دنیای اقتصاد- بازار سرمایه در ادامه روند رو به رشد خود در هفته جاری توانست در برابر عرضه‌ها مقاومت کند و با ثبت بازده ۳/۱‌درصد عملا ماراتن رشد شاخص را به یازدهمین هفته متوالی برساند. این در حالی است که در سطح بین‌المللی، بازارهای جهانی هفته بدی را شروع کرده‌اند و افت پرشتاب قیمت سهام، فلزات و نفت را به نمایش گذاشته‌اند. در حال حاضر، نگرانی گسترده‌ای در بین کارشناسان از چشم‌انداز رشد اقتصادی وجود دارد و کند شدن توسعه اقتصادی در جهان در ماه‌های آینده امری محتمل به نظر می‌رسد.در بورس هفته گذشته، رشد قیمت سهام عمدتا نصیب صنایعی شد که تا پیش از آن به لحاظ حجم کوچک، کمتر مورد توجه بودند. یک هفته با تپیکس

مقاومت بورس در برابر عرضه‌ها

شروین شهریاری- بازار سرمایه در ادامه روند رو به رشد خود در هفته جاری توانست در برابر عرضه‌ها مقاومت کند و با ثبت بازده ۳/۱‌درصد عملا ماراتن رشد شاخص را به یازدهمین هفته متوالی برساند.

این در حالی است که در سطح بین‌المللی بازارهای جهانی هفته بدی را شروع کرده‌اند و افت پرشتاب قیمت سهام، فلزات و نفت را به نمایش گذاشته‌اند. در حال حاضر نگرانی گسترده‌ای در بین کارشناسان از چشم‌انداز رشد اقتصادی وجود دارد و کند شدن توسعه اقتصادی در جهان در ماه‌های آینده امری محتمل به نظر می‌رسد. در این میان، قیمت فلزات و نفت بنا بر اکثر تحلیل‌های کارشناسی با پشتوانه نقدینگی سرمایه‌گذاران در سطوح بالای فعلی حفظ شده و تقاضای واقعی، قیمت‌های کنونی را توجیه نمی‌کند. بدین ترتیب اکنون این نگرانی وجود دارد که در صورت ایجاد تنش در بازارها، قیمت مواد اولیه نیز تحت تاثیر رعب سرمایه‌گذاران با نوسانات کاهشی مواجه شود.

خودنمایی عرضه‌ها در سهام شاخص بورس

سهام شرکت‌های بزرگ و مورد توجه بازار عمدتا در هفته جاری در معرض عرضه‌های پرحجمی قرار داشتند هر چند خریداران به خوبی از پس فروشندگان سهام برآمدند. در گروه تجهیزات، تقابل پرحجم عرضه و تقاضا نشانه وجود دو استراتژی متفاوت در بین معامله‌گران است.

گروهی از سرمایه‌گذاران قیمت‌های کنونی را با توجه به وضع عملیات شرکت‌ها غیر منطقی و بعضا حبابی می‌دانند اما در مقابل گروه دیگری با استدلال اخذ قراردادهای جدید و حمایت دولت، بر ارزندگی سهام این گروه تاکید دارند. در گروه بیمه؛ سهام تازه وارد دانا مطابق با پیش‌بینی‌ها عمل کرد و هزینه قیمت‌گذاری هیجانی در هفته گذشته را با زیان سهامداران جدید و افت ارزش تا سطح ۱۰‌درصد کمتر از قیمت اولیه داد. از سوی دیگر رشد سهام بیمه آسیا تداوم یافت تا «آسیا» پس از برگزاری مجمع سالانه اخیر حتی یک روز هم بدون صف خرید به معاملات روزانه پایان نداده باشد. قیمت سهام بیمه البرز اما با فروکش کردن هیجانات حدود ۴‌درصد کاهش یافت. سهامداران «البرز» منتظر گزارش سه ماهه هستند که با توجه به زمان‌بندی قراردادهای بیمه‌ای شرکت احتمالا پوشش عملکرد مناسبی را به بازار منعکس کند.

سهام خودرویی زیر سایه شایعات متناقض درباره قطعی شدن واگذاری‌ها حال و روز خوشی نداشتند و شاخص این صنعت نیم‌درصد در مقیاس هفتگی افت کرد. سهام معدنی و فلزی نیز روز گذشته را با معاملات متعادل به پایان بردند تا در صورت تداوم روند متلاطم موجود در قیمت‌های جهانی، موقعیت دشواری جهت حفظ وضعیت خود در کوتاه مدت پیش رو داشته باشند.

اقبال بازار به صنایع کوچک

رشد قیمت سهام در هفته مورد گزارش عمدتا نصیب صنایعی شد که تا پیش از آن به لحاظ حجم کوچک کمتر مورد توجه بودند. شرکت‌های دارویی که به طور سنتی در روزهای آرامش بازار بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند در هفته جاری نیز در مدار رشد پرشتاب قیمت قرار داشتند. این در حالی است که شاخص گروه و میانگین P/E متوسط این صنعت در بالاترین سطح خود معادل ۲/۶مرتبه در بازه زمانی دو سال اخیر قرار دارد. شاخص گروه دارو در این هفته ۹/۶‌درصد رشد کرد.

