گام‌های جدید برای کشف دستکاری قیمت در بورس

عضو جدید هیات مدیره «سازمان» فردا معرفی می‌شود

گروه بورس- مجید اسکندری: رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تهران در جمع خبرنگاران از برقراری مکانیزمی برای جلوگیری از دستکاری قیمت‌ها و شناسایی تخلف‌ها و نوسان های غیرعادی در بازار سرمایه خبر داد.

راه‌اندازی فاز دوم «سمپا»

دکتر علی صالح‌آبادی در نشستی که به مناسبت روز خبرنگار با نمایندگان رسانه‌ها داشت، اقدامات انجام شده در بازار سرمایه را مورد اشاره قرار داد و گفت: در زمینه توسعه نرم‌افزارها، فاز دوم «سمپا» در حال طی کردن مراحل نهایی است و به زودی وارد چرخه معاملات می‌شود.

وی افزود: این نرم‌افزار تکامل یافته‌تر از نرم‌افزار قبلی است و کار نظارت بر معاملات اوراق بهادار را انجام می‌دهد و اگر دستکاری قیمت‌ها در بازار صورت گیرد یا نوسان غیرعادی مشاهده شود، این نرم‌افزار تخلف را کشف و شناسایی خواهد کرد.

صالح‌آبادی اظهار امیدواری کرد: فاز سوم این نرم‌افزار مجهز به هوش مصنوعی خواهد بود که طی سال آینده راه‌اندازی خواهد شد.

«گزارش نیم فاصله ساز پویا»

وی در ادامه گفت: به تازگی «کدال آفلاین» در اختیار شرکت‌های بورسی قرار داده شده که شرکت‌ها بتوانند با روش مناسب‌تری اطلاعات خود را ارسال کنند و در عمل، به سمت حذف کاغذ و اجرای قانون تجارت الکترونیک حرکت کرده‌ایم.

صالح‌آبادی افزود: خوشبختانه وضعیت اطلاع‌رسانی شرکت‌ها بهتر شده و موارد بیشتری را رعایت می‌کنند و از سوی دیگر حسابرسان نیز به کدال متصل شده و گزارش‌ها را از این طریق دریافت می‌کنند.

رییس سازمان بورس سپس از راه‌اندازی سیستم «گزارش نیم فاصله ساز پویا» در شهریور ماه خبر داد و گفت: این سیستم به منظور استفاده تحلیلگران طراحی شده و این امکان را فراهم می‌آورد که گزارش‌های مورد نیاز تحلیلگران از سیستم کدال استخراج شوند و اطلاعات تحلیل شده شامل روندها، نسبت‌ها و ... حدود ۶۰ گزارش متنوع را از صورت‌های مالی استخراج کرده و در اختیار تحلیلگران و فعالان بازار قرار می‌دهد.

استقرار XBRL

وی افزود: همچنین سیستم کدال تا پایان سال به سیستم گزارش‌دهی نوین (XBRL) مجهز خواهد شد و به این ترتیب، تاخیر در ارسال اطلاعات به صفر خواهد رسید که این موضوع به کاهش توقف نمادها می‌انجامد.

صالح‌آبادی توضیح داد: در سیستم یاد شده، نرم‌افزار به سیستم حسابداری شرکت وصل است و بدون تهیه گزارش، به صورت اتوماتیک صورت مالی تولید و منتشر می‌شود که این سیستم نیز از اوایل سال آینده به صورت آزمایشی کار خود را شروع خواهد کرد.

رییس «سازمان» در ادامه، شروع آزمایشی معاملات آنلاین را مورد اشاره قرار داد و گفت: این معاملات با موفقیت انجام شد و به زودی نرم‌افزار OMS کارگزاران به بانک متصل خواهد شد و بانک ملت به عنوان یکی از بانک‌های فعال در این جریان، به محض ارسال سفارش، پول را از حساب فرد برداشت یا به حساب او واریز خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: این سیستم ظرف چند روز آینده فعال می‌شود و تا پایان سال نیز تعدادی از کارگزاران از امکان انجام معاملات آنلاین برخوردار خواهند شد.

