پذیره‌نویسی 60 روزه صندوق ارزی ایرانیان خارج از کشور

گروه بورس - زهرا مجتهد: پذیره‌نویسی صندوق ارزی سرمایه‌گذاری ایرانیان مقیم خارج از کشور پس از یک ماه و نیم تعویق، به اول فوریه سال‌جاری میلادی موکول شد. محسن معماری، عضو هیات‌ امنای صندوق ارزی سرمایه‌گذاری ایرانیان خارج از کشور، ضمن بیان مطلب فوق به خبرنگار ما گفت: مقدمات اجرا و راه‌اندازی این صندوق ایجاد شده و در حال حاضر بسترهای لازم برای حضور سرمایه‌گذاران در این صندوق از خارج از کشور تهیه و فراهم شده است.وی با بیان این مطلب که قوانین سرمایه‌گذاری خارجی مربوط به «عدم‌قابلیت برداشت سرمایه‌ها در مدت کمتر از ۳ سال» اصلاح شده است، تصریح کرد: بر پایه این تغییر، سرمایه‌گذاران در این صندوق در هر زمان که بخواهند، می‌توانند در کمتر از یک هفته به برداشت مبلغ سرمایه‌گذاری خود اقدام کنند.

عضو هیات‌امنای صندوق ارزی خاطرنشان کرد: دلیل تاخیر در راه‌اندازی صندوق و پذیره‌نویسی آن بحران اخیر بوده است، به همین دلیل برای برقراری ارتباط با شبکه‌های صرافی در سراسر دنیا و جلوگیری از سرگردانی سرمایه‌گذاران خارجی، نیاز به زمان بیشتری داریم.

وی اضافه کرد: این سرمایه‌گذاران باید برای سرمایه‌گذاری در این صندوق به اطمینان لازم برسند و برای رسیدن به این اطمینان، حداقل به یک ماه زمان برای آماده‌سازی شرایط نیازمندیم.

معماری به این موضوع اشاره کرد که صندوق قبل از شرایط تحریم، اعلام آمادگی کرده بود و با پایان مهلت پذیره‌نویسی صندوق در ۱۵ دسامبر، به دلیل پدید آمدن شرایط موجود، عملا راه‌اندازی صندوق به تاخیر افتاد.

این عضو هیات امنای صندوق با اشاره به اینکه تشریفات مربوطه برای راه‌اندازی صندوق به اتمام رسیده است، افزود: صندوقی که در شرف شکل‌گیری است به عنوان تجربه اول، برای شکل‌گیری به یک سلسله از فاکتورها، عوامل و مواردی نیاز دارد؛ بنابراین باید برای آن در همه موارد چاره‌اندیشی صورت گیرد.

معماری گفت: خوشبختانه همه موارد قانونی و اجرایی که نیاز بود تا این صندوق راه‌اندازی شود، پیش‌بینی شد و تضمین وزارت اقتصاد برای حفظ سرمایه آن نیز اخذ شد، همچنین شبکه‌ای که در سراسر جهان نیاز بود تا ایرانیان بتوانند پول خود را در آن واریز کنند، هم تعبیه شد.

وی با تاکیدبر اینکه ما در شرایط نسبتا سختی این صندوق را آماده کردیم، تصریح کرد: با توجه به مسائلی که در سطح جهان برای ایران ایجاد کردند ما باید شبکه‌ای را پیش‌بینی می‌کردیم که ایرانیان بتوانند پول‌های خود را در آن واریز کنند. هم‌اکنون این شبکه طراحی شده و تاکنون نیز همه مقدمات برای شروع کار را مهیا کرده‌ایم و در حال حاضر باید در یک دوره کوتاه، پذیرفته‌نویسی را نیز به انجام برسانیم.

عضو هیات امنای صندوق ارزی سرمایه‌گذاری ایرانیان خارج از کشور با بیان اینکه سرمایه لازم این کار نیز باید جذب شود تا صندوق اجرایی شود، گفت: پیش‌بینی این است که از اوایل ماه فوریه، کار پذیره‌نویسی صندوق را نیز بتوانیم آغاز کنیم و ظرف مدت کمتر از ۶۰ روز، سرمایه‌ها جذب شود و فعالیت صندوق هم به نوعی آغاز خواهد شد.

وی گفت: در ابتدای امر موسسان برای شکل‌گیری اولیه این صندوق، در مجموع ۲۶ میلیون یورو تامین سرمایه را متعهد شده‌اند.

