سنا- دبیر هیات داوری سازمان بورس و اوراق بهادار چند توصیه حقوقی را به سرمایه‌گذاران و کارگزاران بازار اوراق بهادار ارائه کرد. «غلامعلی میرزایی» گفت: سرمایه‌گذاران درخرید و فروش سهام باید فرم دستور کتبی خرید یا فروش را تکمیل کرده و همواره برای سرمایه‌گذاری، وضعیت قیمت سهام مورد نظر را بررسی و با توجه به آن، نوع دستور (قیمت روز بازار، قیمت معین یا به قیمت محدود) خود را انتخاب کنند. وی به سرمایه‌گذاران توصیه کرد وجه مورد نظر برای انجام عملیات کارگزاری را تنها به حساب شرکت کارگزاری واریز کرده و حتی‌الامکان از افتتاح حساب مشترک به منظور فعالیت بورسی اجتناب کنند. میرزایی ادامه داد: سرمایه‌گذاران از اشخاص واسطه همچون شرکت‌ها یا اشخاص مدعی تخصص و تجربه بورسی، برای ارائه درخواست خرید یا فروش به کارگزار یا دریافت وجه استفاده نکنند و رسید پرداخت وجه به حساب کارگزاری را نزد خود نگهداری کنند تا در مواقع لزوم، مورد استناد قرار گیرد.

دبیر هیات داوری سازمان بورس گفت: درصورت انعقاد قرارداد سبدگردانی، به طور مستمر و در چارچوب قرارداد از وضعیت سبد خود کسب اطلاع کنند و آدرس و تلفن جدید خود را به کارگزار ناظر، اعلام کرده و از صحت کد معاملاتی خود مطمئن شوند.

وی تصریح کرد: سرمایه‌گذاران لازم است از وضعیت شرکت‌ها و اطلاعیه‌های منتشره کسب اطلاع کرده و هر گونه ادعای وقوع تخلف انضباطی از هر یک از فعالان بازار را به مدیریت پیگیری تخلفات سازمان و ادعا‌های مالی و درخواست جبران ضرر و زیان را به کمیته سازش کانون کارگزاران اعلام و ارائه کنند.

میرزایی به سرمایه‌گذاران غیر‌حرفه‌ای نیز پیشنهاد کرد برای کاهش ریسک سرمایه‌گذاری از صندوق‌های سرمایه‌گذاری استفاده کنند.

وی با بیان اینکه صندوق‌های سرمایه‌گذاری دو مزیت مهم برای سرمایه‌گذاران دارد، گفت: اول آنکه سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها به صورت سبد سهام است، یعنی مجموعه‌ای از سهام شرکت‌های مختلف خریداری می‌شود، بنابر این ریسک سرمایه‌گذاری تا حد زیادی کاهش می‌یابد و مزیت دوم بهره مندی از نظریات کارشناسی در حوزه سرمایه‌گذاری انجام شده است.

دبیر هیات داوری سازمان بورس افزود: به طور حتم سرمایه‌گذاران اعم از مبتدی یا حرفه‌ای با رعایت توصیه‌های حقوقی یاد شده می‌توانند با آسایش خاطر معاملات خود را در بازار انجام دهند.

وی درباره مسائل حقوقی کارگزاران اظهار داشت: خرید سهام بدون تامین وجه قبلی برای دستوردهنده، دلیل موجهی برای فروش سهام یاد شده بدون اخذ دستور برای کارگزاران نیست.

میرزایی اضافه کرد: فروش سهام بدون دریافت گواهینامه سهام از مشتری، موجبات مسوولیت مدنی و انضباطی برای کارگزاران را فراهم خواهد آورد.

وی گفت: کارگزاران در حد امکان از انجام معاملات بر اساس دستور‌های شفاهی یا تلفنی اجتناب کرده و در صورتی که مشتری دستور خود را به صورت تلفنی اعلام کرد، از مشتری خواسته شود فرم مربوطه را تکمیل کند.

دبیر هیات داوری سازمان بورس اظهار داشت: در قراردادهای سبدگردانی، تمام مساعی خویش را در رعایت غبطه و مصلحت مشتری (طرف قرارداد) به کار گیرند.

وی گفت: مقررات به نگهداری اسناد و مدارک معاملات برای حداقل زمان اشاره دارد و در هر حال حفظ ادله در دعاوی بالقوه، بر عهده کارگزاران است.