تصویب دستورالعمل معاملات آتی سهام

دنیای اقتصاد- شاخص کل بورس اوراق بهادار روز گذشته ۱۶۴ واحد دیگر رشد کرد تا ۱۱۷ واحد تا مرز رویایی ۱۵‌هزار واحدی فاصله داشته باشد.اخبار خوش و تقسیم سودهای دور از انتظار، موجب خوش‌بینی فعالان بازار شده تا تمامی نگاه‌ها به ۱۰ روز باقی‌مانده از تیرماه باشد.با این حال شاخص از ابتدای امسال با دو‌هزار و ۳۴۷ واحد رشد به میانگین بازدهی ۷/۱۸‌درصد رسیده است. این در حالی است که اگر شاخص به ۱۵‌هزار واحد برسد با یک‌درصد افزایش دیگر، بازدهی بورس به ۶/۱۹‌درصد خواهد رسید. ۱۱۷ پله تا ارتفاع ۱۵‌هزار

گروه بورس- اعظم شریفی: شاخص کل بورس اوراق بهادار روز گذشته ۱۶۴ واحد دیگر رشد کرد تا ۱۱۷ واحد تا مرز رویایی ۱۵‌هزار واحدی فاصله داشته باشد.

در معاملات دیروز رشد دسته جمعی نمادهای پربیننده، عدد شاخص را به ۱۴‌هزار و ۸۸۳ واحد رساند. بر این اساس فولاد مبارکه ۲۲ واحد، سایپا ۲۰ واحد، بانک پارسیان ۱۷ واحد، چادرملو ۱۵ واحد، ملی مس و ایران خودرو هر کدام ۱۰ واحد، مخابرات ۹ واحد، معادن و فلزات ۸ واحد و پتروشیمی خارک و سرمایه‌گذاری غدیر ۶ واحد شاخص بورس را بالا کشیدند تا همچنان بازار مدیون برگزاری مجامع تیر ماه باشد.

اخبار خوش و تقسیم سودهای دور از انتظار، موجب خوش‌بینی فعالان بازار شده تا تمامی نگاه‌ها به ۱۰ روز باقی‌مانده از تیرماه و مجامع گروه بانک و بیمه و شرکت‌هایی نظیر ایران‌خودرو و سایپا باشد.

با این حال شاخص از ابتدای امسال با دو‌هزار و ۳۴۷ واحد رشد به میانگین بازدهی ۷/۱۸‌درصد رسیده است. این در حالی است که اگر شاخص به ۱۵‌هزار واحد برسد با یک‌درصد افزایش دیگر، بازدهی بورس به ۶/۱۹‌درصد خواهد رسید. بر این اساس ۸ روز کاری تا پایان تیر ماه زمان باقی‌مانده است و بورس از ابتدای تیر ماه ۴/۴‌درصد بازدهی به ثبت رسانده است. در این میان رونق مجامع در تیرماه رکود اردیبهشت و خرداد ماه را کمرنگ‌تر کرده است. روند بازار طی سال‌های گذشته همواره نشان داده که بازدهی بورس در ۴ ماه نخست سال بالا است، اما امسال بازدهی ۲/۱۳‌درصدی فروردین ماه، بازدهی منفی ۲/۰‌درصدی اردیبهشت و بازدهی ۷/۰‌درصدی خردادماه را به دنبال داشت. این در حالی است که نیمی از بازدهی تیرماه نیز طی ظرف یک هفته گذشته درپی بازگشایی نمادهای پیشرو بازار بعد از مجامع سالانه و ادامه رقابت بلوک سایپا رقم خورده است. این مساله به خصوص در مورد نمادهایی که بیشتر از انتظار بازار سود تقسیم کرده اند موجب شد تا نمادهایی مانند خدمات انفورماتیک، فولاد مبارکه و خارک بعد از بازگشایی، افت قیمت کمتری را به نسبت سود تقسیمی شاهد باشند و رشد شاخص را موجب شوند، چرا که شاخص بورس از آذر ماه سال ۸۷ بر مبنای شاخص بازده نقدی و قیمت محاسبه می‌شود.

در زمان ورود نرم‌افزار جدید، شاخص قیمت در مرز ۹‌هزار واحد و شاخص بازده نقدی ۳۰‌هزار واحدی بود که از آن تاریخ شاخص بورس به شاخص بازده نقدی و قیمت تبدیل شده است که در مقایسه با شاخص قبلی رشد سریع‌تری دارد. به این ترتیب شاخص جدید به دلیل وجود سودهای تقسیمی در آن در مرز ۱۵‌هزار واحد قرار گرفته است. این در حالی است که اگر شاخص همان شاخص قیمت بود، این شاخص به تنهایی کمتر از رقم کنونی می‌بود. حال باید دید رشد بازار با ادامه خوش‌بینی سهامداران ادامه می‌یابد تا شاخص بورس این بار ارتفاع ۱۵‌هزار واحدی را تجربه کند یا خیر؟

تمامی این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که در حال حاضر، بازار آخرین روزهای فصل مجامع را تجربه می‌کند و به لحاظ دریافت سود نقدی احتمالا در هفته‌های آینده با افت انگیزه خریداران سهام مواجه خواهد شد.

به نظر می‌رسد در ماه‌های مرداد و شهریور با نزدیک شدن به موعد اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها (در نیمه دوم سال) و نیز تقارن با ایام ماه رمضان، زمینه ایجاد یک رکود نسبی در بازار سرمایه فراهم خواهد شد. البته وضعیت اقتصاد جهانی طبیعتا به عنوان یک عامل پیش‌بینی نشده عمل خواهد کرد و در صورت بر هم خوردن شرایط نسبتا با ثبات کنونی، می‌تواند تغییر روند در بازار را رقم بزند.