وی در ادامه گفت: پیش‌بینی شده است که پس از پذیره‌نویسی، سرمایه این صندوق تا سقف ۵۰۰ میلیون یورو افزایش یابد.

وی افزود: قرار شده است که هر واحد سرمایه‌گذاری معادل ۱۰ هزار یورو باشد و با پیش‌بینی یادشده، به محض آغاز پذیره‌نویسی، سرمایه‌های ایرانیان خارج از کشور به این صندوق روانه شود.

محسن معماری با اشاره به این مطلب که تا این لحظه ایرانیان زیادی از سراسر جهان اعلام آمادگی برای حضور در این صندوق کرده‌اند، اظهار داشت: آنها منتظر هستند که شبکه سراسری ما در سطح جهان امنیت‌هایی را که برای سرمایه‌گذاری نیاز دارد، به دست آورد تا بتوانند با اطمینان پول واریز کنند.

مدیرعامل سرمایه‌گذاری غدیر افزود: با اینکه تاکنون تبلیغات رسمی برای جذب سرمایه‌گذاری در صندوق صورت نگرفته است، اما حدود ۲۰ هزار نفر متقاضی ورود به صندوق داشته‌ایم.

معماری با اعلام اینکه به محض پذیره‌نویسی، سرمایه‌های ایرانیان خارج کشور جذب خواهد شد، تصریح کرد: پیش‌بینی کردیم که ایرانیان و شرکت‌هایی که در داخل کشور نیز علاقه‌مند هستند، بتوانند مبالغ ارزی خود را در این صندوق سرمایه‌گذاری کنند؛ همچنین غیرایرانیان خارج کشور نیز برای حضور در صندوق اعلام آمادگی کرده‌اند. جالب است که بگویم حجم تقاضای خارجیان، کمتر از ایرانیان خارج کشور برای حضور در این صندوق نیست.

وی ادامه داد: سرمایه این صندوق خاص قرار است وارد بورس شود و مشتقات آن مانند کالا و بورس کشاورزی و انواع بورس‌های دیگر نیز بتواند در آن فعال شوند.

این عضو صندوق ارزی با اشاره به اینکه وضعیت سرمایه‌گذاری در بورس را نمی توان به صورت قطعی پیش‌بینی کرد، گفت: خوشبختانه شاخص بورس کشور ما در چند سال گذشته سالانه تا حدود ۳۵ درصد رشد را شاهد بوده است و تصور ما این است که بتوانیم در صندوق، حدود ۲۵ تا ۳۵ درصد در سال بازده داشته باشیم که به هر نسبتی که این بازده رشد کند، سرمایه‌گذاران نیز بهره‌مند خواهند شد.

معماری افزود: دوره فعالیت صندوق تا ۵ سال پیش‌بینی شده و بعد از آن نیز قابلیت تمدید دارد. هیات امنا هم از طریق رای‌گیری توسط موسسان انتخاب می‌شوند.

عضو هیات امنای صندوق ارزی سرمایه‌گذاری خارجی، شرکت سرمایه‌گذاری غدیر، سازمان بازنشستگی فولاد کشور، موسسه مالی و اعتباری مولی‌الموحدین، بانک تات و چند موسسه دیگر را که مجموعا ۵ نفر هستند به عنوان اعضای اصلی صندوق اعلام کرد. مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری غدیر خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری غدیر در این بخش به عنوان پیشقدم اولیه فعالیت کرده و اساسا «غدیر» با هماهنگی معاونت اقتصادی وزارت خارجه، سازمان بورس و شورای ایرانیان خارج از کشور در این هماهنگی ۳ جانبه موانع و اساسنامه اولیه را با همکاری بقیه اعضا مرتفع کرد و به عنوان پیشقدم، حرکت را آغاز کرد.

وی با تاکید بر اینکه لازم است تا ساختمان مرکزی برای این کار پیش‌بینی شود و با جذب سرمایه اولیه توسط موسسان، یک سرمایه حداقلی جمع آوری شود، تاکید کرد: هم‌اکنون کار خرید و تهیه ساختمان صندوق در حال انجام است.

عضو هیات امنای صندوق ارزی ایرانیان خارج کشور تصریح کرد: ما امیدواریم این صندوق که مرحله اول سرمایه‌گذاری خارجی است کار خود را آغاز کند؛ البته در این مسیر، صندوق از حمایت‌های رییس‌جمهور نیز برخوردار بوده است.