پیش‌بینی وضع «سرمایه‌گذاری‌ها» در بورس تهران

گروه بورس- هدیه لطفی: هرچند شاخص‌های مربوط به صنعت واسطه‌گری مالی در بورس تهران طی چهار ماه گذشته رنگ قرمز را نشان می‌دهند که تداعی‌کننده عملکردی منفی است، اما بررسی عملکرد شرکت‌های سرمایه‌گذاری و چند رشته‌ای‌ها در بازار سهام در داغ‌ترین ماه سال یعنی تیرماه از بهبود اوضاع این بخش از شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه حکایت دارد. شرایطی که البته بخش عمده‌ای از آن مرهون سود تقسیم شده در مجامع است و از آنجا که شرکت‌های سرمایه‌گذاری و چندرشته‌ای شرکت‌های سرمایه‌پذیری را در پرتفولیوی خود دارند، اگرچه از محل تغییرات قیمت سهام این شرکت نتوانسته‌اند عایدی خوبی را از محل سرمایه‌گذاری‌هایشان شناسایی کنند، ولی تقسیم سود نقدی در مجامع شرکت‌های سرمایه‌پذیر توانسته به رشد سودآوری واسطه‌گری‌های مالی بورس تهران منجر شود. به ویژه آنکه در مجامع امسال بیشتر شرکت‌های بورسی از سیاست تقسیم سود خود جلو زدند و تقسیم سودهایی بالاتر از پیش‌بینی‌ را از خود به نمایش گذاشتند. اما اهمیت این بخش از بازار سرمایه که توانسته به‌رغم افت‌های سنگین بورس بعضا جذاب بماند، سبب شد تا در گفت‌وگو با مدیران برخی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری و همچنین تحلیلگران به بررسی وضعیت دیروز، امروز و فردای واسطه‌گری‌های مالی و چندرشته‌ای‌های بورس تهران بپردازیم.

در این گزارش مدیران و تحلیلگران شرکت‌های سرمایه‌گذاری یک حرف مشترک دارند و آن اینکه سطح ریسک واسطه‌گری‌های مالی و چندرشته‌ای‌ها در بازار سهام پایین‌تر از بقیه شرکت‌هاست.

این گزارش را در ادامه بخوانید:

حفظ منافع و نبود سود

مدیرعامل هلدینگ توسعه صنایع معدنی امید در گفت‌وگو با خبرنگار ما، به بررسی عملکرد گروه واسطه‌گری مالی از ابتدای سال جاری تاکنون پرداخت و اظهار داشت: این گروه در مجموع برآیندی منفی داشته و در نتیجه نتوانسته سودی را به ثبت برساند.

اما عملکرد این گروه در ماه گذشته با دیگر ماه‌ها متفاوت بوده و بازدهی مطلوب‌تری را تجربه کرده است.

محمدعلی احمدزاد‌اصل در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد افزود: به دلیل ریسک‌های سیستماتیک موجود بر فضای اقتصادی در سال جاری شرکت‌های سرمایه‌گذاری نتوانستند به درستی خود را احیا کنند و اکثر منافع و منابع خود را صرف بازیابی و حفظ منافع درون شرکتی کرده و به این ترتیب به‌رغم عدم سودآوری بالا، توانستند سهامداران خود را حفظ کنند. این در حالی است که در دوره مزبور برخی شرکت‌های سرمایه‌گذاری نیز با توجه به صنایع زیرمجموعه خود، زیان نیز شناسایی کردند.

وی تصریح کرد: برخی دیگر از این شرکت‌ها از جمله سرمایه‌گذاری امید به دلیل داشتن عمده شرکت‌های معدنی تغییر چندانی نداشته و روند منفی را تجربه نکردند. این در حالی است که برخی دیگر از شرکت‌های سرمایه‌گذاری به دلیل گنجاندن بیشتر شرکت‌های پتروشیمی در پرتفولیوی خود و تحولات جهانی نفت و پتروشیمی، نوسانات منفی را تجربه کردند که در این راستا می‌توان به سرمایه‌گذاری غدیر اشاره کرد. به این ترتیب سرمایه‌گذاران کوتاه‌مدت که تنها اقدام به نوسان‌گیری از سهام می‌کنند، در این دوره نتوانستند از محل خرید سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری به سود مطلوبی دست یابند.

