دنیای اقتصاد- بر اساس آمار موجود، بازار سرمایه تا پایان خرداد ماه سال جاری، ۶۱ روز کاری را پشت سر گذاشت که طی ۳۴ روز آن، شاخص با رشد همراه شد؛ این در حالی است که در ۶۲ روز کاری سه ماهه ابتدای سال ۸۸، شاخص در ۴۶ روز مثبت بود. از سوی دیگر ارزش بازار در پایان خرداد ماه ۸۹ مبلغ ۷۱۰هزار و ۴۴۳میلیارد ریال بود که در مقایسه با پایان اسفند ماه ۸۸ معادل ۱/۹‌درصد رشد کرد. بر اساس گزارش رسمی بورس، در خرداد ماه سال جاری ۲/۶۸‌درصد خریدها توسط خریداران حقوقی و ۸/۳۸‌درصد خریدها توسط خریداران حقیقی صورت گرفته است. انتشار کارنامه بهاری بورس تهران

برای دومین ماه پیاپی، خالص سرمایه‌گذاری حقیقی‌ها منفی شد

گروه بورس- مجید اسکندری: خرداد ماه امسال در مقایسه با دو ماه ابتدای سال، روزهای پرباری را در تقویم بازار سرمایه به ثبت رساند.

بر اساس اطلاعات منتشره شده از سوی شرکت بورس اوراق بهادار طی ۲۲ روز کاری در خرداد ماه، شاخص کل تنها ۹ روز مثبت بود.

این در حالی است که در خرداد ماه سال گذشته از ۲۲ روز کاری، شاخص کل ۱۴ روز را با رشد سپری کرده بود.

بر اساس آمار موجود بازار سرمایه تا پایان خرداد ماه ۸۹، ۶۱ روز کاری را پشت سر گذاشت که طی ۳۴ روز آن، شاخص با رشد همراه شد.

این در حالی است که در ۶۲ روز کاری سه ماهه ابتدای سال ۸۸، شاخص در ۴۶ روز مثبت بود.

رشد ارزش بازار

از سوی دیگر ارزش بازار در پایان خرداد ماه ۸۹ مبلغ ۷۱۰هزار و ۴۴۳میلیارد ریال بود که در مقایسه با پایان اسفند ماه ۸۸ معادل ۱/۹‌درصد رشد کرد، این در حالی است که ارزش بازار در پایان خردادماه در مقایسه با مدت مشابه سال قبل نیز ۲/۳۱‌درصد رشد را نشان می‌دهد.

از سوی دیگر متوسط P/E بازار در پایان خرداد ماه ۸۹، ۹۲/۵‌مرتبه بود که در مقایسه با پایان اسفند ماه ۸۸ از رشدی معادل ۹/۱‌درصد برخوردار شده است.

این در حالی است که این نسبت در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، ۳/۲۱‌درصد رشد یافته است. همچنین شاخص کل در پایان خرداد ماه، رقم ۱۴هزار و ۲۵۷بود که در مقایسه با سه ماه قبل از آن ۷/۱۳‌درصد رشد یافته بود. رقمی که معادل میانگین بازدهی بورس در فصل بهار است.

همچنین مقایسه رقم شاخص در پایان خرداد ماه ۸۹ با مدت مشابه سال قبل از رشدی معادل ۵۴‌درصد حکایت دارد. یادآور می‌شود میانگین بازدهی بازار در فروردین ماه ۸۹، ۲/۱۳‌درصد، در اردیبهشت ماه منفی دو دهم‌درصد و در خرداد ماه ۷/۰‌درصد بوده است.

رشد حجم و ارزش معاملات

همچنین در پایان خرداد ماه تعداد ۲۷میلیارد و ۶۰۵میلیون سهم به ارزش ۳۵‌هزار و ۱۵۵میلیارد ریال در بازار معامله شد که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از لحاظ حجم به میزان ۶۷۱درصد و از لحاظ ارزش به میزان ۵۶۱درصد رشد را به ثبت رساند. در این میان حجم معاملات عمده بازار در مقایسه با سال قبل ۱۵۴درصد و ارزش آن ۱۹۵‌درصد رشد را نشان می‌دهد.

از سوی دیگر در حالی که میانگین روزانه ارزش معاملات در مقایسه با اردیبهشت ماه و فروردین ماه افزایش یافته است، ارزش معاملات خرداد ماه در مقایسه با فروردین و اردیبهشت کاهش یافته است. بر این اساس میانگین روزانه ارزش معاملات در خرداد ماه ۱۵۹۸ میلیارد ریال، در اردیبهشت ماه ۹۰۲میلیارد ریال و در فروردین ماه ۵۶۲میلیارد ریال بود.

این در حالی است که ارزش بازار در خرداد ماه ۷۱۰هزار و ۴۴۳میلیارد ریال، در اردیبهشت ماه ۷۳۳هزار و ۸۷۷میلیارد ریال و در فروردین ماه ۷۳۸هزار و ۴۸۶میلیارد ریال بوده است.

از سوی دیگر میانگین روزانه دفعات معاملات در خرداد ماه ۹هزار و ۸۸۶، در اردیبهشت ماه ۱۳‌هزار و ۸۵۵ و در فروردین ماه ۱۴‌هزار و ۱۱۲بوده است.

خروج حقیقی‌ها

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی شرکت بورس اوراق بهادار، در خرداد ماه سال جاری ۲/۶۸‌درصد خریدها توسط خریداران حقوقی و ۸/۳۸‌درصد خریدها توسط خریداران حقیقی صورت گرفته است. از سوی دیگر ۸/۶۰‌درصد فروش‌ها از جانب معامله‌گران حقوقی و ۲/۳۹درصد فروش‌ها از جانب معامله‌گران حقیقی صورت پذیرفته است.

