فارس - یک کارشناس بازار سرمایه با اعلام اینکه ۸۰ تا ۹۰ درصد فعالان ایرانی در بازار فارکس متضرر می‌شوند، گفت: نباید با فعالیت بازار فارکس، سلبی برخورد کرد بلکه باید امکان فعالیت کارگزاران داخلی و خارجی در بازارهای بین‌المللی تحت نظارت نهادهای ناظر فراهم شود. حسین خزلی خرازی درباره اعلام ممنوعیت فعالیت در بازار فارکس از سوی سازمان بورس اظهار داشت: ابتدا باید تاکید کنم طبق قانون، این وظیفه بورس است که درباره فعالیت این بازارها تصمیم‌گیری کند و این یک دخالت نیست.

وی افزود: از دو سال گذشته جلسات متعددی در این خصوص برگزار و از سازمان بورس درخواست کردم فعالیت این بازار را ساماندهی و تحت نظارت خود درآورد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: در این بازار افراد زیادی به دروغ عنوان می‌کنند که نماینده کارگزاران خارجی در بورس اوراق، کالایی و فارکس هستند و مردم نیز با توجه به اینکه اطلاعی نسبت به این بازار‌‌ها ندارند پول خود را در اختیار آنها قرار می‌دهند.

خرازی با اشاره به پیشنهادی در خصوص چگونگی فعالیت این بازار‌ها، گفت: می‌توان فعالیت این بازار‌ها را به رسمیت شناخت، ولی باید فعالیت کارگزاران را در این بازار‌ها، بررسی و به آنها مجوز دهند. همچنین، بهترین اقدامی که در این زمینه می‌توان انجام داد این است که کارگزاران بورسی ما با نمایندگان کارگزاران خارجی شریک و این عملیات را با مجوز سازمان بورس انجام دهند.

خروج ۷ هزار میلیارد تومان از کشور توسط شرکت‌های هرمی

وی با اشاره به نپذیرفتن پیشنهاد همکاری کارگزاران و اعطای مجوز از سوی سازمان بورس، ادامه داد: بر اساس آمار رسمی ۷ هزار میلیارد تومان توسط شرکت‌های هرمی از کشور پول خارج شده است.

دبیر کل سابق کانون کارگزاران تصریح کرد: برای این بازار‌ها باید دستورالعمل خاصی در نظر گرفته شود و اجازه بدهیم کارگزاران خارجی در ایران شعبه داشته و امکان حضور کارگزاران ایرانی که مایلند در بازار‌های مالی خارجی فعالیت کنند، فراهم شود، اما همانند همه دنیا تحت نظر مقام ناظر به صورت قانونی انجام شود.

وی درباره این بازار و فعالیت آن خاطر نشان کرد: فارکس بازاری است که سرمایه‌داران، دارایی‌های خود را به ارز‌های مختلف جهان تبدیل کرده و به صورت آنلاین دلار را به یورو، یورو را به ین و غیره تبدیل می‌کنند، بنابراین، با توجه به اینکه کدام ارز ضعیف یا قوی می‌شود، سود یا ضرر خواهند کرد.

خرازی در پاسخ به این سوال که چه مشکلاتی برای سرمایه‌گذاران این بازار‌ها بوجود می‌آمد؟ اظهار داشت: این بازار بسیار بازار پر ریسکی بوده و می‌توان گفت یکی از پر ریسک‌ترین بازار‌های موجود است. تحلیل‌های بسیار وسیع بین‌المللی و مالی بین‌المللی لازم است تا بتوان در این بازار‌ها فعالیت و سود کرد.

عدم برخورد سلبی با فعالیت بازار فارکس

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه ۸۰ تا ۹۰ درصد افرادی که وارد این عرصه می‌شوند ضرر می‌کنند، بیان کرد: ضرر سرمایه‌گذاران در بازار فارکس به این دلیل است که بیشتر آنها نمی توانند تحلیل درستی از اینکه چه زمانی باید ارز را تبدیل کنند انجام دهند، اما باید گفت فارکس یک بازار بزرگ و پر گردش‌ترین بازار مالی دنیا است.

وی درباره دلیل سازمان برای توقف فعالیت این بازار تصریح کرد: سازمان طبق قانون می‌تواند مجوز دهد و بر فعالیت افرادی که در بورس‌های خارجی کار می‌کنند، نظارت داشته باشند.

دبیر کل سابق کانون کارگزاران با اشاره به اینکه من به عنوان کارگزار از ورود کارگزاران خارجی استقبال کرده و معتقدم باعث رشد دانش و تحلیل خواهد شد، اعلام کرد: بسیاری از دفاتری که با این عنوان وجود داشت، شرکت‌های هرمی بودند، اما به اسم فارکس فعالیت می‌کردند. مردم نیز بدون اطلاع از اینکه این بازار چیست، پول خود را در اختیار آنها قرار داده و عملا معاملات فارکس انجام می‌شد.

خزاری درباره این مساله که برخی معتقد بودند با توجه به تحریم ایران، وجود این بازارها یک پل ارتباطی با خارج است، گفت: به هر حال این بازار‌ها ارتباط ما را با خارج و بازارهای مالی قوی می‌کند، ولی مهم این است که این فعالیت‌ها در کشور ما شناسایی، قانونمند و با مجوز انجام شود.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه ابتدا باید این کارگزاران شناسایی و به بانک‌ها و صرافی‌هایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند،با مجوز بانک مرکزی اجازه فعالیت در بازار فارکس نیز داده شود، گفت: در کیش یک صرافی به نام صرافی آنلاین وجود دارد که همان فارکس است ولی چون نمی تواند اعلام کند، این اسم را انتخاب کرده است.

وی با تاکید بر اینکه اگر بانک مرکزی یا مقام ناظر بازار سرمایه به افرادی که خود را نماینده کارگزاران خارجی می‌دانند، مجوز دهند مردم نیز اطمینان بیشتری کسب می‌کنند،‌ افزود: چند سال پیش بانک مرکزی تحقیق مفصلی را در این زمینه شروع کرد و قرار بود با نظارت بانک مرکزی به صرافی‌ و بانک‌ها و کارگزاران بانک‌ها مجوز داده شود ولی این کار انجام نشد.