شناسایی 11 مانع در انجام معاملات موفق

بورس ۲۴- در چهارمین قسمت مطلب جذاب روانشناسی در بازار سهام توماس. اس. بولکووسکی متخصص مشهور روانشناسی بازارهای مالی در جهان ۱۱ مانع در انجام معاملات موفق را تشریح کرده است. مانع ۱: تعریف نشدن زیان

پیش از آنکه معامله‌ای انجام دهم، هدف قیمتی خود و همچنین نقطه قیمتی دستور توقف زیان را مشخص می‌کنم. از خود می‌پرسم اگر سهام به چه قیمتی برسد یعنی اینکه من اشتباه کرده‌ام؟ برخی معامله‌گران هدف‌های قیمتی خود را مشخص نمی‌کنند. باید اعتراف کنم اگر وقت کافی برای تمرکز دقیق روی تمام معاملاتم نداشته باشم، تنها موردی که دقت بسیاری به آن خواهم نمود، همین اهداف قیمتی و قیمت توقف زیان خواهد بود. البته اگر در مورد دستور توقف زیان، احتمال بدهید که قیمت سهمی پایین می‌رود و احتمال بالارفتن آن کم است، بهتر است اصلا آن را نخرید.

مانع ۲: تردید

شما سیگنال معاملاتی خود را دریافت می‌کنید. اما اکنون چه باید کرد؟ مثلا، می‌بینید که قیمت دارد پایین می‌آید و معتقد هستید که اگر کمی صبر کنید قیمت مجددا بالا خواهد رفت و از زیان خارج خواهید شد. ممکن است درست فکر کنید. البته به همان اندازه هم احتمال دارد که اشتباه کنید. چیزی که روشن است این است که شما دارید سیگنال دریافتی معاملاتی خود را نادیده می‌گیرید و این خیلی بد است. برای معامله خود برنامه‌ریزی کنید و بر اساس همان برنامه معامله نمایید. اگر قیمت پایین بیاید و به قیمت دستور توقف زیان برسد، سهم خود را بفروشید. زیان کردن باید برای شما به همان اندازه آسان باشد که سود کردن. اگر این گونه احساسی نسبت به زیان کردن ندارید، پس باید بیشتر تمرین کنید.

مانع ۳: عقاید سرسختانه یا تعصبی

بدترین معاملاتی که انجام داده‌ام آنهایی بوده‌اند که به تصور خودم می‌دانستم روند تغییر قیمت سهم چگونه خواهد بود. هنگامی که چیزی که فکرش را نمی‌کردم اتفاق می‌افتد، فلج می‌شوم و نمی‌توانم باور کنم و نمی‌توانم ماشه را برای خارج شدن از بازار بکشم. زیان به طور مداوم ادامه می‌یابد و معلوم نیست تا کجا ادامه می‌یابد.

اکنون که درباره این مشکل می‌دانم، سعی می‌کنم تمام جوانب یک معامله را به دقت بررسی کنم و خودم را برای سقوط ناگهانی قیمت نیز آماده می‌کنم. اجازه ندهید عقایدتان بر معاملات شما تاثیر بگذارند. تنها قیمت است که اهمیت دارد نه چیز دیگر.

مانع ۴: معامله به روش خودکشی

تا حالا آن قدر از دنیا عصبانی بوده‌اید که احساس کنید هیچ اهمیتی ندارد چه اتفاقی برایتان بیفتد؟ یادم می‌آید زمانی با همین حس و حال به یک روز معاملاتی نزدیک شدم. شرط‌های بسیار بزرگ و خطرناکی بستم اما یادم نمی‌آید که برنده شدم یا بازنده. احتمالا برنده نشدم. اکنون آموخته‌ام که در هنگام ناراحتی یا عصبانیت معامله نکنم. بهتر است شما هم این کار را نکنید.

مانع ۵: معامله در حالت شادی بسیار

این مورد دقیقا برعکس حالت قبلی است، اما جالب است که نتایج مشابهی با آن دارد. تا کنون چند بار پشت سر هم چندین معامله موفقیت آمیز انجام داده‌اید؟ در آن هنگام احساس شادی بسیاری خواهید داشت. هنگامی که چنین احساسی به شما دست دهد باید آماده باشید که بازار درس بسیار بدی به شما بدهد!

اما اکنون می‌دانم که هنگامی که چنین احساسی از شعف و غرور مرا گرفته است، معامله نکنم.

مانع ۶: از دست دادن شکست قیمت به سمت بالا

این مورد اصلا در مورد بد وارد شدن به یک معامله نیست. بلکه درباره عدم توانایی در وارد شدن به یک معامله است. یعنی به طور کلی یک فرصت را از دست می‌دهید. دارید قیمت را دنبال می‌کنید که ناگهان شاهد جهش قیمت خواهید بود.

زمانی در مورد یک سهم همین بلا به سرم آمد. الگوی سرو‌شانه را در تغییرات قیمت سهمی دیده بودم و آن را به لیست سهم‌هایی که باید مراقبشان می‌بودم اضافه کردم. سپس عقب نشستم و صبر کردم و بیشتر منتظر ماندم. در همین هنگام بود که دیدم قیمت بالا و بالا و بالاتر رفت و هر روز که قیمت بالاتر می‌رفت با خودم می‌گفتم: «باید زودتر آن را می‌خریدم.»

