ایسنا- بیزینس مانیتور در تازه‌ترین گزارش خود کشورمان را از لحاظ ریسک‌پذیری فضای تجاری در مکان پنجاه و هفتم جهان و دهم خاورمیانه قرار داد. موسسه معتبر بیزینس مانیتور در گزارش سه ماهه سوم ۲۰۰۷ خود به بررسی وضعیت ریسک‌های تجاری کشورمان پرداخت و با توجه به برخی معیارهای مشخص به ایران امتیاز ۹/۵۰ داد که نسبت به گزارش پیشین این موسسه تفاوتی ندارد. با این امتیاز ایران در رتبه‌بندی جهانی در مکان پنجاه و هفتم جهان قرار دارد و رتبه‌بندی کشور در میان کشورهای خاورمیانه بدون تغییر و همچنان مکان دهم است.

رژیم صهیونیستی با امتیاز ۲/۶۳ در مکان اول خاورمیانه قرار دارد در حالی که رتبه‌بندی جهانی این کشور سی‌ام ‌است.

امارات با شاخص ۷/۶۱ و رتبه‌بندی جهانی ۳۲، کویت با شاخص ۸/۵۶ و رتبه‌بندی جهانی ۳۷ و بحرین با شاخص ۸/۵۵ و رتبه‌بندی جهانی ۴۲ در مکان‌های دوم تا چهارم خاورمیانه جای گرفته‌اند.

قطر، اردن، عمان و لبنان به ترتیب در جایگاه‌های پنجم تا هشتم خاورمیانه از لحاظ ریسک‌پذیری فضای تجاری قرار گرفته‌اند و رتبه جهانی این کشورها به ترتیب ۴۶، ۴۷، ۴۸ و ۵۱ در نظر گرفته شده است.

برای عربستان و ترکیه شاخص‌های ۷/۵۱ و ۴۹ تعیین شده و در جدول به ترتیب پیش و پس از ایران واقع شده‌اند. موقعیت این کشورها در جدول جهانی ۵۴ و ۶۱ است.

مصر در انتهای جدول خاورمیانه به چشم می‌خورد و با شاخص‌ ۵/۴۶مکان ۶۸ جدول جهانی را از آن خود کرده‌ است.

بیزینس مانیتور در ادامه گزارش خود درباره نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و خطرات فضای تجاری ایران نوشت:‌ قانون حمایت و ارتقای سرمایه‌گذاری خارجی (FIPPA) از سرمایه‌گذاران خارجی برخی اقدامات حمایتی به عمل آورده و در حال حاضر شرایط خوبی برای سرمایه‌گذاران فراهم کرده است.

در همین حال ایرانیان از دیرباز به مهارت‌های سرمایه‌گذاری مشهور شده‌اند که این عامل به میزان زیادی باعث جذب سرمایه‌گذاران خارجی خواهد شد.

از نقاط ضعف فضای تجاری ایران از دید بیزینس مانیتور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: پیشرفت خصوصی‌سازی با روند کندی صورت می‌گیرد و انتظار می‌رود این روند ادامه داشته باشد. در همین حال شرکت‌های خارجی در حال حاضر قادر نیستند منابع هیدروکربن ایران را در اختیار بگیرند و قراردادهای بیع متقابل منافع کمی در اختیار آنها قرار می‌دهد و همین امر سرمایه‌گذاری جدید در کشور را کاهش می‌دهد.

این واحد در گزارش سه ماهه چهارم ۲۰۰۶ خود به کشورمان از لحاظ ریسک پذیری فضای تجاری امتیاز ۹/۵۰ داد و با این امتیاز کشور را از میان ۱۳ کشور خاورمیانه در مکان دهم جای داد که نسبت به پیش‌بینی قبلی این موسسه تغییر چندانی نداشته است.