فارس- یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه ابهام در عرضه و زمان واگذاری‌ها به دلیل استفاده نکردن از بانک‌های سرمایه‌گذاری خارجی است، گفت: عملکرد سازمان خصوصی‌سازی یا بیشتر به دلیل محدودیت‌های قانونی سازمان یا محدودیت بورس است. شاهین شایان آرانی درباره عملکرد سازمان خصوصی‌سازی در ۵/۴ سال اخیر اظهار داشت: عملکرد سازمان به طور کلی خوب بوده است. مشکل این سازمان فضای کاری آنهاست که شامل محدودیت فضای قانونی و محدودیت در بورس است که این محدودیت‌ها، عملکرد سازمان را نیز محدود می‌کند.

وی افزود: وقتی بورس، کشش یا توان جذب حجم عظیمی از سهام اصل‌۴۴ را نداشته باشد روی عملکرد سازمان خصوصی‌سازی اثر می‌گذارد، بنابراین با در نظر گرفتن محدودیت‌های قانونی و محدودیت‌های بورس اوراق در واگذاری‌ها، عملکرد سازمان بد نبوده و شاید اگر به سازمان اجازه داده می‌شد یا می‌توانست از بانک‌های سرمایه‌گذاری خارجی استفاده می‌کرد، وضعیت بهتری داشت.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت: استفاده نکردن سازمان خصوصی‌سازی مثل سایر نهادهای خصوصی خارجی از بانک‌های سرمایه‌گذاری خارجی به دلیل محدودیت اجرایی قانونی است.

شایان آرانی تصریح کرد: دلیل این ایرادها مشخص نیست که آیا این ابهاماتی که وجود دارد به دلیل محدودیتی است که برای سازمان خصوصی‌سازی ایجاد کردند یا سازمان به تشخیص خود این کار را انجام داده، که اگر به تشخیص خود بوده به نظر من عملکرد خوبی نداشته، ولی اگر محدودیت‌های خاصی ایجاد شده، چاره‌ای وجود نداشته است.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به نظر بیشتر کارشناسان مبنی بر وجود ایراد در نحوه و زمان عرضه سهام، این مساله چه اثری در عملکرد سازمان داشته؟ خاطر‌نشان کرد: در مورد ایراداتی که به نحوه عرضه و زمان واگذاری‌ها گرفته می‌شود بانک‌های سرمایه‌گذاری خارجی به دلیل تخصصی که دارند کمک خوبی می‌توانستند در این زمینه داشته‌باشند ولی سازمان خصوصی‌سازی به هیچ عنوان از بانک‌های سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی به نحو احسن استفاده نکرده است.

این کارشناس بازار سرمایه درباره علت استفاده نکردن سازمان خصوصی‌سازی از بانک‌های سرمایه‌گذاری خارجی اظهار داشت: علت این کار نیز یا تشخیص و قضاوت مدیریتی درون سازمانی است که اگر به این شکل است اشتباه است و باعث ایجاد بار منفی روی عملکرد سازمان می‌شود.

شایان آرانی با اشاره به اینکه این موضوع نظام قیمت‌گذاری و عرضه را با مشکل روبه‌رو می‌کند، خاطرنشان کرد: اگر محدودیت قانونی در عملکرد سازمان وجود داشته نمی‌توان ایرادی به این نهاد گرفت، اما اگر این اشکال و ابهامات به دلیل این بوده که مدیریت سازمان اختیاراتی داشته و می‌توانسته از آن استفاده کند، ایراد از سازمان است.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه در هر دو مورد خروجی آن، عملکرد سازمان را منفی نشان می‌دهد، تصریح کرد: سازمان خصوصی‌سازی باید از زیر مجموعه وزارت اقتصاد خارج شود زیرا مسوولیت سازمان خصوصی‌سازی با واگذاری‌های اصل‌۴۴ سنگین شده، بنابراین باید به عنوان یک نهاد مستقل با ارائه گزارش به نهاد‌های حاکمیتی فعالیت کند. همچنین این سازمان به تشخیص خود طبق ضوابط و قوانینی که برای آن تعریف کرده‌اند به بهترین نحو سهام اصل‌۴۴ را واگذار کند.

شایان آرانی در پایان تاکید کرد: سازمان خصوصی‌سازی باید تبدیل به یک سازمان مستقل با اختیارات و ارتباطات بین‌المللی وسیع شود.