سهام صنعت لاستیک و پلاستیک یکی دیگر از گروه‌هایی بود که عمدتا به دلیل گزارش‌های مناسب ادواری و نیز نسبت قیمت به درآمد قابل قبول، در مسیر افزایش قرار گرفتند. در این گروه قیمت سهام ایران تایر، لاستیک بارز، ایران یاسا تایر و شرکت فرابورسی کویر تایر با حجم معامله نسبتا مناسبی رشد کرد. درخصوص سودآوری شرکت‌های گروه باید به نوسانات نرخ مواد اولیه (به ویژه کائوچوی طبیعی وارداتی) توجه خاصی داشت که اخیرا همگام با قیمت نفت در مسیر رشد قرار گرفته است. گروه کاشی و سرامیک دیگر گروه بازار بودند که با دارا بودن ۲/۴ = P/E (متوسط صنعت در پایان هفته گذشته) با توجه به چشم‌انداز رونق بازار ساخت‌و‌ساز، مورد اقبال بازار قرار گرفته‌اند. شاخص سهام این گروه در هفته جاری ۳/۶‌درصد رشد کرد.

سهام ساختمانی نیز که با ۲/۴ = P/E کمترین نسبت قیمت به درآمد را در بین صنایع بورسی به خود اختصاص داده است شاهد تحرکاتی در جهت افزایش نسبی تقاضا بود. بدین ترتیب به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران پس از رشد اخیر در اکثر صنایع شاخص اینک به دنبال فرصت‌های خرید در صنایع کوچکتر با ریسک کمتر هستند. در این میان، نقدشوندگی ضعیف سهام برخی از این صنایع و ارزش بازار کوچک آنها به عنوان عوامل ریسک باید مد نظر سرمایه‌گذاران قرار‌گیرد.

اولین پیش‌بینی‌های شرکت‌های سرمایه‌گذاری

۳۱ شهریور ماه هر سال برای اغلب شرکت‌های سرمایه‌گذاری بورسی زمانی است که سال مالی خاتمه می‌یابد و به همین دلیل هفته نخست شهریور ماه مصادف با ارسال گزارش‌های اولین پیش‌بینی درآمد این شرکت‌ها برای سال مالی آینده است. هفته جاری نیز از رویه مزبور مستثنی نبود و اغلب شرکت‌های سرمایه‌گذاری، گزارش‌های سال مالی آینده را به بازار مخابره کردند. در این میان، ارسال گزارش سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی جالب توجه بود که طی آن افزایش ۵ برابری پیش‌بینی سود شرکت پتروشیمی جم حکایت از به ثمر رسیدن سرمایه‌گذاری این شرکت پس از سال‌ها دارد.

گزارش‌های گروه ساختمان ایران نیز عمدتا بدون تغییر نسبت به سال مالی گذشته اعلام شد تا رشد فزاینده هزینه‌های مالی، مانع از افزایش سودآوری این شرکت‌ها از محل رشد سودآوری بانک اقتصاد نوین شود. سرمایه‌گذاری بوعلی و صنعت و معدن دیگر شرکت‌های گروه بودند که پیش‌بینی سودآوری خود برای سال مالی آتی را به ترتیب ۳ و ۲۱‌درصد نسبت به آخرین پیش‌بینی سال مالی جاری کاهش دادند. به نظر می‌رسد این شرکت‌ها برآورد بودجه اخیر خود را با لحاظ کردن حداکثر جانب احتیاط در پیش‌بینی فروش سرمایه‌گذاری‌ها انجام داده‌اند و امکان رشد سودآوری آنها در صورت تداوم رونق کنونی بازار از محل خرید و فروش سهام وجود دارد.

حرکت دست به عصای سرمایه‌گذاران در بازار آتی!

روند معاملات بازار آتی سهام در هفته جاری هر چند رکورد بالاترین حجم در طول فعالیت یک ماهه خود را از آن خود کرد اما مطالعه روند عرضه و تقاضا و حجم معاملات این بازار کماکان از ناآشنایی و احتیاط معامله‌گران برای ورود به این بازار حکایت دارد. بدین ترتیب هنوز تا تحقق مقصد اصلی از راه‌اندازی این بازار که همان ورود سرمایه‌گذاران عمده و استفاده از این ابزار جهت پوشش ریسک نوسانات قیمت سهام در بلند مدت است، فاصله وجود دارد. در هر حال مدیریت بازار در راستای توسعه اولیه بازار آتی درهفته جاری شش نماد جدید (خساپا، فولاد، وغدیر، ومعادن، فملی و کچاد) را وارد گردونه معاملات کرد تا سرمایه‌گذاران گزینه‌های بیشتری را در این بازار در اختیار داشته باشند. به نظر می‌رسد افزایش کارگزاران فعال در بازار آتی (که تعداد آنها تا کنون به ۱۶ شرکت کارگزاری رسیده است) در کنار اطلاع‌رسانی بیشتر از وضعیت این بازار (با اقداماتی نظیر آنچه در صفحه اصلی سایت بورس انجام می‌شود) اقداماتی است که می‌تواند زمینه لازم برای تقویت و گسترش هر چه بیشتر این بازار نوپا در میان مدت را فراهم کند.

عکس: حمید جانی‌پور