دنیای اقتصاد- بازار دادوستد سهام روز گذشته با ثبت رشد ۴۳/۶۰واحدی شاخص کل بدون تاثیر‌پذیری خاصی از تحولات سیاسی به کار خود پایان داد. معامله‌گران در ابتدای بازار با آرامش سیاسی ناشی از صدور قطعنامه شورای امنیت و پایان جدال‌های لفظی در مورد این قطعنامه کار خود را آغاز کردند که این آرامش با رشد اندک بازار‌های جهانی و همچنین افزایش بهای نفت همراه شد تا عملا بازار به دور از تحولات احساسی شرایط متعادلی را تجربه کند. جنب پل حافظ

واکنش متفاوت بازار به قطعنامه

گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته با ثبت رشد ۴۳/۶۰واحدی شاخص کل بدون تاثیر‌پذیری خاصی از تحولات سیاسی به کار خود پایان داد.

معامله‌گران در ابتدای بازار با آرامش سیاسی ناشی از صدور قطعنامه شورای امنیت و پایان جدال‌های لفظی در مورد این قطعنامه کار خود را آغاز کردند که این آرامش با رشد اندک بازار‌های جهانی و همچنین افزایش بهای نفت همراه شد تا عملا بازار به دور از تحولات احساسی شرایط متعادلی را تجربه کند. بخشی از واکنش متفاوت معامله‌گران به قطعنامه در بازار دیروز به تخلیه فشار ناشی از این عامل در روزهای پایانی هفته گذشته باز می‌گردد.

در همین حال انتشار آگهی واگذاری سهام خودروسازی‌های بزرگ کشور شامل ایران خودرو و سایپا سبب شد تا معامله‌گران فضای مناسبی را در این دو نماد شاهد باشند، هر چند که درگیری شماری از بزرگ‌ترین فعالان بازار سرمایه در این معاملات و نیاز به تامین نقدینگی در خلال روزهای آتی به افزایش عرضه سهام در کل بازار می‌تواند منجر شود. در حال حاضر گمانه‌زنی‌ها در مورد خریداران این بلوک‌ها یکی از عمده‌ترین مباحث مطرح در میان معامله‌گران است.

روز گذشته معامله‌گران در نماد مخابرات ایران شاهد رشد قیمتی بودند که این امر پس از عرضه‌های سنگین روز سه شنبه سبب شد تا نماد وابسته بانک سینا نیز رشد قیمتی را تجربه کند.

در ‌گروه مالی دیروز نماد لیزینگ ایرانیان برای برگزاری نخستین مجمع شرکت پس از پذیرش در فرابورس متوقف شد.

در ‌گروه شرکت‌های هلدینگی، سرمایه‌گذاری بانک ملی پس از تعدیل سود نزدیک به ۵۰‌درصدی بازگشایی شد که البته با تغییر قیمت خاصی همراه نشد.

در ‌گروه معدنی، چادر ملو با بازگشایی قابل‌توجهی همراه شد که تقویت نسبی بازارهای جهانی و تمایل سهامداران عمده برای افزایش میزان سهام خود در این شرکت، مهم‌ترین دلیل این رشد بود. ساختار شکننده هیات‌مدیره چادرملو و رقابت سهامداران برای افزایش میزان سهام خود در این شرکت به ویژه از سوی دو شرکت فولاد مبارکه و معادن و فلزات، عمده‌ترین مساله پیش روی معامله‌گران است که احتمالا معاملات شدیدی را در حق‌تقدم‌های شرکت موجب خواهد شد. چادر ملو دیروز پس از تصویب پرداخت سود نقدی ۹۳۰ریالی و افزایش سرمایه ۴۰۰میلیارد‌تومانی که ۱۵۰ میلیارد‌تومان آن از محل اندوخته بود، بازگشایی شد.

در ‌گروه سیمانی سخنان وزیر صنایع در مورد صنایع مصرف‌کننده آزبست از اهمیت برخوردار است. به گفته محرابیان به‌هیچ وجه جواز تاسیس برای واحدهایی که از آزبست (ماده سمی و خطرناک) استفاده می‌کنند، صادر نمی‌شود

و چند واحد صنعتی استفاده‌کننده از آزبست در اصفهان و تهران تعطیل شده‌اند.

وی درباره اینکه در حال حاضر کارخانه ایرانیت‌سازی شهرری نمونه بارزی برای استفاده از آزبست است، افزود: برخی از واحدهای صنعتی که از این ماده استفاده می‌کردند، در اطراف اصفهان و تهران تعطیل شده‌اند.

وی تاکید کرد: واحدهای صنعتی موجود که از این ماده استفاده می‌کنند مکلف به تعطیلی هستند.

در حال حاضر سه شرکت بورسی فارسیت‌های اهواز و دورود و ایرانیت، مصرف‌کننده آزبست به شمار می‌آیند. شایان ذکر است، در سال‌های گذشته نیز این واحدها همواره با بحث‌ها محیط‌زیستی دست به‌گریبان بوده اند.

در ‌گروه دارویی، داروسازی لقمان دیروز برای اعلام صورت‌های حسابرسی شده شرکت در سال ۸۸ متوقف شد. این شرکت یکبار دیگر نیز در ماه جاری برای کاهش سود هر سهم متوقف شده بود.

در ‌گروه حمل‌و‌نقل، تبعات قطعنامه اخیر شورای امنیت در مورد کشتیرانی و نحوه جبران آن، موضوع بحث کارشناسان است. کشتیرانی اخیرا سود خود را به دلیل بحران اقتصادی جهانی و افت شاخص بالتیک و تبعات تحریم‌های سیاسی کاهش داده بود. کارشناسان انتظار دارند امتیازاتی برای جبران فشارهای وارده به سهامداران این شرکت به این مجموعه داده شود.

در مجموع بازار دیروز با رشد ۶۰واحدی شاخص، بازاری متعادل و رو به رشد بود که در آن ارزش معاملات با توجه به انتقال یک بلوک حفاری شمال به ۱۱۵میلیارد‌تومان رسید.