صالح‌آبادی همچنین با اشاره به راه‌اندازی معاملات آتی سهام گفت: به زودی امکان ورود سهم‌های دیگری به معاملات یاد شده در هیات پذیرش مطرح خواهد شد که این آغاز خوبی برای افزایش نقدشوندگی در بازار است.

عملیاتی شدن صکوک

رییس «سازمان» در ادامه با اشاره به تصویب دستورالعمل محاسبه سهام شناور آزاد در شورای بورس و اعمال معافیت مالیاتی دو برابر برای شرکت‌های دارای ۲۰‌درصد سهام شناور آزاد گفت: دستورالعمل نهادهای واسط برای انتشار صکوک، در شورای بورس نهایی شده و در هفته جاری پس از اعمال اصلاحات، اعلام و در پی آن، ابزار «صکوک» عملیاتی خواهد شد.

صالح‌آبادی همچنین با اشاره به ابلاغ دستورالعمل مشاوره سرمایه‌گذاری گفت: دستورالعمل پردازش اطلاعات مالی نیز در دستور کار هیات مدیره سازمان قرار دارد و شرکت‌های متقاضی در این زمینه نیز می‌توانند تاسیس شوند.

وی یادآور شد: البته شرکت‌های مشاوره نیز می‌‌توانند با شرایط معین، مجوز پردازش و سبدگردانی نیز دریافت کنند.

بهینه‌سازی چرخه معاملات

سخنگوی سازمان بورس در ادامه از نهایی شدن پروژه استانداردسازی چرخه معاملات در بازار خبر داد و گفت: این پروژه مراحل نهایی خود را طی می‌کند و به زودی در قالب یک بسته کامل به شرکت‌های کارگزاری ارائه می‌شود. وی درباره بهینه‌سازی چرخه انجام معاملات در بورس اوراق بهادار تهران گفت: از زمان مراجعه مشتری به کارگزار تا زمان انجام معامله، پروسه‌ای وجود دارد که به منظور بهینه کردن این پروسه، کارگروهی از شرکت‌های کارگزاری و کانون کارگزاران تشکیل شد و با مطالعه تجربه دیگر کشورها، بسته‌ای آماده شده که به شرکت‌های کارگزاری ابلاغ خواهد شد.

صالح‌آبادی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره دلیل استفاده نکردن از شاخص قبلی بورس گفت: از زمان ارائه نرم‌افزار جدید بر اساس قیمت‌های تعدیل شده، تقسیم سود در محاسبه شاخص لحاظ می‌شود که این روش در بورس‌های معتبر دنیا از جمله بورس‌های پاریس، بروکسل، یورونکست و ... اعمال می‌شود.

معرفی عضو جدید هیات مدیره «سازمان»‌

صالح‌آبادی همچنین از بررسی‌های به عمل آمده در خصوص معرفی عضو جایگزین دکتر احمدپور در هیات مدیره سازمان خبر داد و گفت: امیدوارم ظرف یکی دو روز آینده عضو جدید را معرفی کنیم.

وی درباره ورود ابزارهای جدید به بازار گفت: در حال حاضر مطالعه روی ابزار «اختیار معامله» برای ورود به بورس کالا و اوراق بهادار در حال انجام است، اما این ابزار امسال اجرایی نخواهد شد و فعلا صکوک اجاره و صکوک استصناع آماده ورود به بازارند. صالح‌آبادی در پاسخ به سوال خبرنگار ما درباره دلایل موفق نبودن معاملات آتی سهام در بازار با وجود گذشت یک سال و نیم از معاملات فیوچرز کالا گفت: فیوچرز سهام روزهای اولیه خود را در بازار می‌گذراند و تعداد کارگزاران فعال در این زمینه نیز اندک است، بنابراین امیدواریم با افزایش تعداد کارگزاران و تنوع در سهام و آموزش‌های لازم این بازار نیز توسعه یابد.

وی سپس گفت: فیوچرز سهام پیچیده‌تر از فیوچرز کالا است و در کالا بحث تقسیم سود وجود ندارد، بنابراین ما نیازمند آموزش بیشتری در این زمینه هستیم که توسط کانون کارگزاران و بورس انجام خواهد شد.