مدیرعامل هلدینگ توسعه صنایع معدنی امید در ادامه اظهاراتش به خاصیت کلی این گروه از صنایع بورسی اشاره کرد و گفت: در واقع شرکت‌های سرمایه‌گذاری در جو منفی حاکم بر بازار با کاهش کمتری نسبت به دیگر صنایع مواجه شده و در شرایط رشدی نیز این قاعده برقرار است و به این ترتیب مدیران این شرکت‌ها در شرایط منفی اقدام به تزریق منابع برای حفظ ارزش پرتفوی خود کرده تا به این ترتیب از افت بیش از حد خود جلوگیری کنند که این عامل باعث برتری آنها نسبت به دیگر گروه‌ها خواهد شد.

مزیت مهم این شرکت‌‌ها

وی گفت: برقراری مجامع شرکت‌های بورسی در ماه گذشته عامل دیگری بود که توانست روند سودآوری این هلدینگ‌ها را حفظ کند؛ بیشتر شرکت‌های سرمایه‌گذاری وابسته به سودهایی هستند که از سوی شرکت‌های صنعتی و معدنی محقق می‌شود و در واقع اساس کار آنها بر پایه سودگیری از شرکت‌هایی است که در پرتفولیوی آنها قرار دارد. به این ترتیب در بیشتر مواقع EPS شرکت‌های سرمایه‌گذاری به طور کامل تحقق می‌یابد.

وی ادامه داد: هر چقدر این مجامع باعث تحقق پیش‌بینی بودجه شرکت‌های سرمایه‌گذاری شده به همان میزان دوام بازدهی این شرکت‌ها را در پی خواهد داشت.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه آیا پس از اتمام فصل مجامع باز هم می‌توان به صدرنشینی آنها امیدوار بود؟ گفت: این مساله بستگی به پیش‌بینی سال ۹۱ شرکت‌ها دارد.

پیش‌بینی‌های سال جاری سیمانی‌ها، فولادی‌ها، معدنی‌ها و پتروشیمی‌ها به مراتب مطلوب‌تر از سال گذشته است و در نتیجه هلدینگی که به طور مثال سهام سیمانی را داراست، نباید افت پیدا کند.

احمدزاد ادامه داد: چنانچه تنش جدیدی در بازار سرمایه به وجود نیاید و شرایط متعادلی بر آن حکمفرما باشد، انتظار می‌رود شرکت‌های سرمایه‌گذاری تا پایان سال وضعیت مطلوبی داشته باشند.

از طرفی این قبیل شرکت‌ها به دلیل بهره‌گیری از مدیریت حرفه‌ای از اعتماد بالاتری برخوردارند.

منابع را بالا ببرید

احمدزاد در ادامه سخنانش به صندوق توسعه ملی اشاره و اظهار کرد: چنانچه منابع صندوق‌ توسعه ملی در اختیار شرکت‌های سرمایه‌گذاری فعال و مورد اعتماد قرار گیرد، نه تنها خوش‌بینی مردم به بازار سرمایه افزایش می‌یابد، بلکه حق انتخاب سرمایه‌گذاران هم بیشتر خواهد شد. از طرفی دیگر شرکت‌های سرمایه‌گذاری می‌توانند با در اختیار داشتن این منابع با دغدغه کمتری شرایط منفی را پشت سر گذاشته و سودآوری خود را افزایش دهند.

احمدزاد تصریح کرد: به این ترتیب بحث صندوق توسعه ملی به مراتب مورد توجه‌تر از اعطای وام توسط بانک‌ها است و نه تنها این منابع ارزان‌تر از وام بانکی است بلکه مدت زمان بازپرداخت آن بیشتر است.

مدیرعامل هلدینگ توسعه صنایع معدنی امید در انتها توصیه کرد: سرمایه‌گذاران برای خرید سهام مناسب باید به ترکیب سبد سهام شرکت نگاه کنند و در این صورت متوجه می‌شوند با خرید سهام یک هلدینگ سهام بقیه شرکت‌های زیرمجموعه را به نرخ تمام شده در اختیار دارند و این امر نیز در صورت شفافیت بیشتر برای سهامداران تحقق خواهد یافت.

