دنیای اقتصاد - به‌گفته مشاور وزیر صنایع و معادن، عرضه پنج درصد از سهام «فولاد مبارکه» تا پایان سال‌جاری امکان‌پذیر است، اما توصیه ایمیدرو (شرکت مادر فولادسازان بزرگ دولتی) آن است که عرضه سهام فولاد خوزستان و ذوب‌آهن اصفهان به دلیل آماده نشدن مقدمات به سال آینده موکول شود. پیشنهاد‌های «ایمیدرو» درباره واگذاری ۴ شرکت بزرگ دولتی

گروه بورس- در پی انتشار خبرهایی مبنی‌بر تاخیر در واگذاری چندین شرکت بزرگ دولتی از جمله ذوب‌آهن اصفهان، مشاور وزیر صنایع و معادن پیشنهاد‌های «ایمیدرو» را درباره این واگذاری‌ها تشریح کرد.

دکتر ایرج اکبریه در گفت‌وگو با دنیای‌اقتصاد درباره آخرین وضعیت ذوب‌آهن گفت: این شرکت به دلیل آماده نبودن مقدمات، شرایط واگذاری در سال‌جاری را ندارد.

وی افزود: با شناسایی سود در ذوب‌آهن در پایان سال مالی، احتمالا کار واگذاری این شرکت بزرگ در سال آینده آغاز خواهد شد.

دکتر اکبریه با اشاره به واگذاری سه شرکت ایرالکو، فولاد خوزستان و فولاد مبارکه گفت: ۵درصد از سهام این سه شرکت قرار است از سوی سازمان خصوصی‌سازی و به وکالت از «ایمیدرو» تا پایان سال‌جاری در بورس عرضه شود که در این زمینه ایرالکو و فولاد مبارکه مشکلی نداشته و آماده عرضه هستند، اما توصیه «ایمیدرو» این است که عرضه سهام فولاد خوزستان به دلیل فراهم کردن مقدمات واگذاری، به سال آینده موکول شود.

وی تاکید کرد: در صورت ایجاد شرایط لازم از سوی سازمان خصوصی‌سازی، ایمیدرو برای عرضه سهام ایرالکو و فولاد مبارکه تا پایان سال‌جاری هیچ مشکلی نداشته و طبق توافقات ۵درصد از سهام هریک از این شرکت‌ها را عرضه خواهد کرد.

پیش از این، برخی رسانه‌ها از درخواست وزارت صنایع مبنی‌بر موکول شدن زمان واگذاری سهام شرکت‌های ایرالکو، ذوب‌آهن اصفهان و فولاد خوزستان به سال آینده خبر داده بودند.

ارائه اطلاعات نهایی فولاد مبارکه

همچنین مدیر عامل فولاد مبارکه در رابطه با عرضه سهام این شرکت در بورس نیز گفت: اطلاعات شرکت فولاد مبارکه برای واگذاری سهام این شرکت به سازمان بورس ارائه شد.

محمد رجایی با تاکید بر این که مسوولان مجتمع فولاد مبارکه مجری سیاست‌های دولت و وزارت صنایع هستند، گفت: در مورد واگذاری سهام در قالب سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی بین شرکت فولاد، سازمان خصوصی‌سازی و سازمان بورس همکاری خوبی وجود دارد.

مدیر عامل مجتمع فولاد مبارکه افزود: اطلاعات نهایی این شرکت برای پذیرش در بورس به سازمان بورس ارسال شده است.

مدیر عامل مجتمع فولاد مبارکه گفت: اطلاعات کامل‌تر شرکت فولاد مبارکه در اختیار بورس قرار گرفته، فرآیندها در حال تکمیل شدن است تا واگذاری صورت گیرد. رجایی افزود: ۲۵‌درصد سهام شرکت فولاد در قالب سهام عدالت واگذار می‌شود.

مدیر عامل فولاد مبارکه گفت: برای کشف قیمت سهام این شرکت، ابتدا ۵‌درصد از سهام در بورس عرضه می‌شود، همان‌گونه که در مورد واگذاری سهام شرکت ملی مس انجام شد.

اطلاعی از مذاکره انگلیسی‌ها در مورد فولاد مبارکه ندارم

رجایی در پاسخ به این پرسش که بحث واگذاری بخشی از شرکت فولاد مبارکه به شرکت انگلیسی میتال در چه مرحله‌ای است، گفت: اطلاعی در این زمینه ندارم و اگر مذاکره‌ای صورت گیرد، بین آن شرکت و دولت ( وزارت صنایع) انجام می‌شود.

وی که برای مذاکره با هیات مدیره «ایراسکو» در ایتالیا به سر می‌برد، گفت: تاکنون مذاکره‌ای با شرکت انگلیسی نداشته‌ایم.

رجایی گفت: شرکت فولاد میتال متعلق به لاکیشمی‌میتال هندی با تابعیت انگلیسی است که به سلطان فولاد جهان مشهور است، شرکت‌های زیر نظر این فرد سالانه ۳۰‌میلیون تن فولاد تولید می‌کنند.

برخی منابع می‌گویند: یک ویژگی شرکت میتال این است که هر شرکت زیانده فولادی را که خریداری می‌کند یا با آن شریک می‌شود، مدیران ورزیده و ‌فناوری جدید فولاد را منتقل می‌کند و باعث افزایش بهره‌وری آن می‌شود، همان‌طور که در مورد فولاد قزاقستان این کار انجام شده است.

برخی منابع خبری حاکی است که بحث فروش قسمتی از فولاد مبارکه به شرکت چند ملیتی میتال انگلیسی در دولت مطرح شده و دولت موافقت خود را اعلام کرده است، ولی از میزان پیشنهاد و خرید میتال انگلیسی خبری در دست نیست و توافق انجام نشده است. گرچه برخی منابع از ارائه پیشنهاد ۶‌میلیارد دلاری در گذشته زمانی که میزان تولید فولاد مبارکه کمتر از میزان کنونی بود، حکایت دارد. برخی منابع می‌گویند، لاکیشمی‌ میتال،‌زاده هندوستان و تبعه انگلستان است و از حامیان اصلی مالی حزب کارگر انگلستان و تونی بلر نخست وزیر کنونی است.