می‌رسد این بازار تنها راهکاری برای خروج بانک مرکزی از بن بست نرخ مرجع ارز و ناتوانی در تامین نیازهای وارد‌کنندگان براساس این نرخ باشد. افزون بر این، در نبود بازاری منسجم ارزی، منابع حاصل از صادرات نیز به صورت کامل در اختیار وارد‌کنندگان قرار نمی‌گیرد که به نظر می‌رسد با راه‌اندازی بازار ارز نظام خاصی از پیمان ارزی مجددا به اقتصاد کشور بازگردد. در همین حال دودانگه مشاور وزیر صنعت روز گذشته در واکنش به این سوال که برخی راه‌اندازی بورس ارز را عاملی برای پیمان‌سپاری ارزی صادرکنندگان می‌دانند نیز گفت: تمام تلاش دولت این است که پیمان‌سپاری ارزی در این چارچوب وجود نداشته باشد و صادرکننده مالک دارایی و ارز خود باشد.

رشد قیمت‌ها در بازارهای جهانی

در صحنه اقتصاد داخلی انتشار آمار فعالیت‌های گمرکی مرداد‌ماه نشان دهنده آن است که از ابتدای سال تا پایان مرداد ماه ارزش ریالی صادرات محصولات پلی اتیلنی گرید فیلم ۹/۰، کود اوره، سیمان و سنگ آهن به ترتیب ۳/۰درصد، ۶/۱۵ درصد، ۴۵درصد و ۹/۰ درصد رشد یافته است. در همین حال صادرات متانول،کلینکر و فلز روی به ترتیب ۵۷/۳۳ درصد، ۵۰درصد و ۲۰درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افت را نشان می‌دهد.

در صحنه اقتصاد بین‌الملل همچنان معامله‌گران در انتظار روشن شدن شرایط در اتحادیه اروپا و اتحادیه پولی یورو هستند؛ هرچند طی روزهای اخیر آرامش نسبی در این بخش حاکم شده است، اما همچنان دغدغه‌هایی در محافل اقتصادی به چشم می‌خورد. در این میان تقویت یورو موجب شد تا در سایه کاهش ارزش دلار بر بهای فلزات و مواد خام افزوده شود که این امر به ویژه در بهای نفت موجب اوج‌گیری بهای محصولات پتروشیمی نیز شده است. در بورس فلزات لندن بهای مس به ۷هزار و ۷۰۹دلار در هر تن رسیده است. بهای آلومینیوم، روی و سرب نیز به ترتیب به یک هزار و ۹۷۹دلار، یک هزار و ۹۰۹دلار و ۲هزار و ۵دلار ثبت شده است. در همین حال بهای بیلت فولادی در بورس لندن نیز به ۳۱۵دلار در هرتن عقب نشسته است. در درون بازار سرمایه کارشناسان بازار موفقیت نسبی ابزار اختیار فروش تبعی در روزهای اخیر را تاکید مجدد بر لزوم راه‌اندازی ابزار اختیار معامله به جای معاملات قراردادهای آتی سهام ارزیابی می‌کنند. قراردادهای آتی سهام به دلیل عدم استقبال معامله‌گران هم اکنون به صورت تعطیل درآمده اند که این امر نیاز به بازنگری و رفع مشکلات این بازار را دوچندان کرده است.

برخورد عرضه و تقاضا در بورس

بازار روز چهارشنبه را باید بازار برخورد میان عرضه و تقاضا دانست. رشد پیوسته بازار در جریان دو هفته کاری بر انگیزه معامله‌گران کوتاه‌مدت برای عرضه سهام افزوده است. در این میان برخورد میان خوش‌بینی و بدبینی نسبت به آینده موجب شده است تا عرضه‌ها رو به افزایش گذاشته و کارشناسان در انتظار نتیجه نهایی این برخورد باقی بمانند. از دیدگاه کارشناسان در صورتی که بازار بتواند با افزایش حجم معاملات شاهد ورود نقدینگی جدید باشد می‌توان به ادامه رشد آن امیدوار بود.

با توجه به این شرایط ارزش معاملات روز چهارشنبه از مرز یکصد میلیارد تومان عبور کرد و به ۱۲۱میلیارد تومان رسید. ارزش کل معاملات نیز در کل هفته نسبت به هفته ماقبل آن بیش از ۱۰۱درصد رشد را نشان داده و به ۲۷۴میلیارد تومان رسید که می‌تواند نشانه‌ای از ورود نقدینگی تازه به بازار تلقی شود.

