مهر- رییس سازمان خصوصی‌سازی گفت: ۳۳ شرکت واگذار شده از لحاظ شاخص‌های مختلف مورد ارزیابی قرار گرفتند که مشخص شد ۸۵‌درصد آنها پس از واگذاری، روند مثبتی در تمام این شاخص‌ها داشته‌اند. کردزنگنه با بیان اینکه برای اولین بار است که برای بررسی وضعیت شرکت‌های واگذار شده پس از خصوصی‌سازی، کار علمی صورت گرفته است، شاخص‌های مالی و بورس، اقتصاد و بهره‌وری، مدیریت فرآیند و کیفیت، آموزش و یادگیری، نوآوری، فن‌آوری، شاخص بازار و مشتری، اشتغالزایی، مسوولیت اجتماعی شرکت‌ها و غیره را از جمله شاخص‌های مذکور اعلام کرد.

برای نظارت بر ارزیابی عملکرد شرکت‌های واگذار شده از روش‌هایی همچون نظارت QSPM (ماتریس کیفی برنامه ریزی استراتژیک)، مدل تحلیل ماتریس SWOT(قوت- ضعف- تهدید- فرصت) ‏ مدل EFQM (بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت)‏ و مدل کارت امتیازی متوازن (B.S.C) استفاده شده است.

به عنوان مثال در مدل EFQM، شرکت‌ها در دو سال قبل از واگذاری، سال واگذاری و دو سال پس از واگذاری ارزیابی می‌شوند، به نحوی که این ارزیابی‌ها نشان می‌دهد در بخش شاخص مالی و بورس، شاخص‌های اقتصادی و بهره‌وری‏، معیار مدیریت فرآیند و سیستم‌های مدیریت، معیار آموزش و یادگیری مدیران، معیار نوآوری، فن‌آوری و تحقیق و توسعه‏ معیار بازار و مشتری، معیار اشتغالزایی با افزایش و رشد مواجه بوده است. اما معیار مسوولیت اجتماعی و رضایت ذی‌نفعان تنها معیاری است که امتیاز آن پس از واگذاری نسبت به زمان واگذاری تغییری نداشته است.

بر این اساس تنها امتیاز ۵ شرکت از ۳۳ شرکت ارزیابی شده در این مدل کاهش یافته است. البته در این میان باید از سرمایه‌گذاری در این شرکت‌ها نیز یاد کرد‏، میانگین سرمایه‌گذاری به قیمت جاری در دوران پس از واگذاری نسبت به میانگین دو سال قبل از واگذاری با رشد ۳۴۴‌درصد مواجه شده است.