نگاهی بر نحوه انتشار درآمد موسسات حسابرسی

پیمان حدادی *

پس از آنکه در پی مصوبه ۵۵/۳ مورخ ۲۳/۰۴/۱۳۸۹ شورای عالی سوم جامعه حسابداران رسمی ایران، فهرست موسسات حسابرسی عضو و درآمد اعلام شده از طرف هر موسسه حسابرسی برای سال ۱۳۸۸ در سایت رسمی این جامعه قرار گرفت، تاکنون سوال‌های زیادی در باره این موضوع مطرح شده که متاسفانه هنوز بی‌پاسخ مانده‌اند. صرف‌نظر از حرفه‌ای بودن یا نبودن افشای درآمد موسسات حسابرسی (که در هیچ انجمن حرفه‌ای مرسوم نیست)، باید با دیدی عمیق‌تر به نحوه افشا و انتشار این گزارش نگریست. دیدی که سوال‌های زیادی را در ذهن اهالی حرفه به‌ وجود می‌آورد:

- چرا درآمد شاغلان انفرادی عضو جامعه حسابداران رسمی بیان نشده است؟

- چرا سایر خدمات حرفه‌ای موسسات ازجمله خدمات حسابداری و مدیریت، طراحی سیستم، مشاوره و غیره در این درآمد لحاظ نشده است؟

- آیا اگر در کنار مبلغ درآمدی هر موسسه حسابرسی، تعداد کارهای انجام شده مرتبط با درآمد عنوان شده، درج می‌شد تا بتوان میانگین مبلغی هر کار را محاسبه کرد، نحوه اطلاع‌رسانی بهتر صورت نمی‌گرفت؟

سوال‌هایی از این قبیل که اهم آنها بیان شد هنوز بی‌پاسخ مانده است. خاطرنشان می‌سازم که انجمن‌های حرفه‌ای دیگر از جمله پزشکان، مهندسان، وکلا و.... همه اطلاعات دریافتی از اعضای خود را محرمانه تلقی کرده و اگر ملزم به افشای اطلاعاتی آنها باشند، تنها در سطح همان حرفه و در بین اعضای خود آن اطلاعات را منتشر می‌کنند و نه در سطح عمومی جامعه!

*عضو انجمن حسابداران خبره ایران