در بازار روز چهارشنبه معامله‌گران شاهد تداوم رقابت برای صدر نشینی دو گروه تصفیه نفت و فلزی-معدنی بودند که در این بخش تلاش زیادی در نمادهای عمده بازار به عمل آمد و در نهایت با برتری نسبی گروه تصفیه نفت همراه شد.تلاش برای تشکیل صف خرید در نمادهای پالایشگاه بندر عباس و شیراز ارزش معاملات این نمادها را به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش داده است. هر چند در این گروه همچنان نماد بزرگ‌ترین پالایشگاه کشور یعنی پالایشگاه اصفهان بسته است.

در گروه خودرویی، معامله‌گران شاهد معاملات متعادل و رو به مثبت بودند. در این گروه غلامرضا شافعی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، با بیان اینکه صنعت خودرو امسال به منابع مالی و سرمایه در گردش جدیدی نیاز دارد، افزود: سال گذشته این صنعت ۵/۱ میلیارد دلار ارز ۱۲۲۶ تومانی صرف تولید خودرو کرد که با ۱۰ درصد آن یعنی با پرداخت ۱۲۰ تومان به ازای هر دلار می‌توانست گشایش اعتبار انجام دهد. اما اکنون باید به ازای هر دلار حدود ۲۲۰۰ تومان و به صورت نقدی صرف گشایش اعتبار کند. به‌عبارتی حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار بیش از نیاز سال گذشته نیاز است. این در حالی است که صنعت به طور کلی اعم از خودرو و غیرخودرو با افزایش قیمت حامل‌های انرژی، افزایش طبیعی حقوق و دستمزدها و نرخ تورم روبه‌رو است.محسن صالحی‌نیا با اشاره به سرنوشت پرداخت تسهیلات ۲ هزار میلیارد تومانی به خودروسازان گفت: مصوبه‌ای که شورای پول و اعتبار به منظور پرداخت تسهیلات به خودروسازان از نظر گذراند، پرداخت این تسهیلات را منوط به وثیقه‌گذاری بخشی از سهام خودروسازان کرده بود که هم‌اکنون در حال طی مراحل نهایی است.

درباره فروش پارسیان

در گروه خودرویی، ایران خودرو دیزل با انتشار گزارشی سود خود را از ۲۵۷ریال به ۲۶۰ریال افزایش داد. این در شرایطی است که خاور در سه ماهه ۱۰۱ ریال زیان ساخته است.آمار تولیدات خاور نیز افت ۷۵درصدی را نشان می‌دهد. در حالی که قطعات خودرو و سی کی دی در اولویت چهارم قرار گرفته است، همچنان ارز شرکت در نرخ ۱۲هزار و ۲۶۰ریال تحقق یافته است که احتمال تغییر آن وجود دارد.تنها نکته جالب گزارش ایران خودرو دیزل یک خبر کوتاه است که براساس آن برای واگذاری بلوکی سهام بانک پارسیان متعلق به گروه تصمیمات در حال اخذ است که بعد از نهایی شدن و ابلاغ به این شرکت اطلاع‌رسانی خواهد شد. در این گروه سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد: واگذاری سهام شرکت سرمایه‌گذاری رنا تا اطلاع ثانوی به تعویق افتاده است.دربازار روز چهارشنبه نماد مخابرات بیشترین نقش را در رشد شاخص به میزان ۸۸واحد داشت. این نماد پس از مدت‌ها شاهد افزایش حجم معاملات بود.

در این نماد سید‌هاشمی رییس هیات مدیره شرکت مخابرات ایران در دیدار بــا احمدوند رییس جدید سازمان خصوصی‌‌سازی با اشاره به برنامه سرمایه‌گذاری ۱۲۰۰ میلیارد تومانی شرکت مخابرات ایران در سال جاری گفت: برای تداوم توسعه مخابرات به همکاری سازمان خصوصی سازی نیاز داریم و انتظار این است که کارهای مسکوت مانده گذشته هر چه سریع‌تر سامان گیرد.

یادآور می‌شود، سازمان خصوصی‌سازی اخیرا برنامه‌ای را برای حسابرسی ویژه از شرکت مخابرات در دستور کار قرار داده است.

در گروه غذایی روز چهارشنبه بازگشایی دو نماد تولید‌کننده روغن با جهش قیمت همراه شد. در این گروه صنعتی بهشهر سود هر سهم خود را از یک هزار و ۴۹۳ریال به ۲هزار و ۹۸۳ریال افزایش داد و جهش قیمتی ۴۷/۱درصدی را تجربه کرد. در همین حال مارگارین نیز سود خود را از ۱۳۷ریال به ۷۰۶ریال افزایش داد و ۴۱۵درصد رشد را شاهد بود.