وی تصریح کرد: این امر نیز وظیفه نهاد ناظر بازار سرمایه است که شفافیت را بالا ببرد تا سهامداران با اطمینان قادر به تصمیم‌گیری مناسب باشند.

سرمایه‌گذاری‌ها ناجی بازار شدند

اما مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما، با اشاره به تلاش زیاد این گروه در شرایط نامساعد بازار اظهار داشت: با توجه به جو منفی حاکم بر بازار سرمایه در دوره‌های اخیر، شرکت‌های سرمایه‌گذاری توجه خود را در کمک به بازار متمرکز کردند و کمتر سودآوری خود را مدنظر قرار دادند و به این ترتیب توانستند هم به حفظ خود و هم به بقای شاخص کمک شایانی داشته باشند.

محمدرضا حیدری ملایر در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد افزود: شرکت‌های گروه در این دوره به‌رغم تحقق سود بالا، منافع خود را به طور کامل حفظ کردند و در صدر دیگر گروه‌ها قرار گرفتند. همچنین فصل مجامع و تقسیم سود شرکت‌ها در این زمان نیز از دیگر دلایل مورد توجه قرار گرفتن این شرکت‌ها بوده است.

حیدری در ادامه افزود: به طور کلی شرکت‌های سرمایه‌گذاری از ریسک کمتری نسبت به دیگر شرکت‌های بورسی برخوردارند و این نیز دلیل قابل توجهی برای اقبال آنها خواهد بود.

مدیرعامل «وبانک» چشم‌انداز این گروه را تا پایان سال مبهم دانست و اظهار داشت: در حال حاضر با توجه به سیاست‌های اقتصادی کلان کشور شرایط دشواری بر فضای اقتصادی کشور حاکم است و به این ترتیب نمی‌توان بر روی اصول و قوانین حرکت کرد و آینده‌ای برای صنایع پیش‌بینی کرد.

وی تصریح کرد: در واقع تمام صنایع بورسی باید با احتیاط بیشتری حرکت کنند و تمامی ریسک‌های موجود را در نظر بگیرند.

این شرکت‌ها جذابند

مدیرعامل سرمایه‌گذاری ملی ایران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما ضمن اشاره به وضعیت بورس تهران در سال جاری عملکرد شرکت‌های سرمایه‌گذاری را مطلوب دانست و اظهار داشت: در سه ماه نخست سال جاری گروه واسطه‌گری مالی در مقایسه با دیگر صنایع حاضر در بورس اوراق بهادار، وضعیت به مراتب مساعدتری داشته‌اند که این شرایط مثبت در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته نیز به چشم می‌خورد.

علیرضا عسگری‌مارانی در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد افزود: در همین بازار، سود با کیفیتی از بسیاری از شرکت‌های سرمایه‌گذاری کسب شده که دلیل عمده این امر نیز همان درصد تقسیم سود شرکت‌های زیرمجموعه آنهاست که به مراتب از سال گذشته بالاتر بوده است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر با توجه به حضور سرمایه‌گذاران بلندمدت در بازار سرمایه انتظار می‌رود که این افراد همچنان صدرنشینی گروه واسطه‌گری مالی را پس از اتمام فصل مجامع نیز حفظ کنند و در واقع فعالیت محدود سرمایه‌گذاران کوتاه‌مدت تاثیر چندانی بر عملکرد این گروه نخواهد داشت.مارانی تصریح کرد: در واقع شواهد نشان می‌دهد که سودآوری این قبیل شرکت‌ها به دلیل فشار بر روی صادرات، تحریم‌ها و مسائل سیاسی، افت کرده است، اما واقعیت این است که دارایی آنها با توجه به خرید دلار ارزان در گذشته، رشد چشمگیری یافته است؛ کارخانه‌های سیمان، فولاد یا ماشین‌آلات حاضر در هر کدام از این شرکت‌ها با دلار نرخ قدیم تهیه شده است که با توجه به افزایش نرخ ارز کنونی، دیگر نمی‌توان به این منابع دست یافت.مدیرعامل «ونیکی» در ادامه اظهار کرد: یکی دیگر از دلایل جذابیت سهام این گروه، معامله شدن سهام آنها در قیمتی پایین‌تر از ارزش خالص دارایی‌هایشان است؛ به طوری که وقتی اقدام به خرید سهام سرمایه‌گذاری بانک ملی می‌کنید، پولی برای سهام پتروشیمی شازند یا دیگر سهام در اختیار این شرکت پرداخت نمی‌کنید و در واقع سهام این شرکت‌ها را به طور مجانی و البته با سود محاسبه شده دریافت خواهید کرد.

