تشریح جزئیات معاملات فرامرزی بورس‌ها از طریق مدل «سامیپ»

فارس- معاون فنی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی جزئیات معاملات فرامرزی بورس‌ها با استفاده از مدل «سامیپ» را اعلام کرد. حامد سلطانی‌نژاد درباره جزئیات پیشنهاد چگونگی معاملات فرامرزی بورس کشور‌های اسلامی اظهار داشت: انجام این نوع معاملات با استفاده از مدل سامیپ (SAMIP)که توسط شرکت سپرده‌گذاری در سومین نشست کاری بورس‌های کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی ارائه شده، امکان‌پذیر است.

وی ادامه داد: مدل SAMIP مخفف Settlement Aware Markets Interliking Protocol است که به معنی ارتباط بین بازاری آگاه از مسائل تسویه و پایاپای است.

وجه تسمیه این اسم نیز از آنجا نشات گرفته که مساله اساسی در معاملات فرامرزی و بین‌المللی از جمله بورس کشورهای اسلامی، انجام اینگونه معاملات با لحاظ کردن شرایط و مسائل مرتبط با تسویه و پایاپای است.

سلطانی‌نژاد افزود: انجام معاملات بین‌المللی در حوزه بازارهای سرمایه هم اکنون نیز بین کشورهای مختلف صورت می‌پذیرد، اما به دلیل مشکلات مقرراتی و مسائل فنی ناشی از انجام تسویه و پایاپای، هزینه تمام شده انجام معامله بسیار بالاست. بنابراین تمامی کشورهایی که به دنبال همکاری‌های اقتصادی با اهداف مختلف اقتصادی یا سیاسی باشند به نوعی به دنبال کاهش هزینه‌ها و ریسک‌های تسویه و پایاپای معاملات فرامرزی هستند.

به گفته این مقام مسوول مدل سامیپ به دنبال ارائه راه‌حلی برای کاهش هزینه‌ها و ریسک‌های تسویه و پایاپای معاملات فرامرزی برآمده و مدلی جامع را جهت گذر از این مسائل و مشکلات مطرح کرده است.

سلطانی‌نژاد گفت: این مدل علاوه بر اینکه در سومین نشست کمیته کاری بورس‌های کشورهای اسلامی ارائه شد، در مجله معتبر Journal of Emperical Finance نیز ارائه شده و در دست بررسی جهت چاپ قرار دارد.

به گفته وی این مدل ضمن بررسی تمامی الگوهای ارتباط بورس‌ها در دنیا و از جمله مهم‌ترین آنها مدل Link up اروپایی با استفاده از استانداردهای روز دنیا، چالش‌های منحصر به فرد تعامل بورس‌ کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی را مورد بررسی قرار داده و راه‌حل عملی برای گذر از آنها ارائه می‌کند.

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین این چالش‌ها تفاوت و تنوع نرخ ارز این کشورها است که در مدل سامیپ با تعبیه یک صندوق تبدیل ارز که اختصارا ICF نامیده شده این مساله به نحو مطلوبی لحاظ شده است.

ICF با دریافت پیام از موتورهای معاملات، ارز مورد نیاز جهت تسویه و پایاپای آن معاملات را در وجه CSD خریدار شارژ می‌کند و جالب توجه آنکه تسویه و پایاپای بین نهادهای تسویه و پایاپای از طریق یک اتاق پایاپای بین‌المللی مجازی (SCH (SAMIP Clearing house در دوره T+o (بدون وقفه‌ای در زمان) صورت می‌پذیرد.

سلطانی‌نژاد در خاتمه گفت: جهت ارتباط بین بازیگران این مدل نیز استفاده ازFTDL زبان توصیف تراکنش‌های مالی (Financial Transaction Discription language) مدنظر قرار گرفته که شباهت‌هایی با زبان Eetented Market up language و انواع پیشرفته آن یعنی FPML و MDDL دارد. جهت اقدامات شرکتی نیز پروتکل‌های خاص ارتباطی در این مدل تعبیه شده است.