سنا- تعداد شرکت‌های قابل واگذاری وزارت نفت به بخش‌خصوصی با توجه به ویژگی‌های شرکت‌های تابعه این وزارتخانه، از ۱۱۸ به ۱۱۲ شرکت کاهش یافت.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه، اسامی تعدادی از شرکت‌های زیرمجموعه صنعت نفت به دلیل آن که برآیند نهایی فعالیت‌های آنها در گستره همگانی تاثیر‌گذار و ضعف در عملکرد آنها به صورت زیر ساختی در بخش‌های مختلف کشور موثر است، از فهرست شرکت‌های واگذاری به بخش‌خصوصی خارج شده‌اند. بر پایه این گزارش، اسامی شرکت‌های آماده واگذاری به بخش‌خصوصی هم‌اکنون در اختیار وزیر نفت است و تغییراتی در آن اعمال شده است.

بر این اساس مقرر شده است، اسامی نهایی شرکت‌های قابل واگذاری به بخش‌خصوصی، به زودی به سازمان خصوصی‌سازی اعلام و این فهرست برای تصویب به هیات عالی واگذاری ارسال شود. زمان واگذاری در سهام شرکت‌های یاد شده (بر اساس سال)، درصد واگذاری سهام و روش واگذاری آن از سوی هیات عالی واگذاری مشخص خواهد شد.

پس از تصویب هیات عالی واگذاری، اسامی شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت به هیات وزیران ارسال خواهد شد تا قیمت این شرکت‌ها برای واگذاری تعیین شود. بر پایه این گزارش، به منظور تحقق اصل ۴۴ قانون اساسی و اجرای ابلاغیه مقام معظم رهبری، در برنامه چشم‌انداز ۲۰ ساله باید ۴۷۱میلیارد دلار در صنعت نفت سرمایه‌گذاری شود.