دنیای اقتصاد- شاخص بورس اوراق بهادار از 16هزار واحد هم فراتر رفت تا تمام رکوردهای گذشته را کمرنگ کند. شاخص بورس دیروز پنجمین رشد 200واحدی خود را پشت سر گذاشت و با 203 واحد افزایش به 16‌هزار و 78واحد رسید. به این ترتیب ارزش بورس تهران بعد از شکستن تمامی رکوردها برای اولین بار به 76هزار میلیارد تومان (73میلیارد دلار) رسیده است؛ رقمی که بالاترین ارزش بورس در تاریخ 43 ساله را نشان می‌دهد. تمامی نمادهای بزرگ دیروز تحت تاثیر جو مثبت این روزهای بورس تهران، شاخص را بالا کشیدند.

در پی پنجمین افزایش ۲۰۰واحدی
شاخص بورس قله 16000واحدی را فتح کرد
ثبت بالاترین ارزش بورس به میزان ۷۶هزارمیلیارد تومان
گروه بورس- اعظم شریفی: شاخص بورس اوراق بهادار از 16هزار واحد هم فراتر رفت تا تمام رکوردهای گذشته را کمرنگ کند.
شاخص بورس دیروز پنجمین رشد ۲۰۰واحدی خود را پشت سر گذاشت و با ۲۰۳ واحد افزایش به ۱۶‌هزار و ۷۸واحد رسید. به این ترتیب ارزش بورس تهران بعد از شکستن تمامی رکوردها برای اولین بار به ۷۶هزار میلیارد تومان (۷۳میلیارد دلار) رسیده است؛ رقمی که بالاترین ارزش بورس در تاریخ ۴۳ ساله را نشان می‌دهد.
از سوی دیگر تمامی نمادهای بزرگ دیروز تحت تاثیر جو مثبت این روزهای بورس تهران، شاخص را بالا کشیدند. بر این اساس مخابرات با 43‌واحد، فولاد با 32واحد، چادرملو با 22 واحد، سایپا با 19 واحد و مس با 13 واحد بیشترین تاثیرات مثبت را برای رسیدن شاخص به 16 هزار واحد داشتند.
تمامی این اتفاقات در حالی رخ داده است که شاخص، ۲۲ تیر ماه امسال رکورد ۱۵هزار واحدی را شکست و با یک جهش فوق‌العاده طی سه هفته بیش از یک‌هزار و ۷۲ واحد رشد کرد و به ۱۶هزار و ۷۸واحد رسید. بر این اساس می‌توان گفت گام‌های شاخص برای رسیدن به ۱۶هزار واحد خیلی سریع‌تر از رسیدن به ۱۵هزار واحد بود. به طوری که شاخص در سی‌ام فروردین ماه روزهای با بیشترین رشد و افت شاخص در سال ۸۹، ۱۴‌هزار واحد را پشت سر گذاشت، اما سه ماه طول کشید تا به رکورد ۱۵هزار واحدی در تاریخ دست یابد.
بر اساس این آمار شاخص بورس از ابتدای امسال سه‌هزار و 541واحد رشد کرده و بازدهی بورس نیز 2/28درصد ثبت شده است که برای 4 ماه نخست سال رقم قابل‌توجهی است. امسال شاخص بورس البته به مدد برگزاری مجامع و تقسیم سودهای بالا، از بازگشایی قابل‌توجه نمادها نهایت افزایش را تجربه کرد. تقسیم سودهای بالا و استقبال سهامداران، بازار سرمایه را در حالی مورد استقبال سرمایه‌گذاران قرار داده که سایر بازارهای موازی تغییر چندانی به خود ندیده است. در این میان البته رکود صنعت ساختمان و کاهش سود سپرده‌های بانکی هیچ انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها ندارد. از سوی دیگر فعالان بازار سرمایه مجامع را در حالی پشت سر گذاشته‌اند که امید به عدم اجرای طرح تحول اقتصادی در بین سهامداران افزایش یافته است. تعویق اجرای طرح تحول در حالی که اکثر شرکت‌ها، پیش‌بینی‌های محتاطانه‌ای را از بودجه‌های امسال در نظر گرفته‌اند، موجب خوش‌بینی به روزهای آینده بورس و تحقق بودجه شرکت‌ها شده است. تا جایی که ممکن است عدم آزادسازی نرخ حامل‌های انرژی از یک طرف و امید به افزایش قیمت‌های جهانی از سوی دیگر، امید به تعدیل بودجه شرکت‌ها را نیز فراهم کند.
سومین عاملی که می‌توان از آن به عنوان موتور اصلی حرکت بازار سرمایه طی یک ماه گذشته نام برد، معامله بلوکی خودروسازان است.
عرضه همزمان بلوک‌های 18‌درصدی
ایران خودرو و سایپا از ابتدای تیر ماه و افزایش قیمت‌های باورنکردنی در این معاملات به خصوص در مورد سایپا و حواشی پس از این معاملات، موجب توجه ویژه بازار به این سهام شد تا جایی که این معاملات بلوکی با تمامی حاشیه‌ها و اخباری که برای خریداران آنها به دنبال داشت، اخبار داغی برای بازار سرمایه داشت. امیدواری سهامداران، مهم‌ترین اتفاقی است که در سایه حمایت و خرید حقوقی‌های فعال بازار سرمایه رخ داده است.