طبق آمار و ارقام موجود، مازاد خرید نسبت به فروش اشخاص حقیقی منفی ۴۱‌میلیارد ریال است که این نشان از خروج حقیقی‌ها از بازار دارد.

در همین حال در اردیبهشت ماه سال جاری این میزان به منفی ۳۰۴میلیارد ریال رسیده بود به این معنی که میزان خروج حقیقی‌ها در بازار در خرداد ماه نسبت به اردیبهشت ماه کاهش یافته است. این در حالی است که نسبت یاد شده در فروردین ماه مثبت ۸۷۱میلیارد ریال بوده که نشان می‌دهد، طی ماه مزبور حقیقی‌ها نقدینگی وارد بازار کرده‌اند، در حالی که طی دو ماه اردیبهشت و خرداد، بخشی از آن را از بورس خارج کرده‌اند.

«کشاورزی» صاحب بالاترین بازدهی قیمت

در میان ۳۸ صنعت حاضر در بازار سرمایه ایران، شاخص قیمت صنعت کشاورزی و دامپروری در خرداد ماه سال جاری توانست با ۴/۷۵درصد رشد در مقایسه با ابتدای سال بیشترین بازدهی قیمت را کسب کند.

پس از کشاورزی، شاخص قیمت صنایع پیمانکاری صنعتی با ۱/۶۷درصد افزایش، محصولات چوبی با ۷/۴۴‌درصد افزایش، ساخت محصولات فلزی با ۵/۴۴‌درصد افزایش و ساخت رادیو و تلویزیون با ۳/۳۴درصد افزایش همراه بود.

از سوی دیگر شاخص قیمت صنعت چاپ با ۳/۱۳‌درصد افت در مقایسه با ابتدای سال جاری کمترین بازدهی قیمت را دارا شد.

بر این اساس صنایع منسوجات، مبلمان، کاشی و سرامیک و استخراج نفت و گاز پس از چاپ، به ترتیب به کمترین بازدهی قیمت در دوره مورد گزارش دست یافتند.

همچنین بر اساس اطلاعات موجود، ارزش بازار صنعت خدمات فنی و مهندسی با ۲ شرکت حاضر در بازار در پایان خرداد ماه ۸۹ مبلغ ۲۷هزار و ۵۰۲میلیارد ریال بود که این میزان در مقایسه با پایان اسفند ماه ۸۸ از ۳۲‌درصد رشد برخوردار شده است، این در حالی است که ارزش بازار این گروه در مقایسه با پایان خرداد ماه ۸۸ از رشدی معادل ۶/۱۱۸درصد برخوردار شده است.

در همین حال صنایع خودرو و ساخت قطعات، استخراج کانه‌های فلزی، بانکداری و مخابرات به ترتیب ۲۶‌درصد، ۲۵‌درصد، ۱۹درصد و ۷درصد تغییر ارزش بازار را تجربه کردند.

خودروسازان صاحب ارزشمندترین معاملات بازار

در سه ماه ابتدای سال جاری، گروه خودرو و ساخت قطعات توانست با کسب ۸/۱۸‌درصد از ارزش کل معاملات، رقمی معادل پنج‌هزار و ۶۰۱میلیارد ریال را به خود اختصاص دهد.

پس از صنعت خودرو، بانکداری با ارزش معاملات سه‌هزار و ۷۵۲میلیارد ریال، کانه‌های فلزی با ارزش معاملات سه‌هزار و ۴۸۷میلیارد ریال، فلزات اساسی با سه‌هزار و ۳۵۳میلیارد ریال، پیمانکاری صنعتی با ۲۳۰۰میلیارد ریال و استخراج نفت و گاز با ۱۵۹۵میلیارد ریال بیشترین ارزش معاملات بازار را کسب کردند.

پرطرفدارترین‌های بازار

در پایان خرداد ماه گروه سرمایه‌گذاری با ۱۳ شرکت و دارا بودن ۵۶۱هزار و ۹۴۶سهامدار، پرطرفدارترین صنعت بازار بود.

پس از سرمایه‌گذاری‌ها، خودرو با داشتن ۴۳۹هزار و ۶۵۲سهامدار، انبوه‌سازی و املاک با ۲۷۳هزار و ۱۲۱سهامدار، سیمان با ۲۳۹هزار و ۵۵۵سهامدار و استخراج کانه‌های فلزی با ۲۲۳هزار و ۵۷۱سهامدار پرطرفدارترین سهم‌های بازار بودند.

فعال‌ترین تالارها

از سویی در سه ماه ابتدای سال جاری، تالار تهران در بین ۳۲ تالار با کسب ارزش معاملات معادل ۱۰۶هزار و ۱۶۵میلیارد ریال توانست ۱/۸۳درصد ارزش کل معاملات را به خود اختصاص دهد.

پس از تهران تالارهای کیش، اصفهان، مشهد و کرج به ترتیب با کسب ۶/۳‌درصد، ۸/۱درصد، ۷/۱درصد و ۴/۱‌درصد از کل ارزش معاملات، فعال‌ترین تالارهای منطقه‌ای بودند.

از سوی دیگرتالار تهران در سه ماهه ابتدای سال جاری ۸/۳۷‌درصد از کدهای معاملاتی ایجاد شده را به خود اختصاص داد.

پس از تهران تالارهای اصفهان، مشهد، زنجان و تبریز به ترتیب با ایجاد ۲/۷‌درصد، ۶/۶ درصد، ۷/۴‌درصد و ۱/۴‌درصد از کدهای معاملاتی ایجاد شده، رتبه دوم تا پنجم را احراز کردند.