سال سخت برای بازار سرمایه

مارانی در ادامه اظهاراتش سال جاری را سال سختی برای بازار سرمایه دانست و گفت: با توجه به شرایط موجود، سال سختی در انتظار بازار سرمایه خواهد بود و پیشنهاد می‌شود برای کاهش بخشی از این تنش‌ها، رییس سازمان بورس در هیات دولت حضور پیدا کند، تا به‌این ترتیب تصمیمات و ریسک‌های سیستماتیک قبل از تصویب توسط این مقام مسوول بررسی شود.وی ادامه داد: رییس سازمان بورس در ابتدای امر می‌تواند به صورت یک فرد حاضر در جلسه بدون حق رای قرار گیرد و در آینده حق رای داشته باشد.مارانی تصریح کرد: در واقع بورس ایران در این سال‌ها آنچنان رشد کرده که خواستار داشتن یک حامی بزرگ در مجلس باشد.

مدیرعامل «ونیکی» در ادامه به مصوبه ارائه تسهیلات توسط بانک‌ها به شرکت‌های سرمایه‌گذاری اشاره کرد و گفت: در این راستا تاکنون هیچ اقدامی صورت نگرفته و دو طرف علاقه چندانی به این امر ندارند.در واقع نه بانک‌ها تمایلی به اعطای وام به شرکت‌های سرمایه‌گذاری دارند و نه شرکت‌ها با این شرایط و بهره‌های بالا و بازپرداخت کوتاه‌مدت خواستار دریافت وام هستند.

تاثیر مثبت تصمیمات دولت بر بازار سرمایه

مدیر مالی و اقتصادی شرکت سرمایه‌گذاری معادن و فلزات نیز در خصوص مصوبات جدید کمیته حمایت از بازار سرمایه و تاثیر آن بر بازار اظهار کرد: تصمیم‌های اخیر که مهمترین آنها افزایش ۵ درصدی سقف تسهیلات‌دهی بانک‌ها به شرکت‌های بورسی و وثیقه کردن سهام نزد بانک‌هاست، در روند معاملات بازار سهام تاثیرگذار بوده است. مرتضی علی‌اکبری در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» افزود: این تصمیم‌ها برای اجرا نیازمند زمان هستند، اما باید در اجرای آنها سرعت عمل و پیگیری بیشتری داشت. وی ارائه تسهیلات به هلدینگ‌ها و شرکت‌های سرمایه گذاری توسط بانک‌ها را تصمیمی خوب و تاثیر گذار دانست و گفت: بهتر است بانک‌ها برای ارائه تسهیلات به شرکت‌ها درباره نرخ سود این تسهیلات نیز تجدید نظری داشته باشند تا دریافت تسهیلات از بانک‌ها برای شرکت‌ها مقرون به صرفه باشد. علی‌اکبری با اشاره به اینکه درگذشته نیز شرکت‌ها سهام را در وثیقه می‌گذاشتند، گفت: با تصویب این راهکار، وثیقه کردن سهام جنبه قانونی گرفته و رسمیت پیدا می‌کند.