این رشد قیمتی در شرایطی ثبت شد که هر دو شرکت نرخ ارز را برای باقیمانده سال مالی خود مبلغ ۱۳هزار ریال پیش‌بینی کرده‌اند و حجم قابل ملاحظه‌ای از مواد اولیه خود را با اتکا به شرکت عربستانی صافولا به عنوان سهامدار عمده تامین می‌کنند.

در گروه سیمانی شرکت ۳۰ میلیارد تومانی فارسیت اهواز که از بورس اخراج شده از دیروز به جمع شرکت‌های حاضر در بازار پایه فرابورس پیوست. در این گروه امروز سیمان سپاهان مشمول ضوابط رفع گره‌های معاملاتی است.

در گروه بانکی، انتشار خبرهایی در مورد نزدیکی زمان افزایش سرمایه بانک ملت به صف خرید این نماد منجر شده است. براساس برخی از خبرهای اولیه این شرکت باید تا ۶ماه پس از شروع سال ۹۱یا دو ماه پس از برگزاری مجمع سالانه افزایش سرمایه خود را از محل تجدید ارزیابی صورت دهد. در این گروه بلاتکلیفی سهامداران بانک‌های آرین،آریا و تات همچنان ادامه دارد. در هفته گذشته سهامداران بانک آرین در نامه‌ای به رییس‌ کل بانک مرکزی خاطرنشان کردند: ما جمعی از سهامداران بانک آرین هستیم که در سال ۱۳۹۰ سالی که از طرف رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان سال جهاد اقتصادی نامگذاری شده بود و برای کمک به اقتصاد کشور و پرهیز از حبس سرمایه ملی در دارایی‌های غیرمولد مانند سکه طلا و دلار ، پس انداز خود را صرف خرید سهام بانک الکترونیکی آرین در بازار فرابورس کشور کردیم.

بانکی که با تکیه بر مجوز اخذ شده از نهاد تحت ریاست جنابعالی و شورای پول و اعتبار اقدام به پذیره‌نویسی کرد و پس از آن با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار تهران بر روی سهام آن معاملات ثانویه انجام گرفت.

در گروه بانکی روز چهارشنبه معامله‌گران شاهد جابه‌جا‌یی یک بلوک ۷۶میلیون سهمی بانک اقتصاد نوین بودند که گفته می‌شود این جابه‌جایی توسط تامین سرمایه نوین در مجموعه استراتوس صورت گرفته است.

پتروشیمی اصفهان به مدار تولید بازمی‌گردد

در گروه پتروشیمی، شایعات متعددی در مورد احتمال تعدیل سود شرکت و اعلام پوشش‌های قابل ملاحظه در گزارش‌های پیش‌رو ۶ماهه به گوش می‌رسد. در همین حال در مورد اختلاف میان پتروشیمی اصفهان و پالایشگاه اصفهان روز چهارشنبه مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی در گفت‌و‌گو با خبرنگار شانا اظهار کرد: در نشست‌های متعددی که چند روز گذشته برگزار شد، پالایشگاه اصفهان به زودی خوراک مورد نیاز پتروشیمی اصفهان را تامین خواهد کرد.

علی محمد بساق زاده افزود: دو شرکت ارتباطی نزدیک با هم دارند و با همکاری به وجود آمده، امیدواریم مشکلات مالی میان پالایشگاه و پتروشیمی اصفهان به طور کامل برطرف شود و مسائل دو طرف با امضای قرارداد بلندمدت پایان یابد.

وی ادامه داد: دو طرف توافق کردند بدهی پتروشیمی تقسیط و در بازه زمانی ۶ تا ۸ ماهه به طور کامل پرداخت شود و با فرمول قیمت جدید روند تولید در پتروشیمی اصفهان ادامه داشته باشد.

چه خبر از افزایش نرخ فولاد؟

در گروه فلزی با خروج سهامدار حقیقی از نماد توکافولاد سهام این فرد به فولاد مبارکه منتقل شد تا مالکیت مستقیم مبارکه در توکا فولاد به بیش از ۴/۱۲درصد برسد. در این گروه رمضانی مدیر امور سهام فولاد مبارکه اصفهان درخصوص احتمال افزایش نرخ فولاد گفت: تاکنون جلسه مشترکی با این شرکت در این خصوص برگزار نشده، اما احتمال وقوع هرگونه اتفاقی در این خصوص وجود دارد. در این گروه نماد ملی مس شاهد جابه‌جا‌یی یک بلوک ۵۰ میلیون سهمی بود که این بلوک در داخل مجموعه فرهنگیان جابه‌جا‌ شد.