فارس- مدیرعامل شرکت بورس گفت: شرکت‌هایی که «نقدشوندگی بالا»، «درصد سهام شناور آزاد مناسب»، «تعداد روزهای بیشتر بازگشایی نماد» و «وضعیت مطلوب اطلاع‌رسانی» را داشته باشند، می‌توانند مشمول معاملات آتی سهام شوند. «حسن قالیباف اصل» اظهار داشت: یکی از موارد مهم راه‌اندازی معاملات آتی اوراق سهام علاوه بر دستورالعمل لازم، نرم‌‌‌افزار مربوط بود که از نرم‌افزار بورس کالا استفاده خواهد شد. در این رابطه زمینه ارتباط و تعامل این نرم‌افزار با بانک سامان برقرار شده است.

وی با اشاره به این نکته که دستورالعمل پیشنهادی پذیرش و معاملات آتی سهام شرکت‌ها از سوی شرکت بورس به کمیته تدوین مقررات سازمان ارسال تا بعد از نهایی شدن در هیات‌مدیره سازمان بورس بررسی شود، ادامه داد: هنوز اولین شرکتی که سهام آن مشمول معاملات آتی خواهد شد به دلیل نهایی نشدن دستورالعمل مربوطه نام شرکتی مشخص نشده است.

قالیباف اصل افزود: اما مسلما اولین دسته از شرکت‌ها شامل شرکت‌هایی خواهند بود که از نقدشوندگی بالا، ‌درصد سهام شناور آزاد مناسب، تعداد روزهای بیشتر بازگشایی نماد و وضعیت‌ مطلوب اطلاع‌رسانی برخوردار باشند.

شروع از تالار حافظ

سخنگوی شرکت بورس در برابر این سوال که معاملات آتی سهام شرکت‌های بورس فقط محدود به تهران خواهد بود یا سرمایه‌‌گذاران در دیگر تالارهای منطقه‌ای هم می‌توانند از این ابزار استفاده کنند، پاسخ داد: طبق برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده، این ابزار ابتدا به طور محدود فقط در تالار حافظ تهران معامله خواهد شد. در مرحله بعد و با اضافه شدن تعداد شرکت‌ها، ابتدا دوره‌های آموزشی لازم در تالارهای منطقه‌ای برگزار می‌شود تا زمینه حضور سرمایه‌گذاران دیگر شهرستان‌ها هم فراهم شود.

«قالیباف‌اصل» در واکنش به دیگر پرسش مبنی بر اینکه آیا همه ۳۳۷ شرکت کنونی بورس می‌توانند مشمول معاملاتی آتی سهام شوند یا خیر پاسخ داد: خیر؟ چرا که همه شرکت‌های حاضر در بازار سهام از شرایط نقدشوندگی، اطلاع‌رسانی و‌درصد سهام شناور آزاد مناسبی برخوردار نیستند، بنابراین بعید می‌دانم همه ۳۳۷ شرکت بورسی مشمول این ابزار شوند.

کدهای «آتی» متفاوت هستند

این مقام مسوول در رابطه با نحوه سرمایه‌گذاری علاقه‌مندان در این ابزار جدید توضیح داد: سرمایه‌گذاران حقوقی و حقیقی در اولین مرحله باید با مراجعه به شرکت‌های کارگزاری اقدام به اخذ کد معاملاتی کنند که از کد سهامداری متفاوت است.

قالیباف اصل ادامه داد: بعد از اخذ کد و سپرده اولیه، کارگزار مربوطه اجازه معامله را صادر کرده و سرمایه‌گذاران می‌توانند با پرداخت ۱۰‌درصد ارزش قرارداد که مدت آن سه ماهه تعریف شده، نسبت به خرید سهام اقدام کنند.

به گفته وی، معاملات آن سهام با معاملات آتی بورس‌ کالا تفاوتی ندارد. از طرف دیگر کارمزد کارگزاران نیز بعد از تصویب دستورالعمل پذیرش و معاملات نهایی اعلام خواهد شد.

وی گفت: سرمایه‌گذاران خارجی که دارای مجوز فعالیت در بازار سرمایه و بازارهای مالی کشور هستند نیز می‌توانند به مانند سرمایه‌گذاران داخلی اقدام به انجام معاملات سهام آن شرکت‌ها کنند.

دیگر تک‌محصولی نیستیم

قالیباف اصل در پاسخ به سوالی مبنی بر تبعات به کارگیری این ابزار در بازار سرمایه نیز اظهار داشت: اولین نتیجه آن خروج بازار سهام از تک محصولی بودن است، چرا که به درستی عنوان می‌شد بازار سهام کشور به‌رغم برخورداری از سابقه و ظرفیت‌های بالایی که دارد متنوع نبوده و تک محصولی است. وی افزود: نکته مهم‌تر این است که تاکنون فقط ابزار سرمایه‌گذاری داشتیم و برای مدیریت ریسک و پوشش محصولی وجود نداشت، حال با عملیاتی شدن معاملات آتی سهام، علاوه بر وجود مدیریت ریسک، اطمینان به بازار سرمایه و نقد شوندگی افزایش خواهد یافت.

فعلا شاخص نمی‌خواهیم

هنگامی که از سخنگوی شرکت بورس پرسیده شد آیا قابلیت تعریف شاخصی برای معاملات آتی سهام شرکت‌ها وجود دارد یا خیر، پاسخ داد: بعد از اضافه شدن تعداد شرکت‌های مشمول این ابزار، می‌توان به مانند دیگر بورس‌ها در آینده نسبت به تعریف شاخصی اقدام کرد، اما برای شروع چنین امکانی وجود ندارد. وی خاطرنشان کرد: طبق برنامه‌ریزی به عمل آمده، آموزش آشنایی با قراردادهای آتی برای شرکت‌های کارگزاری و سرمایه‌گذاری، عموم سرمایه‌گذاران، کارکنان سازمان بورس، سپرده‌گذاری مرکزی و معامله‌گران از ۱۲ خردادماه برگزار شده و در این هفته نیز ادامه خواهد داشت.