وی همچنین با اشاره به افزایش نرخ ارز و تاثیر آن بر صادرات گفت: با توجه به رشد نرخ ارز، شرکت‌های صادرکننده شرایط مطلوب‌تری را نسبت به سایر شرکت‌های بازار سرمایه دارند و بالطبع شرکت‌های سرمایه‌گذاری که این قبیل شرکت‌های صادراتی را در اختیار دارند نیز از وضعیت مطلوبی برخوردار هستند.به اعتقاد علی‌اکبری، انتظار می‌رود با تداوم این شرایط، شرکت‌های سرمایه‌گذاری همچنان در صدرنشینی خود باقی بمانند.درهمین حال، یک تحلیلگر تکنیکال بازار سهام نیز به بررسی وضعیت تکنیکی چند شرکت سرمایه‌گذاری در بورس تهران پرداخته است. شیما صالحی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» پیش‌بینی‌های تکنیکی خود از سهام برتر و پیشرو گروه واسطه‌گری مالی و سرمایه‌گذاری‌های حاضر در بازار سهام را این گونه عنوان کرد: در بررسی حرکت میان مدت و بلند مدت سهم گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید (وامید) به ترتیب انتظار داریم، روندهای خنثی و مثبت توسط سهم پیگیری شود تا جایی که دو روز پیش قیمت هر سهم مزبور ۳.۸۱۷ ریال بود و سهم در حال حاضر در موج اصلاحی به سر می‌برد که با توقف موج اصلاحی که حتی می‌تواند با کاهش قیمت تا ۳.۶۸۰ ریال هم ادامه پیدا کند، انتظار داریم در بازه میان مدت سهم به کانال خنثی وارد شود.صالحی در ادامه افزود: با توجه به نمودارهای تکنیکی «وامید»، شاهد حرکت سهم در جهت روند نزولی در بازه کوتاه مدت هستیم.صالحی در ادامه به بررسی تکنیکی سهام سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی (وصندوق) پرداخت و گفت: حرکت سهم در بازه میان‌مدت و بلند مدت در یک کانال خنثی و در بازه کوتاه مدت منفی پیش‌بینی می‌شود. وی ادامه داد: قیمت سهم در چند روز اخیر در محدوده ۱.۷۳۴ ریال بود که انتظار می‌رود روند کاهش قیمت در کوتاه‌مدت تا حمایت مهم ۱.۵۰۲ و ۱.۴۹۱ ریال نیز ادامه یابد.وی تصریح کرد: در بررسی اندیکاتورها شاهد کاهش اندیکاتور MFI هستیم که نشان از خروج جریان‌های پولی از سهم است که به دنبال آن کاهش در حجم معاملات هم دیده می‌شود که می‌تواند دلایلی بر کاهش قیمت سهم تا حمایت مذکور باشد.این تکنیکالیست در ادامه با اشاره به وضعیت سهام سرمایه گذاری توسعه ملی (وتوسم) گفت: قیمت «وتوسم» اخیرا ۱.۵۶۵ریال بود که در حال حاضر در یک موج اصلاحی قوی به سر می‌برد و انتظار داریم تداوم این روند نزولی علاوه بر بازه کوتاه مدت تا مدت زمان طولانی‌تری ادامه یابد.وی ادامه داد: اولین حمایت مهم پیش روی سهم ۱.۵۰۰ ریال است که اگر این حمایت محکم و قابل اتکا ظاهر نشود، پیش‌بینی کاهش قیمت تا حمایت ۱.۴۴۶ ریال نیز دور از انتظار نیست. همچنین انتظار می‌رود بعد از تثبیت روند نزولی سهم در بلند مدت وارد کانال خنثی شود که زمان مناسب تری برای انتخاب سهم برای ورود به بازار محسوب می‌شود. این تحلیلگر در نهایت با بررسی تکنیکالی سهام سرمایه‌گذاری غدیر (وغدیر) اظهار کرد: سهم وغدیر در روند‌های کوتاه مدت و میان مدت کاملا نزولی پیش‌بینی می‌شود. همچنین در بازه بلند مدت هم انتظار داریم روند مذکور ادامه یابد.وی ادامه داد: با توجه به اینکه سهم در حمایت ۳.۵۸۹ ریال با حمایت مناسب مواجه نشده است، پیش‌بینی می‌شود روند نزولی با شتاب بیشتری ادامه یابد همچنین این کاهش تا ۳.۳۲۲ ریال و سپس ۲.۸۲۹ ریال هم دور از انتظار نیست.