تشریح مزایای تقسیم سود از طریق «سپرده‌گذاری مرکزی»

با اجرای طرح نیازی به مراجعه سهامداران به شرکت‌ها برای دریافت سود نیست

سنا- بر اساس ماده ۳ دستورالعمل پذیرش مصوب اول دی ماه ۸۶ سازمان بورس و اوراق بهادار، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه ماموریت دارد تا با تمرکز بخشیدن به اداره‌های امور سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس، توزیع سود سهامداران (سپرده‌گذاری و شرکت‌های طرف قرارداد خدمات سهامداری) را انجام دهد. مدیر خدمات امور سهامداری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی با بیان مطلب بالا گفت: مهم‌ترین مزیت این طرح افزایش رضایت سهامداران حقیقی و حقوقی و در نتیجه افزایش اقبال عمومی در خرید و نگهداری سهام در بلندمدت به عنوان یک سرمایه با نقدشوندگی مناسب است.

میثم کریمی در خصوص دیگر ویژگی تقسیم سود شرکت‌ها از طریق سپرده‌گذاری مرکزی ابراز داشت: لازم نیست سهامدار برای دریافت سود تک تک شرکت‌هایی که خریدار سهمشان بوده، به آنها مراجعه کند و تنها با اعلام شماره حساب خود به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، می‌تواند سود سالانه را دریافت کند.

وی در خصوص چگونگی استفاده از این امکان تصریح کرد: کافی است سهامدار با یک بار مراجعه حضوری یا استفاده از درگاه اینترنتی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه «www.csdiran.com، نسبت به تکمیل مشخصات مالی و ارتباطی خود اقدام کند، که پس از آن در صورت خرید سهام جدید سایر شرکت‌ها، به طور خودکار، مشخصات فعلی سهامدار برای سهام جدید درج می‌شود.

بنابراین در این شرایط تمام پیگیری‌های سهامدار از کانال «اداره خدمات امور سهامداری» شرکت سپرده‌گذاری مرکزی صورت می‌گیرد. البته چنانچه سهامداری علاقه‌مند باشد تا سود سهام شرکت‌های مختلف به حساب‌های جداگانه واریز شود، این کار صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: این روند علاوه بر آنکه مزیت‌هایی برای سهامداران حقیقی و حقوقی در بر دارد، موجب می‌شود تا شرکت‌های پذیرفته شده در بورس نیز به یک بانک نسبتا جامع و کامل از مشخصات سهامدارانشان دست یابند.

کریمی تاکید کرد: در این بین سازمان بورس و اوراق بهادار نیز نظارت دقیق‌تر و کامل‌تری نسبت به روند توزیع سود سهام سالانه شرکت‌ها دارد.

مدیر خدمات امور سهامداری سپرده‌گذاری مرکزی گفت: پیش از اینکه سود توزیع شود، در مرحله نخست مشترک (شرکتی که طرف قرارداد خدمات سهامداری است) تقاضای کتبی را برای سپرده‌گذاری می‌فرستد و در گام بعدی اطلاعات سهامداران یک شرکت در آخرین فرصتی که نماد شرکت بسته شده و نماد شرکت برای مجمع عمومی عادی سالانه، متوقف شده از سامانه معاملات استخراج می‌شود.

وی ادامه داد: این فهرست به همراه دارایی سهام هر سهامدار و سود تقسیمی هر سهم (DPS) مصوب مجمع، یک فهرست بدهکاری برای مشترک ایجاد می‌کند و سپس مشترک مبلغ مورد نظر سپرده‌گذاری مرکزی را تامین می‌کند.

وی با اشاره به اینکه با کمک اطلاعات اولیه مشترک، به منظور توزیع سود، اعلام فراخوان از طریق جراید یا درگاه اینترنتی شرکت و با استفاده از بانک اطلاعاتی موجود شرکت اطلاعات بانکی سهامداران استخراج می‌شود، ابراز داشت: البته شماره حساب اعلامی سهامداران باید متمرکز و در یکی از بانک‌های عضو شتاب باشد که با بهره گیری از سامانه ساتنا (سامانه الکترونیکی تسویه ناخالص آنی که به منظور پوشش انتقالات بین بانکی الکترونیک راه‌اندازی شده و از شهریور ۱۳۸۶ تبادلات مشتریان بانکی را انجام می‌دهد) میسر می‌شود.

وی افزود: پس از دریافت شماره حساب، به صورت متمرکز، سود سهامداران به حساب آنها واریز می‌شود.

کریمی در پاسخ به این سوال که اگر سهامداری شماره حساب یا آدرس پستی نداشته باشد، چگونه سود را دریافت می‌کند؟ گفت: برای این‌گروه راهکار دیگری در نظر‌گرفته شده است. بر این اساس در مدت معین که از طریق رسانه‌ها و جراید به اطلاع عموم رسانده می‌شود، سهامداران می‌توانند به شعب یکی از بانک‌های عامل مراجعه و پس از احراز هویت توسط آن شعبه سود خود را دریافت کنند.

مدیر خدمات امور سهامداری در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه سهامداران برای دریافت سود چه اقداماتی را باید انجام دهند؟ خاطرنشان کرد: سهامداران باید یک حساب بانکی فعال خود را به سپرده‌گذاری معرفی کنند. بارها مشاهده شده که سهامدار پس از درج کتبی شماره حساب و معرفی آن به سپرده‌گذاری به بانک مورد نظر مراجعه و حسابش را مسدود و بعد از آن فراموش کرده این تغییر را به سپرده‌گذاری اطلاع دهد، بدین ترتیب علاوه بر انجام یک رویه بیهوده و اضافه، کندی و تاخیر در روند پرداخت سود به وجود آمده است که در نهایت باعث نارضایتی سهامدار می‌شود.

وی به سهامداران تاکید کرد که به محض تغییر اطلاعات مالی، سپرده‌گذاری را در جریان بگذارند.

هنوز هم مراجعه حضوری داریم

کریمی ادامه داد: در تالار خدمات امور سهامداری - واقع در خیابان سعدی جنوبی- علاوه بر خدمات سهامداری، اصلاح مشخصات حضوری نیز انجام می‌شود و چنانچه اطلاعات ثبت شده سهامدار در سامانه معاملات با مدارک مرتبط نظیر شناسنامه و کارت ملی مطابقت نداشته باشد یا مشکلات دیگری وجود داشته باشد، سهامداران به‌صورت حضوری به این تالار مراجعه کرده و در سریع‌ترین زمان ممکن نسبت به اصلاح مشخصات سهامدار اقدام می‌شود.

وی افزود: لازم است سهامداران هنگام مراجعه به این تالار اصل شناسنامه و کارت ملی و در صورت داشتن وکالت نامه قانونی از سهامدار، اصل وکالتنامه معتبر را همراه داشته باشند.

مدیر خدمات امور سهامداری یادآور شد: چنانچه سهامداری بخواهد بخشی از سود سهام و مطالباتش در یک حساب خاص و بخش دیگرش در حساب دیگری باشد، می‌تواند با مراجعه حضوری و ارائه درخواست این خدمات را دریافت کند.

کریمی با بیان مثالی ادامه داد: اگر سهامداری بخواهد سود سهام شرکت‌های سیمانی را در بانک الف و مطالباتش از شرکت‌های خودرو‌ساز را از بانک ب دریافت کند، باید درخواست کتبی بدهد.

وی افزود: چشم‌انداز مورد نظر سپرده‌گذاری کاهش مراجعات حضوری است که سامانه‌هایی نظیر IGS،IPS و ISS در این راستا ایجاد شده‌اند.