آخرین تحولات فن‌آوری اطلاعات و کدال در بورس تشریح شد

سنا- بازار سرمایه هم اکنون این آمادگی را دارد که دانش و تجربه خود را در حوزه مجهز کردن سامانه‌ها به فن‌آوری امضای دیجیتال، در اختیار سایر بخش‌ها قرار دهد. مدیر فن‌آوری اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان این مطلب گفت: با توجه به کارهایی که طی دو سه سال اخیر در بازار سرمایه در حوزه مجهز کردن سامانه‌ها به فن‌آوری امضای دیجیتال و به طور مشخص سامانه‌های کدال و ستان انجام شده است،

هم اکنون این آمادگی و توانایی با توجه به دانش و تجربه‌ای که حاصل شده، وجود دارد که این دانش و تجربه را در اختیار سایر بخش‌ها قرار دهیم.

دکتر علی عبدالهی در خصوص وظایف و مسوولیت‌های دفاتر ثبت‌نام گواهی الکترونیکی، ابراز داشت: انجام عملیات مطابق با دستورالعمل گواهی مرکز میانی مربوطه، احراز هویت مدارک افراد متقاضی، ارسال درخواست متقاضی به همراه مدارک به مرکز میانی و ارائه خدمات گواهی شامل صدور، ابطال، مدیریت گواهی و... از جمله وظایفی هستند که قانون بر عهده این مراکز گذاشته است.

وی با تاکید بر اینکه امروز به فن‌آوری امضای دیجیتال در بازار سرمایه مجهز شده‌ایم، تصریح کرد: این مساله به دو بخش کلی تقسیم می‌‌شود. نخست آنکه باید توجه داشت امضای دیجیتال، فقط صدور توکن نیست، بلکه پیش از آن باید تغییراتی به لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری در سامانه‌هایی که به این فن‌آوری مجهز می‌شوند، صورت‌گیرد تا قابلیت استفاده از امضای دیجیتال فراهم شود.

مدیر فن‌آوری اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه تغییرات فنی یاد شده در سامانه‌های کدال و ستان انجام شده است، خاطرنشان کرد: برای مثال در سامانه کدال مقرر شد تا تمامی جداول در بانک‌های اطلاعاتی امضا شوند.

وی افزود: همچنین بدون داشتن امضای دیجیتال ورود به کدال و ثبت اطلاعات امکان‌پذیر نیست. به علاوه خود سیستم با ایجاد log، این امکان را فراهم می‌آورد تا کاربر برای ورود و خروج از امضا استفاده کند.وی با اشاره به اینکه اطلاعات بخش مدیریت سیستم هم باید امضا شوند، گفت: بنابراین هیچ کاربری بدون امضا وارد این سیستم نمی‌شود. عبدالهی یادآور شد: اطلاعات امضا شده باید قابلیت استناد حقوقی داشته باشند و در تمامی اطلاعات امضا شده باید اطلاعات فرد امضا‌کننده موجود باشد.

مدیر فن‌آوری اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: در این سیستم برای ارسال اطلاعیه به امضای مدیر مالی و مدیرعامل نیاز است. وی با اشاره به اینکه هم اکنون نزدیک به ۱۴۰۰ کاربر فعال در کدال از توکن استفاده می‌کنند، ابراز داشت: اضافه شدن بخش کاربری جدید به سامانه نیازمند مجهز شدن آن بخش از سیستم به فن‌آوری امضای دیجیتال است و این امر پیچیدگی کار را بالا می‌برد، به طوری که توسعه کمی و کیفی سامانه‌هایی مانند کدال بدون توجه به امضای دیجیتال امکان‌پذیر نیست.

مدیر فن‌آوری اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه پس از مجهز شدن سامانه به فن‌آوری امضای دیجیتال، این تجهیز باید به تایید مراکز ذی‌صلاح برسد، ابراز داشت: مرکز میانی در مورد سازمان بورس و اوراق بهادار، وزارت بازرگانی است.

وی خاطرنشان کرد: پس از این موارد به دنبال صدور گواهی امضای دیجیتال (توکن) می‌رویم.

برنامه‌های آتی

عبدالهی تصریح کرد: با توجه به اینکه بخش‌های دیگری مانند ناشران غیربورسی و همچنین دارندگان اطلاعات نهانی به سامانه کدال افزوده می‌شوند، انتظار می‌رود در آینده نزدیک، تعداد کاربران این سامانه به ۲۰‌هزار برسد که برای همه این کاربران باید امضای دیجیتال صادر شود.

وی تاکید کرد: همزمان با بحث‌های فنی، باید موضوع گسترش فرهنگ استفاده از گواهی امضای دیجیتال بین فعالان بازار سرمایه و سهامداران صورت بگیرد که این موضوع به عنوان یکی از پیشنهادهای شورای راهبری ICT بازار سرمایه مطرح شده و در دستور کار قرار گرفته است.

عبدالهی برنامه بعدی را حرکت به سمت مرکز میانی شدن اعلام کرد و گفت: از دیگر برنامه‌های آینده این مدیریت آن است که در سایر سامانه‌های کلیدی سازمان بورس و اوراق بهادار و همچنین سایر بخش‌های بازار سرمایه، از این فن‌آوری استفاده کنیم تا مبادلات کاغذی به حداقل برسد.

وی با بیان اینکه اسناد مبادله شده در کدال، اسناد مالی هستند، ابراز داشت: این اسناد دارای بار حقوقی بوده و از همین رو فن‌آوری امضای دیجیتال به گونه‌ای است که قابلیت استفاده در مراجع قضایی را داشته باشد که در حال حاضر نیز به همین گونه است.

مدیر فن‌آوری اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه استفاده از امضای دیجیتال در دیگر بخش‌های بازار سرمایه هم فعال شده، گفت: شرکت‌هایی مانند تدبیر‌پرداز و رایان هم‌افزا نیز از این فن‌آوری به ویژه در بخش OMS، استفاده می‌کنند.

وی تاکید کرد: بر این اساس به نظر می‌رسد که روند توسعه فن‌آوری در بازار سرمایه بسیار سریع و راهگشا است، همچنین در حال حاضر این دانش و تجربه در بازار سرمایه نهادینه شده و آمادگی انتقال آن به سایر بخش‌‌ها وجود دارد.