مانع ۷: از دست دادن تمرکز

یادم می‌آید هنگامی که معاملات روزانه و نوسان گیری را آغاز کرده بودم، نوری که به درون اتاق می‌تابید برایم مشکل ایجاد می‌کرد. در واقع تمرکزم را بر هم می‌زد. همین طور، هنگامی که سگم پارس می‌کرد یا تلفن زنگ می‌زد، حواسم پرت می‌شد. هنگامی که در حال انجام معامله هستید، سعی کنید تمرکز خود را حفظ نمایید.

مانع ۸: صحیح گفتن یا پول درآوردن؟

تنها معامله‌گران کمی هستند که معتقدند فروش بخشی از سهام در روز اول به قصد سود، واقعا کار درستی است. اگر از این گونه افراد بپرسید که: «برنده شدن مهم‌تر است یا پول درآوردن؟»، خواهند گفت: «پول در آوردن». اما در واقع این گونه عمل نمی‌کنند. آنها بخشی از سهام در حال بالارفتن خود را خیلی زود می‌فروشند و اجازه نمی‌دهند سودهای بیشتر نصیبشان شود.

آنها در واقع یک احساس نیاز می‌کنند و آن این است که به خود بگویند امروز بالاخره سودی نصیبم شد. در واقع آنها می‌خواهند به خود ثابت کنند، درست حدس زده اند یا درست عمل کرده‌اند.

در این مواقع همیشه با خود یک حساب و کتاب کنید. بهتر نبود تمام سهم را با قیمت بالاتر می‌فروختید؟ جواب این سوال را باید از معاملات ناموفقی که قیمت سهم در آنها پایین می‌رود جست و جو کرد. هنگامی که قیمت در حال پایین رفتن است، آیا بهتر نیست تمام سهم خود را همان ابتدای کار بفروشید و خارج شوید؟ البته که بله.

بله بهترین کار این است که هنگام پایین رفتن قیمت تمام سهم را یکجا فروخت و هنگام بالارفتن قیمت با تمام توان همان اول کار خرید کرد، مگر اینکه مثلا بخواهید درصد یک سهم را در پرتفولیوی خود کم کنید.

مانع ۹: عدم همخوانی یا هماهنگی

اگر قرار است تنها گاهی اوقات بر اساس سیستم معاملاتی خود و سیگنال‌هایی که به شما می‌دهد، عمل کنید، اصلا چه لزومی دارد که از یک سیستم استفاده کنید؟ شما نمی‌توانید از قبل تشخیص دهید که یک معامله موفقیت آمیز خواهد بود یا خیر. بنابراین باید به هر سیگنالی توجه کنید و بر اساس آن عمل نمایید. اگر نمی‌توانید، سیستمی را پیدا کنید که بتوانید به آن پایبند باشید.

مانع ۱۰: رعایت نکردن اصل مدیریت سرمایه (پول)

برخی افراد به اندازه یک سهم در پرتفوی خود توجهی نمی‌کنند و گاهی هم به درستی از ابزار اهرم استفاده نمی‌کنند.

مدیریت سرمایه یا پول به معنای حفظ سرمایه، محدود کردن زیان‌ها و گسترده تر کردن سودها است. بنابر این اگر نتوانید این کار را به خوبی انجام دهید، بهتر است فعلا از انجام معامله دست بکشید. اکنون که در اواسط سال ۲۰۰۹ هستیم و من این مقاله را می‌نویسم، زیان من در حدود ۹ درصد و سود من در حدود ۳۶ درصد است. اما نکته خوب این است که زیان‌ها مربوط به درصد کمی از پرتفوی من هستند.

مانع ۱۱: وابسته بودن به پول

این مورد را اضافه می‌کنم، زیرا مشکل بزرگی است و در عین حال راه حل ساده‌ای دارد. مشکل چیست؟ مشکل این است که شما بر روی پول تمرکز می‌کنید. چند بار به خود گفته‌‌اید: «این زیان آن قدر زیان است که نمی‌توانم سهم خود را بفروشم»؟ خیلی زیاد.

چند بار به سودهای خود نگاه کرده‌اید و گفته‌اید بهتر است خارج شوم؟

اصلا اهمیتی ندارد شما سهمی را با چه قیمتی خریده‌اید، مهم آن است که آن را با چه قیمتی می‌فروشید. سودها و زیان‌ها را فراموش کنید و به این مساله توجه و تمرکز کنید که چه اندازه به قوانین و سیستم خود پایبند هستید و بر اساس آن عمل می‌کنید. مثلا به جای اینکه به پایین‌ترین قیمت روز سهمی که دارید، نگاه کنید و غصه بخورید، بر این نکته تمرکز کنید که آیا وقت فروش است یا خیر. اگر بتوانید این کار را انجام دهید، استرس شما کم می‌شود و عملکرد بهتری خواهید داشت.

ساده به نظر می‌رسد و البته ساده هم هست، اما معامله‌گرانی را می‌شناسم که نمی‌توانند این گفته را درک و بر اساس آن عمل کنند. تنها با خود فکر می‌کنند تمام کاری که باید انجام دهند، این است که مقداری پول از یک معامله نصیبشان شود. این افراد هرگز معامله‌گران خوبی نمی‌شوند.

منبع: www.bourse۲۴.ir