آغاز معاملات پنجمین شرکت فرابورس

عکس: نگار متین نیا

دیدگاه کارشناسان در خصوص قیمت عرضه اولیه «تجارت الکترونیک پارسیان» گروه بورس- مهتاب رحمتعلی: نخستین شرکت رایانه‌ای امروز وارد فرابورس می‌شود.

بنابراین گزارش بانک پارسیان امروز ۱۰‌درصد از سهام شرکت تجارت الکترونیک را در فرابورس عرضه می‌کند.

شرکت تجارت الکترونیک پارسیان ۲۰ مرداد ماه امسال در نماد «رپارس» در فرابورس پذیرفته شد.

این شرکت در زمینه فعالیت‌های وابسته به رایانه و در زیرگروه مشاور و تهیه نرم‌افزار فعال است.

محمد آرام بنیار، مدیرعامل تامین سرمایه امین به خبرنگار ما گفت: ‌بر اساس تصمیمات بانک مرکزی با در نظر گرفتن محدودیت برای فعالیت شرکت‌هایی نظیر این شرکت و عدم گسترش شرکت‌های مشابه آن در آینده، تجارت الکترونیک پارسیان یکی از شرکت‌های اصلی فعال در این حوزه خواهد بود تا جایی که می‌تواند بخشی از این بازار را به انحصار خود درآورد.

شرکت تجارت الکترونیک پارسیان سود هر سهم امسال خود را ۷۷۶‌ریال پیش‌بینی کرده که در سه ماه نخست سال ۲۲۹‌ریال از این پیش‌بینی را محقق کرده است. سال گذشته سود هر سهم این شرکت ۸۷۵‌ ریال محقق شده بود.

به گفته شروین شهریاری، کارشناس بازار سرمایه به نظر می‌رسد که به زودی شاهد تعدیل مثبتی در پیش‌بینی سود این شرکت باشیم.

شهریاری معتقد است که بودجه شرکت، محافظه‌کارانه بسته شده و افزایش ۱۵ تا ۲۰‌درصدی برای EPS امسال شرکت دور از انتظار نیست.

وی درباره ارزش این سهم برای عرضه اولیه، با اشاره به نسبت قیمت به درآمد (P/E) آن که ۶ در نظر گرفته شده، گفت: قیمت عرضه سهام این شرکت بین ۴۵۰ تا ۵۰۰تومان است. وی در ادامه تصریح کرد:‌ بانک پارسیان از لحاظ میزان نقدینگی تاکنون از این سهم حمایت‌های خوبی کرده است.

همایون دارابی، کارشناس دیگر بازار نیز با اشاره به ریسک‌ها و نقاط قوت این شرکت گفت: روند سودآوری این شرکت در سال‌های گذشته پیوسته نبوده است.

وی در حالی که به زیان انباشته شرکت در سال ۸۷ اشاره داشت، افزود: پس از این زیان انباشته، سود شرکت در سال بعد، هفت برابر بوده است.

وی تصریح کرد: پیش‌بینی سود سال ۸۹ شرکت نسبت به سال قبل نیز افزایش ۲۰درصدی را نشان می‌دهد.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، نوسان در درآمدهای شرکت نشان از جوانی شرکت دارد.

وی گفت: شرکت تجارت الکترونیک پارسیان فعالیت خود را در سال ۸۲ آغاز کرد و در آبان ماه سال ۸۴ در زمینه (PSP)‌خدمات انفورماتیک فعال شد.

دارابی در ادامه رقابت در بخش خدمات ATM را زیاد دانست و گفت: بانک‌های خصوصی زیادی در این زمینه تلاش کرده‌اند در حالی که هنوز نسبت استفاده از کارت برای پرداخت‌های الکترونیکی در کشور ما یک‌دهم دیگر کشورها است.

وی همچنین با اشاره به اینکه طی دو سال اخیر ۵۰‌درصد درآمد شرکت حاصل از سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت بوده، اضافه کرد: با افزایش درآمد شرکت در سال‌های آینده، «رپارس» در آینده می‌تواند از سرمایه‌گذاری‌های خود نیز سود مضاعفی کسب کند.

به گفته وی ارزش سهام این شرکت بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ تومان است اما کارگزاران برای دچار نشدن به سرنوشت بیمه دانا برای آن رقمی حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰تومان در نظر گرفته‌اند.

در همین زمینه محمد مهدی ناسوتی‌فر گفت: قیمت سهام تجارت الکترونیک پارسیان بین ۳۰۰ تا ۵۰۰‌تومان خواهد بود.

وی با اشاره به متوسط نسبت قیمت به درآمد شرکت‌های بورسی که بالای ۷ است، این نسبت را برای شرکت مزبور معادل ۶ دانست و افزود: عرضه اولیه باید برای بازار جذاب باشد.

بنابراین به نظر می‌رسد سهام این شرکت تا ۵۰۰‌تومان هم خریدار داشته باشد.

به گفته وی با اتفاقاتی که بیمه دانا به آن دچار شد نباید قیمت سهام را به طور غیرواقعی بالا برد. محمدرضا رهبر، کارگزار بورس اما نسبت قیمت به درآمد را برای این سهم در حدود۵، معقول دانست و گفت:‌این شرکت از ریسک تکنولوژی و ریسک رقبا برخوردار است.

وی البته به سودآوری خوب شرکت در دو سال گذشته اشاره کرد و افزود: این موضوع موقعیت مناسبی را برای سهام این شرکت به تصویر کشیده است.

رهبر تصریح کرد: برای اینکه قیمت این سهم در بازار شاداب مانده و نسوزد، قیمت حدود ۳۸۸ تا ۴۰۰ تومان برای معامله آن مطلوب است.

وی در پایان اشاره داشت کارگزاران نباید همانند بیمه دانا باعث ایجاد مشکل برای این سهم شوند.

یادآور می‌شود با توجه به ۸۸۸ریال بهای تمام شده تجارت الکترونیک پارسیان برای بانک پارسیان، اگر این بانک ۵۰۰تومان بالاتر از بهای تمام شده، هر سهم این شرکت را عرضه کند تنها ۹ ریال سود برای هر سهم پارسیان شناسایی خواهد شد که در نهایت با توجه به کاهش سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها در این شرکت، عرضه تجارت الکترونیک پارسیان تاثیر با اهمیت در سودآوری بانک پارسیان نخواهد داشت.