سرمایه‌گذاری‌های استانی «سهامی عام» می‌شوند

گروه بورس- معصومه طاهرخانی: رییس کمیسیون ویژه اصل ۴۴ مجلس از محرز شدن فعالیت شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به صورت «سهامی عام» در این کمیسیون خبر داد. «حمیدرضا فولادگر» به جلسه روز گذشته این کمیسیون برای جمع‌بندی نهایی استفساریه یک فوریتی سهام عدالت اشاره کرد و افزود: کمیسیون اصل۴۴، متولی پیگیری و جمع‌بندی استفساریه‌ای است که چندی پیش در صحن علنی مجلس با قید یک‌فوریت به تصویب نمایندگان رسید.

وی افزود: این استفساریه قرار است تکلیف نهایی را در مورد نحوه فعالیت ۳۰ شرکت سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت به صورت «سهامی عام» یا «تعاونی سهامی عام» مشخص کند. «فولادگر» ادامه داد: جمع‌بندی نهایی اعضای کمیسیون و سایر مدعوین به سوی «سهامی عام» شدن سرمایه‌گذاری‌های استانی و ورود به بورس بود.

وی تاکید کرد: ‌بر اساس تاکیدی که مواد قانون اصل ۴۴ دارد، این ۳۰ سرمایه‌گذاری استانی باید به صورت سهامی عام در قالب قانون تجارت و در بورس فعالیت کنند.

وی در مورد زمان قطعی برای مطرح شدن این استفساریه در صحن علنی مجلس گفت: تمام تلاش ما این است که تا قبل از مطرح شدن برنامه پنجم توسعه در مجلس، بتوانیم استفساریه را جهت رای‌گیری نمایندگان به صحن علنی مجلس بیاوریم.

چه کسی سهامدار استانی‌ها است؟

رییس کمیسیون ویژه اصل ۴۴ مجلس به مطرح شدن بحثی در مورد سهامداران نهایی سرمایه‌گذاری‌های استانی اشاره کرد و گفت: جدای از محرز شدن ادامه فعالیت سرمایه‌گذاری‌های استانی به صورت «سهامی عام»، این سوال هم مطرح است که سهامداران بعدی این شرکت‌ها چه شخصیت‌هایی هستند، تعاونی‌های شهرستانی یا مردم؟

وی افزود: چون صراحت قانونی در این مورد وجود ندارد، ضروری است که با واکاوی و بررسی بیشتر، آینده فعالیت سرمایه‌گذاری‌ها به صورت شفاف مشخص کنیم.

وی گفت: هدف اصلی طرح سهام عدالت، سهامدار کردن ۴۲میلیون نفر از مشمولان ۶ دهک درآمدی است و سهامدار شدن مستقیم آنها در شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی می‌تواند پوشش‌دهنده هدف طرح باشد.

استانی‌ها می‌توانند اول «فرابورسی» شوند

اما «محمد جواد شیخ»، رییس هیات مدیره شرکت سرمایه‌گذاری استان تهران یکی دیگر از حاضران جلسه دیروز کمیسیون ویژه اصل ۴۴ بود. وی گفت: در مواد ۳۷ و ۳۸ قانون اصل ۴۴ اشاره شده که سرمایه‌گذاری‌های استانی می‌توانند در بازارهای خارج از بورس وارد شده و به خرید و فروش سهام خود بپردازند.

وی ادامه داد:‌این موضوع طی بررسی‌هایی هم که در جلسه دیروز انجام گرفت، مورد توافق حاضران قرار گرفت و مقرر شد که سرمایه‌گذاری‌های استانی ابتدا وارد فرابورس شده و بعد به بورس اوراق بهادار وارد شوند.

وی در پاسخ به این سوال که الزام ورود به فرابورس برای همه سرمایه‌گذاری‌های استانی مطرح است؟ گفت: به دلیل ابهاماتی که در مورد نحوه فعالیت سرمایه‌گذاری‌های استانی اعم از وضعیت سهامداری، پرتفوی، اعضای هیات مدیره و ... وجود دارد، ترجیح این است که ابتدا وارد فرابورس شده و بعدا بورسی شوند.

وی ادامه داد: معتقدم بهترین محل گذار سرمایه‌گذاری‌های استانی برای ورود به بورس، فرابورس است، به طوری که با کسب تجربه حداقل ۲ ساله در این بازار می‌توانند نتایج بهتری در بورس بگیرند.

تعاونی شده‌ها باید برگردند

«شیخ» در مورد تکلیف سرمایه‌گذاری‌های استانی که «تعاونی سهامی عام» شده‌اند، نیز گفت: چنانچه نمایندگان مجلس رای نهایی را برای فعالیت سرمایه‌گذاری‌های استانی به صورت «سهامی عام» صادر کنند، همه «تعاونی‌ها سهامی عام» شده‌ها موظفند تغییر ماهیت داده و به صورت سرمایه‌گذاری سهامی عام ادامه فعالیت دهند.

یادآور می‌شود جلسه دیروز کمیسیون اصل۴۴ مجلس با حضور دو معاون وزارت تعاون، نمایندگان وزارت اقتصاد، سازمان بورس، دیوان محاسبات، سهام عدالت و اتحادیه تعاونی‌ها در محل مجلس تشکیل جلسه داد.