دلایل سهامی عام شدن سرمایه‌گذاری‌های استانی تشریح شد

اعضای هیات مدیره کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت تایید صلاحیت شدند گروه بورس- معصومه طاهرخانی: مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس ضرورت‌های سه‌گانه سهامی عام شدن شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت را تشریح کرد.

«ایوب باقرتبار» در پاسخ به سوال خبرنگار ما که پرسید: «آیا سازمان بورس برنامه مشخصی برای ورود شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت به «فرابورس» یا «بورس» تعریف کرده یا خیر؟» گفت: با توجه به متن صریحی که در قانون اصل ۴۴ آمده، این شرکت‌ها بعد از انتقال پرتفوی کارگزاری سهام عدالت باید به «سهامی عام» تبدیل شده و در قالب قانون تجارت وارد بورس شوند.

نامه ثبت «کانون»‌را فرستادیم

وی افزود: سازمان بورس هم پیگیری‌های خود را متوجه ثبت کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت کرده تا پس از تایید صلاحیت ۷ عضو هیات‌مدیره این کانون، از طریق این نهاد صنفی، مقدمات بورسی شدن سرمایه‌گذاری‌ها فراهم شود. وی ادامه داد: طی روز گذشته نامه ثبت کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت برای اداره ثبت شرکت‌ها ارسال شده و برآورد ما این است که طی ۱۵ روز آینده، فعالیت کانون، شکل رسمی و قانونی به خود بگیرد.

چرا بورسی شدن «عدالت»؟

وی همچنین در بخش دیگری به ضرورت‌های بورسی شدن سرمایه‌گذاری‌های استانی سهام عدالت اشاره کرد و گفت: با بورسی شدن این شرکت‌ها، دارایی‌ها و ارزش‌ دقیق‌ سهامی که در پرتفوی آنها وجود دارد، مشخص می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به ماهیت بورسی و غیربورسی شرکت‌های حاضر در پرتفوی سرمایه‌گذاری‌های استانی، بازار سرمایه می‌تواند محل مناسبی برای محاسبه قیمت روز دارایی‌ سهامداران سهام عدالت باشد، چرا که بسیاری از کسانی که سهامدار سهام عدالت هستند، آشنایی با بازار سرمایه و سازوکار اجرایی سهام ندارند، بنابراین بورسی شدن سرمایه‌گذاری‌های استانی می‌تواند اطلاعات روزانه سهام را در اختیار آنها قرار دهد.

وی تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود در صورت بورسی نشدن استانی‌ها، بسیاری از سهامداران سهام عدالت مجبور به فروش و واگذاری برگه‌های سهام خود به قیمت‌های بسیار پایینی شوند، امری که با روح اصلی طرح سهام عدالت که افزایش ثروت خانوارهای ایرانی است، در تضاد است.

«باقرتبار» یکسان‌سازی مدیریت حاکم بر پرتفوی سهام عدالت را ضرورت بعدی بورسی شدن سرمایه‌گذاری‌های استانی برشمرد و افزود: چنانچه ۳۰ شرکت سرمایه‌گذاری استانی بتوانند وارد بورس شوند، تحت نظارت دقیق سازمان بورس قرار می‌گیرند و تمام قراردادها، خرید و فروش‌ها، سرمایه‌گذاری‌ها و فعالیت‌های مدیران از سوی نهاد ناظر کنترل می‌شود تا منافع سهامداران خرد حفظ شود. وی افزود: از این رو، سازمان بورس می‌تواند به عنوان یک نهاد تخصصی و حرفه‌ای، ضامن منافع سهامدارانی باشد که عموما از دهک‌های پایین درآمدی هستند.وی در عین حال تصریح کرد: دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌هایی هم که به عنوان ضوابط فعالیت شرکت‌های بورسی درسازمان تدوین شده‌اند، نیز می‌توانند به نوعی ضامن مدیریت یکپارچه و هدفمند بر پرتفوی عدالت باشند.

وی گفت: بدیهی است که پرتفوی قریب به ۴۰هزار میلیارد تومانی سهام عدالت نیازمند مدیرانی است که بتوانند با دانش لازم، از کرسی‌های سهام عدالت در شرکت‌های سرمایه‌پذیر دفاع کنند.

بازار سرمایه تعاونی نداریم!

خبرنگار ما از «باقرتبار» پرسید: «مطابق قانون، سازمان بورس نظارت بر نهادهای مالی را انجام می‌دهد، ولی اخیرا وزارت تعاون تلاش‌هایی را برای راه‌اندازی بازار سرمایه بخش تعاون انجام داده که حتی قرار است در قالب پیشنهادهایی در برنامه پنجم به تصویب برسد.نظر سازمان بورس در این مورد چیست؟ وی در پاسخ گفت: ابعاد این پیشنهاد مبهم است و مشخص نیست چه مرجع و نهادی قرار است مجوز چنین بازاری را صادر کند. ولی تا جایی که قانون توضیح داده، سازمان بورس متولی بازار سرمایه و بانک مرکزی متولی بازار پول است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر «بورس» و «فرابورس» دو بازاری هستند که می‌توانند انواع شرکت‌های با ساختار سهامی عام را در خود جای دهند و برای ما مشخص نیست که انگیزه وزارت تعاون از راه‌اندازی بازار موازی این بازارها چیست؟

وی هشدار داد: سازمان بورس معتقد است چنانچه سرمایه‌گذاری‌های استانی بورسی نشوند، زیان هنگفتی از این بابت متوجه سهامداران سهام عدالت خواهد شد. وی پیشنهاد کرد: به تمام سهامداران سهام عدالت در ۳۰ استان پیشنهاد می‌کنیم که اعضای هیات مدیره سرمایه‌گذاری استان خود را متقاعد کنند تا با پذیرفتن ضوابط قانون تجارت به صورت سهامی عام در قالب بازار سرمایه فعالیت کنند. وی تاکید کرد: مقامات بالاتر از سازمان بورس هم پیگیر بورسی شدن سرمایه‌گذاری‌ها هستند و این امر به مرور محقق خواهد شد.